کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل یک شرکت داخلی:

اقتصاد نفتی مسوولان را از تولید داخل دور می کند/ مقابله با خام فروشی در دستور کار دولت بعدی باشد

4 فروردين 1400 ساعت 20:36

مدیرعامل شرکت واگن سازی داخلی با تأکید بر اینکه مقابله با خام فروشی در دستور کار دولت بعدی باشد، گفت: کشوری که نفت می فروشد واردات محور می شود، نفت توجه به توان داخل را کاهش می دهد و تولیدکننده و کارگر داخلی بیکار می‌شود.


به گزارش بلاغ، سید کیوان امام در گفت و گویی در پاسخ به این سوال که به نظر شما در دولت آینده اصلاح کدام وضع اقتصادی اولویت دارد؟ اظهار داشت: توجه به توان داخل بسیار ضروری است، ببینید تحریم اصلا خوب نیست و به مردم فشار می آورد اما گاهی همین تحریم موجب می شود بیشتر به توان داخل توجه شود.

* کشوری که نفت می فروشد واردات محور می شود/ نفت توجه به توان داخل را کاهش می دهد

وی ادامه داد: کشوری که نفت می‌فروشد خود به خود واردات محور است، در هر صورت واردات رخ می‌دهد چون دولت نفت را می‌فروشد، درآمد حاصل از آن را به بانک مرکزی می‌دهد، بانک مرکزی به جای آن به دولت ریال می‌دهد، حجم پولی کشور افزایش می‌یابد، حال بانک مرکزی برای کاهش این حجم پولی کشور مجبور است ارزهایی را که از دولت گرفته است به تجار و بازرگانان بدهد و ریال آنها را بگیرد و دوباره حجم ریال را کاهش دهد، بازرگانان هم دوباره با آن ارز واردات انجام می‌دهند و این واردات یعنی بیکاری چون جنس آماده از خارج کشور وارد می‌شود و تولیدکننده و کارگر داخلی بیکار می‌شود.

مدیرعامل شرکت واگن سازی داخلی افزود: در همین شرایط وقتی دولت ارز را به بانک مرکزی تحویل می‌دهد بانک مرکزی راحت نمی‌تواند این ارز را ذخیره کند، بنابراین آنهایی که تا دیروز ارز می‌گرفتند یا از صرافی‌ها ارز منتقل می‌کردند امروز که قیمت ارز بالا رفته است قیمت تمام شده کالای آنها هم افزایش می‌یابد و اگر شرکت داخلی، ذره‌ای سرمایه‌گذاری داشته باشد و در داخل تولید کند ارزان‌تر است و بدین‌ترتیب به تدریج واردات ارزش اقتصادی ندارد، وقتی بانک مرکزی نمی‌تواند ارز را مصرف و ریال جمع کند، حجم پول افزایش می‌یابد و به تورم‌های بالای 20 درصد می‌رسیم.

* مقابله با خام فروشی حتما در دستور کار دولت بعدی باشد

امام افزود: تا وقتی که نفت را می‌فروشیم و خام فروشی داریم با چنین مشکلاتی مواجه هستیم، اینکه مقام معظم رهبری بارها بر ارزش افزوده کالا تأکید دارند و خام فروشی را نهی می‌کنند به همین دلیل است، اینکه از صندوق توسعه ملی وام می‌گیرند، صندوق ارز می‌دهد، این ارز به بانک مرکزی داده می‌شود و ریال می‌گیرند و مجدداً به تورم می‌انجامد و این پول در دست عده‌ای می‌رود که روز به روز پولدارتر می‌شوند و به همین دلیل است که در جایی مثل بورس، حباب‌هایی تشکیل می‌شود که نمی‌توان کنترل کرد.

مدیرعامل شرکت واگن سازی داخلی تأکید کرد: ضرورت دارد دولت بعدی موضوع مقابله با خام فروشی را حتما در دستور کار قرار دهد.

وی ادامه داد: به هر حال هر دولتی که روی کار بیاید تا این شرایط عوض نشود این گرفتاری‌ها وجود دارد، دشمن می‌دانست چطور با اقتصاد ما مقابله کند.

* برخی مسوولان بنگاه های تولیدی را مجموعه های آویزان دولت می دانند

امام اظهار داشت: راه حل ما این بود که قید نفت و منابع نفتی را بزنیم و در فضای تولید و مالیات از واحدهای تولیدی، کار کنیم، هنوز در نگاه برخی مسوولان واحدهای تولیدی به عنوان مجموعه‌ای آویزان مطرح هستند نه یک مجموعه‌ای که گره‌گشا باشد، در کشور آلمان کمپانی بنز، خودرو تولید می‌کند و دولت در زمان خودش از آن حمایت می‌کند، اما حمایت دولت از شرکت‌های تولیدی در کشور ما باید قانونی باشد، البته قوانین حمایت از بنگاه‌های تولیدی تا اندازه‌ای خوب اجرا شده است اما اقتصاد ربطی به حزب و جناح ندارد و یک موضوع مشخص است، راه درست حل مسأله مشخص است و هرکس پیاده‌کند موفق می‌شود.

* حمایت از بنگاه ها با نرخ گذاری تکلیفی نمی شود

مدیرعامل شرکت واگن سازی داخلی بیان کرد: در حوزه کاری ما که حمل و نقل ریلی است، دولت برای حمایت از مصرف‌کننده فقط دست روی قیمت بلیت می‌گذارد و این شامل مترو، اتوبوس، هواپیما و غیره هم می‌شود که البته اگر قیمت حمل و نقل هم افزایش یابد، این خود در افزایش قیمت‌ها مؤثر است.

وی گفت: همین دولت در ابتدا مدعی بود نرخ‌گذاری نمی‌تواند دستوری باشد و اقتصاد باید آزاد باشد که البته با این حرف دولت مخالفیم چون هر چیزی نسبیتی دارد اما امروزه موضوع نرخ‌گذاری‌های تکلیفی شدیدتر شده است و پس از آن با شیوع کرونا شرکت‌های بهره‌بردار ریلی مسافری با مشکلات بزرگتری مواجه شدند و مشتریان خود را از دست داده اند، از آن طرف اجازه ندارند بیشتر از 50 درصد ظرفیت کوپه قطار، مسافر سوار کند و به تدریج قطارها کاهش یافت و مشکلات بیشتر شد، مسافرت‌ها هم کمتر شد و در واقع آسیب جدی کرونا به گردشگری و حمل و نقل بود، یکی از اصلی‌ترین رشته‌های صنعتی در کشور ما گردشگری بود که از کرونا آسیب جدی دید؛ حمایت از این بنگاه ها باید در دستور کار هر دولتی باشد.

* بانک ها باید وارد میدان شده و به صنایع ریلی کمک کنند/وزارت صمتِ دولت واحد نظارتی قوی داشته باشد

امام در پاسخ به این سوال که در این شرایط چه پیشنهادی بابت حمایت از شرکت‌های ریلی و سپس واگن‌سازها خصوصا در دولت بعدی دارید؟ گفت: هیچ چاره‌ای غیر از ورود و کمک بانک‌ها نداریم، تسهیلات بلند مدت ارزان قیمت در این بخش ضروری است.

وی اظهار کرد: اگر امروز تسهیلاتی به واگن‌ساز بدهند و از 6 ماه دیگر هم بازپرداخت اقساط آغاز شود، باز هم برای ما پرداخت اقساط امکان‌پذیر نیست، امروز هلدینگ‌ها هم محدود شده‌اند که وسط میدان نیاید اما بانک‌ها نقش مؤثری دارند؛ اگر سرمایه در گردش من سال گذشته 20 میلیارد تومان بود، امروز با این تورم‌ها و افزایش قیمت‌ها در واقع ارزش سرمایه در گردش من نصف شده است، بنابراین اگر سال گذشته می‌توانستیم 10 واگن بسازیم و بفروشیم امروز با این سرمایه در گردش 5 دستگاه واگن می‌سازیم.

مدیرعامل شرکت واگن سازی داخلی بیان کرد: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اگر واگن خود را می‌فروشیم فردا که دنبال قطعه می‌رویم، باز باید با نرخ‌های گران‌تری نسبت به دیروز قطعه تهیه کنیم و طبیعتا واگن را هم گران تر از دیروز بدهیم، اگر همین کار را ادامه دهیم چند روز دیگر باید قرض کنیم یعنی سرمایه در گردشی نمانده است و این سرمایه در قبال موجودی، کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

وی گفت: تسهیلات بانکی برای بخش ما مهم است، اگر قرار است این کمک انجام شود باید واحدهای نظارتی قوی در وزارت صنعت شکل بگیرد، به عنوان مثال اگر بخواهند آهن با قیمت مناسب به منِ واگن‌ساز بدهند، نظارت هم باید انجام شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 449316

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/449316/اقتصاد-نفتی-مسوولان-تولید-داخل-دور-می-کند-مقابله-خام-فروشی-دستور-کار-دولت-بعدی-باشد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com