تاریخ انتشارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۴۴۸۸۰۳
کاهش بیش از 30 درصدی صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران موجب شده است تا بازارهای ماهی استان نیز با کمبود عرضه برخی گونه‌های دریایی به ویژه کفال مواجه شوند.
۰
plusresetminus
کاهش 33 درصدی صید ماهیان استخوانی در مازندران/از قیمت ماهی در بازار چه خبر
به گزارش بلاغ، این روزها اوضاع صید خوب نیست و گویی، دریا نم پس نمی‌دهد که نمی‌دهد، انگار دریا بخیل شده است؛ تورها خالی جمع می‌شود.

چند سالی است که به دلیل آلودگی رودخانه‌ها، تخم‌ریزی و تکثیر ماهی‌‌ها تهدید می‌شود و حال امروز حاصل این چالش را در کاهش صید می‌بینیم.

حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت صید در دریای مازندران، اظهار کرد: امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 33 درصدی صید مواجه هستیم.

وی افزود: در شرایط فعلی، از یک‌سو بستر برای صید ماهی و تخم‌ریزی آماده نیست؛ از سویی دیگر با قاچاق و صید بی‌رویه همراه هستیم و در کنار این مسائل، شرایط اکوسیستم آب و هوا تغییر پیدا کرده است و تمام این موضوعات مزید بر علت شده است تا با کاهش صید روبرو شویم.

مدیرکل شیلات مازندران خاطرنشان کرد: از ابتدای فصل صید تاکنون نزدیک به 1700 تن صید داشتیم که به لحاظ ارزش ریالی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، 10 درصد کاهش داشتیم.

اسحاقی تصریح کرد: رودخانه‌ها بکر نیست، بستر رودخانه‌ها برای تخم ریزی ماهیان آماده و مطلوب نیست، آلوده است و ذخیره خزر آن چنان که باید نیست.

وی ادامه داد: ماهی باید در بالادست رودخانه تخم ریزی کند، تکثیر شود و به دریا برگردد و تا زمانی که این امکان برای ماهیان خزر به درستی فراهم نشود، ذخایر به دریا بر نخواهد گشت.

گفتنی است کاهش صید موجب شده است تا بازارهای ماهی استان نیز با کمبود عرضه برخی گونه‌های دریایی به ویژه کفال مواجه شوند؛ از این‌رو گفت‌وگویی را با یکی از اعضای هیئت مدیره بازار ماهی مرکز مازندران انجام داده‌ایم که در ذیل می‌خوانید:

سید مهدی حجه‌فروش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ از از وضع مساعد این روزهای بازار ماهی در مرکز استان خبر داد و گفت: امسال صید ماهی متاثر از شیوع ویروس کرونا، کمی نسبت به سالیان قبل کاهش پیدا کرده است، اما شرایط بازار فروش نسبتا مطلوب است.

وی تصریح کرد: فروش مستقیم ماهی‌های پرورشی در مزارع تولید و پرورش ماهی نیز چندان در کاهش ورود مشتری به بازار، بی تاثیر نیست.

این مسئول در خصوص تازه‌ترین  قیمت انواع ماهی دریایی و پرورشی طی روز جاری اعلام کرد: در بازار امروز هر کیلو ماهی سفید دریایی بسته به وزن و درشتی ماهی بین 50 تا 100 هزار تومان، است.

نائب رئیس بازار ماهی مرکز مازندران، عنوان کرد: اکنون کفال در بازار کم شده است و در مجموع، صید این هفته‌ها، کم شده است.

حجه فروش، مطرح کرد: قیمت هر کیلو ماهی‌های آزاد پرورشی بین 20 تا 30 هزار تومان و آمور بین 40 تا 45 هزار تومان است.

وی اضافه کرد: قیمت هر کیلو ماهی قزل‌آلا 60 تا 65 هزار تومان و سالمون نزدیک به 80 هزار تومان است.

نائب رئیس بازار ماهی مرکز مازندران، متذکر شد: با توجه به قیمت فعلی گوشت مرغ و قرمز، مردم بیشتر از گذشته به خرید ماهی و جایگزینی آن در وعده‌های غذایی، روی آورده‌اند.

به گفته حجه فروش، قیمت ماهی به نسبت سال گذشته به طور متوسط 30 درصد افزایش داشته است.

شایان ذکر است استان مازندران 53 شرکت پره ماهیگیری و 4 هزار و 200 صیاد دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲