تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۸۴۶۶
با استفاده از ظرفیت صنایع تبدیلی می توان شاهد رشد چشمگیر کشاورزی و تامین نیازهای اساسی خود بود و حتی فراهم کردن بستری مناسب برای ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزان و صادرات آنها و ارز آوری به کشور شد که تحقق این امر نیازمند پیگیری و حمایت دولت و نهاد های مربوطه به صورت جهادی در راستای رفع موانع تولید است.
۱
plusresetminus
صنایع تبدیلی راهی برای ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی/جوان کارآفرینی که ریسک‌پذیری را معنا بخشید
به گزارش بلاغ؛ کشوری که دستیابی به اقتدار و استقلال ملی را یکی از مهمترین اهداف خود می داند، زیرساخت و مقدمات آن را باید فراهم سازد. یکی از مهمترین لوازم دستیابی به استقلال ، رسیدن به خودکفایی در بخش های راهبردی اقتصاد است. بخش کشاورزی جزء حیاتی ترین شبکه اقتصادی در دنیا محسوب می شود؛ چرا که مجموعه ای از روابط اقتصادی است که تولیدات آن مستقیما با معیشت و حیات مادی افراد جامعه ارتباط دارد. 

مقام معظم رهبری(مدظله) در سال 1380 و دیدار با کشاورزان بیان می کنند: « اگر یک ملت ، به دست خود و با ابتکار و نیروی خود، تولید و مصرف کند و حتی بتواند شعاع مصرف تولیدات خود را در بیرون مرزهایش گسترش دهد، به مفهوم خاص و مهمی از اقتدار دست خواهد یافت». امروزه که کشور ما مورد سوء نیت و کینه ورزی ابرقدرت های دنیاست و علت این امر نیز این استکه این کشور حاظر نیست زیر بار قلدری ابرقدرت ها برود، بیش از همیشه به امنیت غذایی احتیاج دارد تا برای خوراک روزمره اش محتاج کشورهای دیگر نباشد.

یکی از بهترین راه های نگهداری محصولات کشاورزی و باغی بدون استفاده از مواد نگهدارنده ، خشک کردن به روش صنایع تبدیلی است که به جز از دست دادن بخش کوچکی از ویتامین های محصول ، اکثر مواد معدنی آن میوه حفظ می شود. صنایع تبدیلی یک از بهترین و سودمندترین روش های اشتغالزایی و افزایش درآمد بر مبنای ارتباط و تلفیق کشاورزی و صنعت به صورت تبدیل فرآورده های کشاورزی به مواد و کالای نیمه آماده و یا آماده می باشد. همچنین این صنعت منجر به ایجاد بستری مناسب جهت توسعه کشاورزی ، افزایش تولیدات و بهره وری ، اشتغال زایی و صادرات و ارز آوری می شود.

صنایع تبدیلی یکی از راه های ایجاد ارزش افزوده برای محصولات خام و تولیدات کشاورزی و باغی می باشد که کشورهایی مانند عربستان و عمارات ارزش این صنعت مهم را درک کرده و با وجود شرایط اقلیمی خود که به سختی به محصولات باغی دسترسی دارند، با سرمایه گذاری و واردات محصولات کشاورزی وارد این صنعت درآمد زا و ارز آور شدند. در صورتی که درکشورمان با توجه به تنوع اقلیمی و آب و هوایی مناسب و همچنین دسترسی آسان به مواد اولیه ، این صنعت با ارزش به صورت گسترده رواج نیافته است.

در صورت استفاده از این ظرفیت می توان شاهد رشد چشمگیر کشاورزی و تامین نیازهای اساسی خود بود و حتی فراهم کردن بستری مناسب برای ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزان و صادرات آنها و ارز آوری به کشور شد که تحقق این امر نیازمند پیگیری و حمایت دولت و نهاد های مربوطه به صورت جهادی در راستای رفع موانع تولید می باشد.

در همین خصوص به گفت گو با کارآفرین موفق آملی پرداختیم که ارزش این صنعت مهم را شناخته و با تلاش و پشتکار و غلبه بر ترس از شکست خود توانست شرکت میوارا را راه اندازی و موجب کارآفرینی و اشتغال زایی شود.


عارف مومنی دانشجوی مقطع رشته مکانیک از دانشگاه تربیت مدرس است که به دلیل علاقه به تولید محصولات کشاورزی و کار آفرینی اقدام به راه اندازی این شرکت کرده و علاوه بر تامین بازار داخلی و توزیع آنها در کشور ، اقدام به صادرات محصولات خود به کشورهای مجاور نموده و برای کشور ارزآوری کرده است.

در ادامه گفت وگوی ما با این کارآفرین موفق را می خوانید:

توجه به پایین بودن قیمت حامل های انرژی و در دسترس بودن محصولات اولیه

بلاغ: مصاحبه را با پرسش متداول آغاز می کنیم. با وجود مغایرت رشته تحصیلی چگونه وارد عرصه صنایع تبدیلی شده و تصمیم به تاسیس شرکت کردید؟

مومنی: با توجه به اینکه رشته تحصیلی ام مکانیک است ولی به دلیل علاقه به تولید محصولات کشاورزی ابتدا اقدام به برسی و تحقیق در خصوص بازار کار صنایع تبدیلی در سطح شهرستان کردم و با توجه به پایین بودن قیمت حامل های انرژی ، در دسترس بودن و فراوانی محصولات کشاورزی و باغی در اواسط سال 1396 به صورت آزمایشی محصولات را از یک تولیدی دیگر تهیه و کرده و به بازار عرضه کردیم تا میزان ظرفیت بازار و کشش آن را برسی کنیم.


بلاغ: چگونه و در چه سالی شرکت صنایع تبدیلی خود را افتتاح کردید؟
مومنی : بعد از مطلع شدن از ظرفیت بالای این صنعت در سطح شهرستان در اواخر سال 1396 اقدام به ثبت برند و مجوز های مربوطه کردم و در سال 1397 موفق به کسب پروانه بهداشت و سیب سلامت و تاسیس شرکت صنایع تبدیلی با برند میوارا شدم. ما در ابتدا با 2 پرسنل به صورت مستقیم و دستگاه و تجهیزات ابتدایی و تولید محدود شروع کردیم ولی اکنون تعداد ما به صورت مستقیم به 8 نفر رسیده و تجهیزات خود را پیشرفته تر کرده ایم و تولیدات خود را افزایش داده و هیچ وقت در زمان دشواری عقب نکشیدیم.

حمایت بسیج سازندگی از کارآفرینی

بلاغ: سرمایه اولیه شما برای تاسیس شرکت چقدر بود؟ آیا برای تاسیس شرکت کمک مالی و معنوی خاصی دریافت کرده اید؟

مومنی: در ابتدا با حمایت بسیج سازندگی از ایجاد اشتغال و کارآفرینی با سرمایه اولیه 100 میلیون تومان اقدام به ساخت سوله ای در زمین پدری خود کرده و با دستگاه های اولیه و بسیار کوچک و ابتدایی شروع به کار کردم. اما پس از مدتی که ظرفیت بازار بیش از توان تولید ما بود با سرمایه گزاری مجدد اقدام به خرید دستگاه های پیشرفته و جدید تر کرده و شرکت را گسترش دادیم. . هم اکنون نیز بسیج سازندگی در حال رایزنی با فروشگاه هایی که قرارداد دارد ، در زمینه عرضه محصولات این شرکت بین هم وطنان می باشد

بلاغ: چرا اسم شرکت خود را میوارا گذاشتید؟

مومنی: میوارا ترکیبی از میوه و آرایش است. بدین معنی که این شرکت با خرید و فرآوری محصولات کشاورزی و باغی آنها را با فراوری می آراید و به دست مصرف کنندگان می رساند.

بلاغ: در شرکت شما چه فرآورده هایی تولید می شود؟
مومنی : در کشورمان برای صنایع تبدیلی میوه جات و سبزی جات ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد و شرکت میوارا نیز در سه زمینه چیپس میوه ، مرباجات و ترشی جات اقدام به تولید و توزیع این محصولات بیین هم وطنان عزیز می کند.

بلاغ: محصولات این شرکت در کجا توزیع می شود؟
مومنی: بازار مصرف محصولات این شرکت در استان مازندران و تهران است و برخی محصولات ترشی جات را نیز به سایر استان ها صادر می کنیم. همچنین با وجود تحریم های ظالمانه ابرقدرت ها و دچار چالش شدن روابط بین بانکی ، محصولات خود را با واسطه ای به کشورهای اطراف از جمله عمارات ، کویت و قطر صادر می کنیم.

بلاغ: زمان شروع کار و افتتاح شرکت از شکست در بازار نمی ترسیدید؟
مومنی: در ابتدای راه اندازی شرکت ترس از شکست داشتیم که این ترس امری فطری و طبیعی بود ولی به جای چشم بستن بر روی واقعیت و جا زدن با تحقیق و برسی و علم پیدا کردن نسبت به بازار کار و نحوه عرضه و میزان تقاضا و گام به گام پیش رفتن ، ترسمان را برطرف کردیم.

نقش مهم کیفیت محصول و بسته بندی

بلاغ: از مشکلات و ضعف های این صنعت بگید؟
مومنی: پس از برسی ها متوجه ضعف بزرگی در کیفیت بسته بندی محصولات شدم. بعد از مراجعه و بازدید از کیفیت بخش های بسته بندی شرکت های بزرگ به این نتیجه رسیدم که می توان با سرمایه گزاری در شرکت کوچک خود ولی با بسته بندی با کیفیت و شکیل ، اعتماد مصرف کننده را جلب و به صورت حرفه ای فعالیت کرد .

مسلما فردی که در این زمینه دنبال مجوز برود سختی هایی در پیش و رو دارد. ای کاش مسئولین زیربط در طی یک جلسه ای با هم به شرکت مدنظر مراجعه و از آن بازدید می کردند. اما متاسفانه هر اداره ای به صورت مجزا برای بازدید و برسی حضور پیدا می کند و این امر برای صدور مجوز بسیار وقت گیر است. همچنین مشکلی دیگر که کشورمان با آن مواجه است با تمام تلاشی که مسئولین و تولید کنندگان انجام می دهند ، متاسفانه به دلیل بسته بودن روابط بین بانکی با جهان نمی توانیم محصولات تولیدی خود را به راحتی صادر کنیم که در این زمینه نیازمند حمایت و عزم جهادی مسئولان برای رفع این مشکل می باشد.

 عرضه و فروش مناسب هنر است

بلاغ: چه توصیه ای به کارآفرینانی که قصد ورود به این شغل را دارند می کنید؟
مومنی : هر فردی که قصد دارد وارد این صنعت نوپا شود حتما بازار و نحوه کار را برسی کند و در تولیدات خود خلاقیت به خرج دهند و خود را دست کم نگیرند. زیرا تولید کردن هنر نیست ، بلکه عرضه و فروش مناسب محصولات هنر است .تولید بدون فروش مناسب باعث شکست در بازار کار می شود.

پایین بودن قیمت مواد اولیه نسبت به بازار جهانی در کشور

بلاغ: به طور میانگین یک کارآفرین در این صنعت ماهیانه چقدر درآمد کسب می کند؟
مومنی: در این صنعت با سرمایه گذاری 200 میلیون تومان می توان به راحتی به درآمد 5 میلیون تومان رسید. کشورمان تولیدکننده بسیاری از مواد خام دنیاست. در سطح استان مازندران حدود 3 میلیون تن تولید محصول باغی داریم که نشان دهنده در دسترس بودن مواد خام این صنعت می باشد که با توجه به پایین بودن ارزش پول ملی کشورمان نسبت به پول جهانی ، هزینه قیمت مواد اولیه این صنعت پایین تر از درآمد فروش در کشورهای دیگر است.

 حرف آخر ...

امیدوارم روزی فرا برسد که برای تمامی محصولات کشور خود ارزش افزوده ایجاد کنیم تا علاوه بر تولید سرمایه و ارزآوری ، برای جوانان بیشتری شغل ایجاد شود و همچنین بتوانیم با هوشیاری و ذکاوت و روحیه جهادی مسئولین ، از شر این تحریم های ظالمانه خلاص شویم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما