«کتابرانه» همچنان می‌راند؛

خواندن به وقت کرونا

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۴۴۸۴۵۹
این روزها که کرونا، کرکره خیلی از صنوف و مراکز فرهنگی را پایین کشیده است، کتابخانه‌ها نیز از این مصیبت شوم در امان نمانده‌اند و حالا «کتاب‌رانه» قصد دارد تا حالا که راه آمدن کتاب دوستان به کتابخانه‌ها بسته است، خودش به دل کرونا بزند و کتاب را به درب خانه‌ها برساند.
۰
plusresetminus
خواندن به وقت کرونا
به گزارش بلاغ، ام البنین عبدالهی رئیس اداره امور کتابخانه های عمومی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص جزییات اجرای طرح کتاب‌رانه در مازندران، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور تسهیل دسترسی اعضای کتابخانه های عمومی به کتاب، طرح کتاب‌رانه از 24 دی‌ماه به صورت رسمی در مازندران افتتاح شد.

وی افزود: تقریبا دو ماه قبل بخش‌نامه‌ای از سوی معاونت توسعه نهاد کتابخانه‌ای کشور مبنی بر تحویل منابع به درب منازل آمد و ما را در چگونگی اجرای این طرح، آزاد گذاشتند تا هر استان بتواند به اشکال مختلف و بسته‌ به منابع و ظرفیت‌های موجود این طرح را بومی‌سازی و اجرا کند.

رئیس اداره امور کتابخانه های عمومی مازندران خاطرنشان کرد: این طرح به این صورت است که ما می‌توانیم کتاب را از مردم سفارش بگیریم و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، سفارشات را به درب منازل مردم تحویل دهیم و در یک مدت مشخص، کتاب را مجددا تحویل بگیریم.

عبدالهی ادامه داد: ما این طرح را با توجه به منابع موجود استان، بومی‌سازی کردیم و با نامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی به شهرستان‌ها این طرح را در قالب طرح کتاب‌رانه به اجرا گذاشتیم.

وی بیان کرد: برخی از شهرستان‌ها که خودروی اداری داشتند حتی به شهرستان‌های مجاور هم در اجرای این طرح کمک کردند، برخی از همکاران ما به ویژه در روستاها از وسایل نقلیه شخصی برای تحویل کتاب استفاده کردند، برخی از شهرستان‌ها هم از موتور اداری و یا موتور شخصی برای تحویل کتاب استفاده کردند و در واقع از تمام ظرفیت‌ها برای اجرای این طرح استفاده شد.

رئیس اداره امور کتابخانه های عمومی مازندران عنوان کرد: البته در اجرای این طرح، چالش‌هایی نیز وجود دارد که این بر می‌گردد به خود کاربران که در این شرایط کرونایی گاها رغبت به مشارکت در این طرح ندارند؛ هر چند کتاب‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بسته‌بندی و در زمان بازگشت به کتابخانه نیز تا دو هفته قرنطینه می‌شود.

عبدالهی با بیان اینکه ما بنا داریم تا این خدمات را پس از دوران کرونا نیز به کاربران ادامه دهیم؛ گفت: نحوه اطلاع رسانی توسط کتابدار، اینستاگرام، نرم افزار بله، واتساپ و یا تماس تلفنی با کتابخانه انجام می‌گیرد و در اسرع وقت به طرق مختلف، کتاب‌ها به دست کاربران در درب منازل می‌رسد.

وی اعلام کرد: در حال حاضر در حال رایزنی با اداره پست استان هستیم تا اگر امکان دارد از ظرفیت این ادراه طی تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای بهتر این طرح استفاده کنیم.

رئیس اداره امور کتابخانه های عمومی مازندران متذکر شد: البته طرح کتا‌ب‌رانه در شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی، تعطیل بوده است و با بهبود اوضاع، خدمات مجددا از سر گرفته می‌شود.

عبدالهی تصریح کرد: کرونا می‌توانست زحمات و اثرگذاری کتابخانه‌های عمومی را به آسانی زمین‌گیر کند، اما تدبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و تلاش‌های بی‌منت کتابداران در نقاط مختلف استان، نه‌تنها مانعی قدرتمند در مقابل این ویروس مهلک و آثار زیان بارش شد؛ بلکه توانست از تهدید این بیماری مرگبار یک فرصت طلایی پدید بیاورد.

وی تاکید کرد: این طرح با حساسیت خاص و پروتکل‌های ویژه بهداشتی انجام می‌شود تا هیچ خطری برای کتاب دوستان و همکاران کتابخانه در پی نداشته باشد و به نوعی هم در وقت و هم در سلامت افراد مدیریت می‌شود.

رئیس اداره امور کتابخانه های عمومی مازندران اضافه کرد: قطعا هدف از اجرای این طرح این بوده که خدمات‌مان را همچون گذشته ادامه بدهیم و همچنان کتابخانه به عنوان یک بستر و محور اجتماعی و فرهنگی، جایگاه خودش را در شرایط مختلف حفظ کند.

عبدالهی در خصوص چالش‌های اجرای این طرح پاسخ داد: چالش عمده این طرح بر می‌گردد به تامین منابع مالی که به درستی دیده نشده است ولذا ما در تهیه و خریداری پیک‌های موتوری و خودرویی با محدودیت مواجه هستیم و به ناچار باید از راه تعامل با نهادهای دیگر و یا گرفتن اسپانسر این خلأ را پر کنیم.

وی مطرح کرد: در حال حاضر نمی‌شود به طور قطع گفت که این طرح خیلی خوب است و یا اصلا موفق نیست؛ همه چیز در این طرح بستگی به روحیات کاربران دارد که تا چه اندازه از این طرح، استقبال کنند.

گفتنی است استان مازندران، 91 باب کتابخانه نهادی و 25 باب کتابخانه مشارکتی دارد و همچنان با گذشت سال‌ها از فقدان کتابخانه‌های سیار رنج می‌برد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴