تاریخ انتشاردوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۸۵۸۶
در حالی که ستاد تنظم بازار قیمت عرضه مرغ را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام و دولت نیز نسبت به افزایش سهمیه دان به مرغدران اقدام کرده است اما در کف بازار، نتیجه این اقدامات معکوس بوده است و قیمت هر کیلو مرغ در بازارهای مازندران به ۳۱ هزار تومان رسیده است!
۰
plusresetminus
پرسه مرغ در کانال 30 هزار تومان/پای نظارت همچنان لنگ می‌زند!
به گزارش بلاغ، در حالی که قیمت مصوب مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است، قیمت مرغ در بازار در فاصله چند هفته از ۲۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش یافت.
 
در روز‌هایی که بازار به حال خود رها شده است و دولت و کارگروه تنظیم بازار خود به گرانی قیمت‌ها دامن می‌زنند و به راحتی با افزایش قیمت‌ها موافقت می‌کنند، بازار مرغ دچار اتفاقات کم نظیری شده است، به طوری که در کمتر از یک هفته شما بخوانید چند روز، به قیمت مرغ در بازار به یکباره ۱۰ هزار تومان اضافه شده است.

۳۰ مهر ماه سال جاری بود که ستاد تنظیم بازار به دلیل کمبود نهاده‌ها در بازار و متناسب آن افزایش قیمت نهاده در بازار با افزایش چشمگیر قیمت مرغ موافقت کرد و به یکباره قیمت مصوب این محصول از ۱۴۴۰۰ تومان به ۲۰۴۰۰ تومان افزایش یافت.

بعد از گذشت مدت کوتاهی از تصویب این قیمت نه تنها قیمت مصوب رعایت نشد، بلکه هر کیلوگرم مرغ در محدود ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان به فروش می‌رسید که در چند روز اخیر دوباره قیمت مرغ افزایش عجیب و غریبی یافت و به یکباره از محدوده ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان به ۳۱ هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت مرغ طی روزهای اخیر در حالی در بازار رو به بالا در حرکت است که نرخ هر کیلوگرم مرغ  در خرده فروشی‌های مازندران به مرز ۳۱ هزار تومان نیز رسیده است.

از سویی دیگر قیمت فروش ۳۰ هزار تومانی مرغ در بازار با فاصله ۹ هزار تومانی با قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی ستاد تنظیم بازار، علامت سوال بزرگی برای مردم شده است.

*چرایی روند افزایشی قیمت مرغ در بازار

کامران هاشمی رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم‌مرغ‌ مرکز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ از افزایش قیمت مرغ طی روز جاری در بازار مازندران خبر داد.

وی افزود: قیمت هر کیلو مرغ در بازار مازندران بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم‌مرغ‌ مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: قیمت هر شانه تخم مرغ طی روز جاری به ۳۶ هزار تومان و هر دانه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان رسیده است.

هاشمی در خصوص چرایی روند افزایشی قیمت مرغ در بازار علیرغم افزایش سهمیه دان مرغداران، عنوان کرد: شما طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر، خبر و گزارشی در خصوص گلایه مرغداران از نبود و کمبود نهاده‌ها در هیچ کجا نمی‌شنوید اما از آن طرف، شاهد قیمت‌های نامتعارف در بازار هستید که برای ما نیز این نرخ‌ها، مورد تایید نیست.

وی بیان کرد: در حالی قیمت کف بازار فاصله‌ای ۹ هزار تومانی با قیمت مصوب دارد که قیمت کارشناسی‌شده درست است و با سهمیه دانی که به مرغداران داده‌اند باید با همین قیمت در بازار عرضه شود اما متاسفانه از یک سو، مرغداران از قیمت خود پایین نمی‌آیند و از سویی دیگر اهرم فشار و نظارت دولت برای کنترل قیمت، کارساز نیست.

رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم‌مرغ‌ مرکز مازندران، تصریح کرد: قیمت حال حاضر مرغ در بازار خیلی بالا است و با این سهمیه و قیمتی که مرغدار می‌گیرد، قیمت خیلی بالا است؛ فروش نهاده‌های آزاد ممنوع اعلام شده است، قیمت‌ها دولتی است، چرا باید قیمت مرغ این همه بالا باشد؟

هاشمی ادامه داد: چرا مرغداری که از سوبسید دولتی برای تهیه دان استفاده می‌کند چرا نباید قیمت خود را پایین بکشد؟ دولت باید فشار بیاورد؛ اصلا پای هیچ دلالی در میان نیست. نهاده‌ها در سامانه خریداری می‌شود و متاسفانه قیمت‌ها را مرغداران خیلی بالا اعلام می‌کنند و باید دولت و دستگاه‌های نظارتی، ورود کنند.

وی متذکر شد: کنترل قیمت مرغ، تنها همت دستگاه‌های نظارتی و متولی را می‌خواهد چون دلیلی برای گرانی وجود ندارد؛ نه کمبود دان داریم و نه قیمت بالا است!

رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم‌مرغ‌ مرکز مازندران، یادآور شد: مرغداران اعلام می‌کنند دولت تمام سهمیه را نمی‌دهد و ۷۰ درصد آن را می‌دهد؛ این در حالی اسنت که دولت بر مبنای مرغ دو کیلویی دارد علوفه می‌دهد و حال مرغدار می‌خواهد مرغ ۳ کیلویی پرورش دهد و به بازار تزریق کند، آیا دولت باید پاسخگو باشد؟!

هاشمی تاکید کرد: به جرأت اعلام می‌کنم که مرغدار در حال حاضر دارد نصف به نصف سود می‌کند؛ در حالیکه قیمت تمام شده این روزهای مرغ خیلی پایین است، مرغ را مرغداران، کیلویی ۲۱ هزار تومان می‌فروشند و در شرایط فعلی معیشتی مردم واقعا انصاف نیست.

علت گرانی مرغ چیست؟

 اگر بخواهیم به دلیل این امر در یک جمله اشاره کنیم «ضعف مدیریتی» است که بر بخش‌های مختلف چرخه تولید و عرضه اکثر محصولات دامی حاکم است که از طرفی علیرغم تخصیص ارز دولتی به نهاده دام و ترخیص اخیر از گمرک، مشخص نیست نهاده‌های دولتی کجاست و چرا دامداران علیرغم دریافت نهاده دولتی باز هم گران فروشی می‌کنند، از طرف دیگر در بخش تولید مشکلات جدی وجود دارد و میزان جوجه ریزی کاهش یافته است و از طرفی در بازار نیز نظارتی در توزیع و فروش وجود ندارد و بازار به حال خود رها شده است.
 
پرویز فروغی دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور درباره افزایش بی سابقه قیمت مرغ به بیش از ۳۰ هزار تومان طی دو سه روز ادعا کرد: واقعا نهاده در بازار نیست و با وجود اینکه گفته می‌شود نهاده‌ها از گمرک ترخیص و به مرغداران اختصاص داد شده، اما در مقام عمل مرغداران نمی‌توانند بخش عمده نیاز خود را به قیمت مصوب تهیه کنند.
 
وی افزود: وضعیت تامین کنجاله سویا هنوز درست نشده و خیلی کم است، به طوری که حدود نیمی از نیاز به این محصول را از بازار آزاد و با قیمت‌های بالایی خریداری می‌کنیم، همچنین تنها می‌توانیم ۶۰ درصد ذرت مورد نیاز خود را به قیمت مصوب خریداری کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲