تاریخ انتشاردوشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۴۴۹۲۷۱
دکترای اقتصاد با اشاره به سوء مدیریت دولتی‌ها و دستگاه‌های متولی در تنظیم بازار، گفت: اگر همراهی مردم نبود، در گذر از این کاستی‌ها امکان تبدیل به بحران وجود داشت؛ مردم وقتی دیدند که شرایط بدین گونه است، خودشان دست به کار شدند و در واقع تقاضا را مدیریت کردند.
۰
plusresetminus
دولتی‌ها تنها تماشاچی مشکلات و گرانی‌ها/بازار، تنظیم نیست!
به گزارش بلاغ، گرانی‌ها و معیشت سخت مردم در کنار جزیره‌ای عمل کردن دولت باعث شده اقتصاد همچنان آشوب وار باشد و این موضوع مورد انتقاد رهبر انقلاب قرار گرفت و ایشان گفتند مشکلات و گرانی‌ها راه‌حل دارد و بارها در جلسات متعدد راه‌حل‌ها را به مسئولان گفته‌ایم.

بررسی‌ها نشان می‌دهدبا وجود اینکه مسئولان اجرایی بارها در رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که مشکلی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارند و رئیس‌جمهور نیز این اظهارات را تأیید کرده اما هنوز مشکلات اقتصادی، کمبودها، گرانی‌ها و صف‌های مردم برای دریافت کالاهای اساسی به نرخ مصوب ادامه دارد.

معیشت مردم در تنگنا

افزایش قیمت لبنیات، گوشت، مرغ و تخم مرغ، مواد شوینده، میوه و سبزیجات، برنج و ... نمونه ای اقلام پر مصرف سبد مصرفی خانوارهاست که در طول سال بعضا بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد گران شده اند. حال بماند قیمت اجاره بهاء، شهریه دانشگاه، حمل ونقل، خدمات، دارو و ... چقدر با افزایش قیمت همراه است. در چنین شرایطی گذران زندگی برای افراد ضعیف و قشر متوسط جامعه بسیار سخت شده است چرا که درآمدها نسبت به هزینه ای سنگین زندگی با هم همخوانی ندارند.

گرانی بی‌امان کالاهای مصرفی از دو سال پیش و به‌خصوص از سال ۹۹ با آمدن کرونا به اوج خود رسیده بطوریکه قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی به‌صورت ساعتی افزایش می‌یابد و تأثیرات منفی در زندگی مردم می‌گذارد.

شوک گرانی کالاها چنان غیرقابل‌باور است که اصطلاحاً باید گفت اقتصاد از دست مسئولان در رفته و شکاف دستمزدها با هزینه معیشت و اختلاف میان درآمدهای دهک اول و آخر جامعه در سطح استان طی این چندماهه اخیر عمیق‌تر شده و افزایشی چشم‌گیر داشته است.

تغییر سبک زندگی معیشتی، سورپرایز روحانی برای مردم!

در دو سال گذشته، سبک زندگی معیشتی مردم وارد فاز جدیدی شده است. اگرچه مردم در دوران جنگ و بعدها نیز در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد تغییرات معیشتی اساسی را تجربه کردند، اما بعد از دور دوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی و در مقطعی که مردم احتمال بهبود وضعیت معیشتی خود را می‌دادند، ورق جور دیگری برگشت.

سورپرایز دولت روحانی برای مردم در حوزه اقتصاد و معیشت، کار را به جایی رساند که اواسط سال گذشته و به دنبال افزایش نرخ ارز، مردم صبح برای خرید اجناس مورد نظرشان به فروشگاه‌ها می‌رفتند اما این اطمینان را هم نداشتند که قیمت اجناس مورد نظرشان تا بعد‌از‌ظهر به کجا می‌رسد.

سبک زندگی مردم و کسبه این‌گونه شده بود که تا می‌توانستند برای فردایشان ذخیره می‌کردند چون نمی‌دانستند شرایط فردا چگونه رقم خواهد خورد؛ وعده‌های معیشتی روحانی از اوایل سال گذشته رنگ باخت و مردمی که او را برای دومین بار به خیابان پاستور فرستاده بودند با حجم زیاد نا‌امیدی و مشکلات معیشتی مواجه شدند.

سوء مدیریت در تنظیم بازار دلیل شکاف میان عرضه و تقاضا

مجید قربانی در این باره به خبرنگار بلاغ می‌گوید: در خصوص مسائلی که در مورد تنظیم بازار شب عید اتفاق افتاد، ذکر چند مسئله ضروری است.

وی افزود: اول اینکه طبیعتا وقتی که ما در حوزه اقتصاد صحبت می‌کنیم دو موضوع عرضه و تقاضا به میان می‌آید، زمان‌هایی وجود دارد که بنا به دلایلی تقاضا برای یک کالای خاص افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، خاطرنشان کرد: طبیعتا برای این منظور نیاز است که متناسب با افزایش تقاضا، عرضه نیز افزایش پیدا کند و مدیریت شود.

این استاد دانشگاه، ادامه داد: لذا هز یک از این دو گام اگر در کنترل و اقدام آن، شکافی ایجاد شود، چه در افزایش تقاضا و چه در کمبود عرضه، ما طبیعتا دچار بحران خواهیم شد.

دکترای اقتصاد بیان کرد: اتفاقی که امسال رخ داد این بود که هم‌زمان با افزایش تقاضا، مدیریت از سوی دولت و نهادهای نظارتی از جمله سازمان صمت و نهادهای مربوطه، به درستی اتفاق نیفتاد و شاهد این بودیم که متاسفانه مردم در سردرگم بودند، قیمت‌ها متفاوت بود و به زبان عامیانه، بیشتر از آن بود که وعده داده شده بود.

قربانی عنوان کرد: لذا آن خلأیی که مدت‌ها است ما در بخش‌های مختلف و در مورد کالاهای مختلف در بازار درگیر آن هستیم و منجر به تورم افسار گسیخته شد، این بار خودش را به وضوح نشان داد.

وی اعلام کرد: لذا به دلیل عدم کنترل بازار و مبحث تنظیم بازار، ما شاهد افزایش قیمت‌ها و در بعضی از بخش‌ها با کمبود کالاهای مورد نیاز مردم در کشور بودیم.

بازار، تنظیم نیست!/نوسان قیمت زیر پوست بازار

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تصریح کرد: تنظیم بازار یکی از نیازهای اساسی اقتصاد و بازار هر کشوری است و همان‌طور که اشاره شد کار تنظیم بازار یعنی سازمان‌ها و نهادهایی که وظیفه هم‌سان سازی و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا را بر عهده دارند، به درستی عمل کنند؛ درواقع تنظیم بازار، نه تنها این امر را به نفع مصرف‌کننده بلکه حتی به نفع تولیدکننده نیز است.

این استاد دانشگاه، اضافه کرد:  به این ترتیب که ممکن است در مواقعی نیاز است که ما باید عرضه را به جهت تناسب با تقاضا کاهش دهیم تا تولید کننده متضرر نشود و قیمت‌ها پایین نیاید و از سویی دیگر در مواقعی لازم است تا تقاضا را کنترل کنیم و عرضه را افزایش دهیم تا از افزایش قیمت و متضرر شدن مردم جلوگیری کنیم.

دکترای اقتصاد گفت: موضوع اول اینکه طی سال‌جاری سوء مدیریت در حوزه تنظیم بازار رخ داد و یک مقداری متولیان امر دیر دست به کار شدند و کمی دیر این اتفاق، عملیاتی شد و موضوع بعدی این است که خوشبختانه ما در کشور یک پتانسیل عظیمی به نام مردم داریم.

دست به کار شدن مردم برای تنظیم بازار/کرونا جان بحران را خرید!

قربانی تاکید کرد: اگر همراهی این پتانسیل عظیم نبود، در گذر از این کاستی‌ها امکان تبدیل به بحران وجود داشت؛ مردم وقتی دیدند که شرایط بدین گونه است، خودشان دست به کار شدند و در واقع تقاضا را مدیریت کردند.

وی افزود: ما دیدیم که شاید کاهش تقاضا که بخشی از آن شاید به افزایش قیمت برگردد، باعث یک نوع تنظیم بازار مجازی شد؛ یک موضوع دیگر نیز که شاید به کمک دستگاه‌ها آمد همین مسئله کرونا بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، اظهار کرد: مردم به خاطر اینکه پروتکل‌های بهداشتی و شرایط ویژی کرونایی را رعایت کنند، به ناچار از برگزاری مجالس و مهمانی‌ها خودداری کردند؛ لذا کمتر اقدام به خرید کردند و لذا این افزایش قیمت‌ها نیز مزید بر علت شد تا این ماجرا به طور غیرمستقیم، کنترل شود.

این استاد دانشگاه، متذکر شد: امیدوار هستیم که ان‌شاءالله شرایط به نحوی پیش رود که کشور ما که به لحاظ دارا بودن منابع بی‌شمار جزو کشورهای برتر دنیا است، بتواند از منابعی که در اختیار دارد، با مدیریت درست و به طور بهینه استفاده کند تا مردم بتوانند اثر این منابع و برجستگی ویژه را در زندگی خود در قالب رفاه و بهبود معیشت به وضوح مشاهده کنند.

این روزها پرنده گرانی در آسمان کوتاهی‌ها و نبود نظارت و بی تدبیری‌های دولتی‌ها و دستگاه‌های متولی، اوج گرفته است و در این میان، آنچه که مشخص و محرز است و جای کمترین تردیدی درباره آن وجود ندارد این حقیقت است که گرانی لجام گسیخته، سفره مردم را کوچک‌تر از هر زمان دیگری ساخته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴