تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۴۴۸۸۲۵
سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به عدم انطباق سهمیه تخصیص یافته نهاده‌های دامی به مازندران با نیاز واقعی دامداران، گفت: این میزان سهمیه تنها 40 درصد از نیاز استان را پاسخ می‌دهد و ما در فصل زمستان با مشکلات عدیده در این بخش مواجه هستیم.
۰
plusresetminus
عدم انطباق سهمیه نهاده‌های دامی با نیاز واقعی دامداران مازندران
مسعود احمدی حاجی در گفت‌وگو با بلاغ در خصوص گلایه دامداران مازندرانی از کمبود نهاده‌های دامی، اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به 6 هزار تن استحصال سبوس از کارخانجات آرد استان را داریم؛ اما نیاز ماهانه استان حدود 25 تا 30 هزار تن است.

وی افزود: واقعا در فصل زمستان ما در بحث تامین نهاده‌های اصلی مورد نیاز دامداران سنتی که غالبا از سبوس استفاده می‌کنند، با مشکل مواجه هستیم و در مضیقه هستیم.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: از آنجا که در این فصل، چراگاه‌ها و علوفه مورد استفاده در سایر فصول سال کمتر است؛ لذا تقاضا برای نهاده‌های دامی افزایش می‌یابد و این کمبود بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

این مسئول ادامه داد: در خصوص سایر نهاده‌ها در حال رایزنی برای وارد کردن جو با ارز 4200 تومانی، ذرت و کنجاله سویا هستیم که به زودی وراد استان می‌شود که 50 درصد این نهاده‌ها به سمت تولید کنسانتره و 50 درصد دیگر به صورت خام میان دامداران سنتی توزیع می‌شود.

احمدی حاجی بیان کرد: در بحث دام صنعتی شیری که در بازارگاه ثبت هستند، هیچ مشکلی در تامین نهاده‌ها نداریم و خوشبختانه با راه اندازی بازارگاه، مشکل این واحدها تا 90 درصد مرتفع شده است؛ اما مشکل در دامداری‌های سنتی به ویژه در فصل زمستان همچنان پابرجا است.

وی عنوان کرد: ورودی به استان کم است و در واقع میزان نهاده‌های ورودی به استان با تقاضای موجود، همخوانی ندارد؛ البته دولت ماهانه بین 9 تا 15 هزار تن نهاده به مازندران تخصیص می‌دهد اما این میزان تنها یک سوم نیاز استان را پاسخ می‌دهد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، اعلام کرد: یک بحثی هم که اینجا باید به آن اشاره کنم این است که نهاده‌های اصلی ما به سمت واحدهای مرغداری روانه می‌شود و اکنون ما صدردصد نیاز طیور استان را برآورده کرده‌ایم و اکنون هیچ مرغداری از کمبود نهاده‌ها، گلایه‌ای ندارد.

این مسئول افزود: اکنون که دولت تاکید دارد که بادی مرغ با قیمت 20 هزار و 400 تومانی عرضه شود به این دلیل است که تمام مرغداری‌ها تماما نهاده‌های دولتی دریافت می‌کنند و لذا باید مرغ را قیمت دولتی تحویل دهند.

احمدی حاجی تصریح کرد: با همه این اقدامات انجام گرفته و جوجه ریزی مناسب اما سوال اینجا است که چه دست‌هایی در کار است که نمی‌گذارد تنظیم بازار انجام شود؟ باید مرغ با قیمت مصوب در استان توزیع شود و حال تا 10 درصد در استان قابل اغماض است و باید شدیدا با عرضه مرغ بالاتر از این میزان برخورد صورت گیرد.

وی تاکید کرد: برخی از مرغداران، تبانی می‌کنند و کشتار نمی‌کنند و این امر با کاهش عرضه روی قیمت بازار اثر می‌گذارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، گفت: متاسفانه 80 درصد از دامداری‌های مازندران، سنتی هستند و برای صنعتی شدن مقاومت می‌کنند و از سویی دیگر پراکندگی آن‌ها زیاد است.

این مسئول اضافه کرد: البته طرحی هست که دام‌ها شناسنامه‌دار شوند و بر اساس شناسنامه‌ها، علوفه و نهاده در اختیار آنان قرار گیرد که اگر با حمایت و استقبال همراه شود، مدیریت این موضوع تسهیل می‌شود.

احمدی حاجی متذکر شد: البته بحث نظارت هم بسیار مهم است و مشخص شود که این نهاده‌ها به دست دامدار واقعی می‌رسد یا خیر؛ لذا به تمامی شهرستان‌ها در خصوص نظارت تاکید شده است.

وی مطرح کرد: هر نهاده‌ای مثل جو، ذرت، کنجاله حتی سبوس، همه دولتی هستند و مشمول تعزیرات می‌شوند و اگر کسی قیمتی نامتعارف می‌فروشد باید بررسی شود که از کجا آورده است؟ صد در صد گندم‌های ما در اختیار دولت قرار دارد و خرید تضمینی می‌شود تا در اختیار کارخانه‌ها قرار گیرد واین سبوس‌های استحصال شده باید تماما با قیمت دولتی توزیع شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، اظهار کرد: قیمت دولتی هر کیلو سبوس در کارخانه 1400 تومان، جو بندر امام 1700 تومان، جو شرکت پشتیبانی امور دام دو هزار و 15 تومان و سویا 3300 تومان است.

این مسئول اذعان کرد: دامدارانی که نهاده دولتی می‌گیرند باید کمی انصاف هم داشته باشند، در کنار این نهاده‌ها به آن‌ها کنسانتره، جو و ذرت می‌دهیم اما برخی هستند که می‌آیند گوشت را آزاد می‌فروشند! واقعا سهم مردم در این میان کجا است؟

احمدی حاجی یادآور شد: دامداران نباید دندان گردی کنند و همین 40 درصد نهاده دولتی که می‌گیرند یعنی مال همه مردم است و باید با نرخ مطلوب به بازار عرضه شود.

به گفته وی، مشکل کمبود خوراک دام تا دو ماه دیگر و با جان گرفتن چراگاه‌ها در فصل بهار مرتفع می‌شود؛ البته برای سال آینده بدنبال برنامه‌ای هستیم که در پایان سال آینده از شدت مشکلات در این بخش بکاهیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴