معاون سازمان صنعت مازندران در گفت‌وگو با بلاغ تشریح کرد

دلایل کمبود و گرانی شن و ماسه در مازندران/پای تولید و نظارت لنگ می‌زند

تاریخ انتشارسه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۴۴۷۴۶۷
معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه تولیدات شن و ماسه استان کفاف تقاضای بازار مصرف را نمی‌دهد؛ گفت: در حالی مجموع تولیدات سالانه استان در این بخش بین 11 تا 13 میلیون تن است که نیاز سالانه بازار چیزی نزدیک به 18 تا 20 میلیون تن است.
۱
plusresetminus
دلایل کمبود و گرانی شن و ماسه در مازندران/پای تولید و نظارت لنگ می‌زند
عباس عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص افزایش گلایه‌های مردمی از کمبود و قیمت‌های نامتعارف شن و ماسه در غالب شهرهای مازندران، اظهار کرد: پس از نوسانات شدیدی که در مقطعی، قیمت شن و ماسه در ماه‌های قبل پیدا کرده بود، این مسئله حتی به عنوان یک دغدغه از سوی استاندار نیز مطرح شد و برای حل این مشکل، جلسات متعددی چه در سطح استانی و چه شهرستانی برگزار شد.

وی افزود: متاسفانه در ماه‌های گذشته هم مشکل کمبود شن و ماسه و هم قیمت‌گذاری و هم قیمت فروش آن در شهرستان‌های استان به ویژه در غرب استان به اوج خود رسید و مشکلات و تبعات خاص خود را داشت و توأمان شدن این دو معضل با یکدیگر، بر وخامت اوضاع افزوده بود.

معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت مازندران، خاطرنشان کرد: در بررسی علل قیمت‌های چند برابری شن و ماسه در استان، گزینه‌هایی نظیر وجود دپوهای غیرمجاز شن و ماسه در نزدیکی شهرها، کرایه‌های نامتعارف و بسیار بالای حمل‌ شن و ماسه، فعالیت دلالان فروش شن و ماسه، عدم همخوانی میان عرضه و تقاضا و مسائلی از این دست مطرح شد و در ادامه چندین جلسه اختصاصی با محوریت صرف شن و ماسه در استانداری، در ستاد تنظیم بازار و در سازمان صمت با هدف رفع موانع، قیمت‌گذاری شن و ماسه، قیمت گذاری کرایه حمل شن و ماسه و موضوعاتی از این دست برگزار شد.

این مسئول ادامه داد: البته در کنار این جلسات، بازدیدهای میدانی با مشارکت سایر دستگاه‌ها از معادن، مراکز دپو و نقاط پیشنهادی برای احداث معادن جدید انجام شد، تا این تنش‌ها به حداقل ممکن برسد.

عبدی بیان کرد: در عمل، قیمت حمل شن و ماسه از سوی سازمان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تعیین و به شهرستان‌ها ابلاغ شد و در واقع نرخ دقیق حمل شن و ماسه از هر یک از معادن به سایر نقاط و مقاصد مختلف به تفکیک، تعیین و ابلاغ شد.

وی عنوان کرد: در خصوص دپوهای غیرمجاز نیز کار شناسایی از این مراکز انجام و برخورد با آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت مازندران، با اشاره به اهمیت پتانسیل‌یابی و شناخت ذخایر جدید برای شن ‌و ماسه در استان؛ اعلام کرد: در این راستا کاری که می‌شود انجام داد این است که بیاییم و از ظرفیت سازمان زمین‌شناسی استان برای شناسایی معادن جدید استفاده کنیم و هم اکنون نیز در حال جمع آوری اطلاعات زمین شناسی در غرب استان و در پهنه کلاردشت هستند که می‌شود شناسایی زمین‌های مستعد استخراج مصالح ساختمانی نیز در این طرح گنجانده شود تا با صدور مجوز از سوی محیط زیست و منابع طبیعی به این سازمان، بدون تخریب و اکتشاف به صورت چکشی و دستی شناسایی از این معادن صورت گیرد اما متاسفانه همکاری در این راستا بسیار کم صورت می‌گیرد.

این مسئول با ابراز امیدواری از طرح این موضوع در کارگروه تعامل استان، اذعان کرد: در گام اول باید شناسایی معادن جدید صورت گیرد تا در گام بعدی ببینیم آیا می‌توانیم زیرساخت‌های لازم برای احداث شهرک شن و ماسه در غرب استان را تامین کنیم یا خیر.

این مسئول اضافه کرد: البته در این راستا دو شهرک شن و ماسه در غرب استان از گذشته شناسایی شده است که بعضا مورد استفاده ذولتی جهت راه سازی نیز قرار گرفته است که هر دو گزینه با مخالفت محیط زیست مواجه شده است.

عبدی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص چرایی عدم اجرای قیمت مصوب شن و ماسه در هیچ یک از کارگاه‌ها، مراکز و معادن شن و ماسه استان، مطرح کرد: قیمت مصوب هر تن شن و ماسه 54 هزار تومان تعیین شده است که با احتساب 9 درصد ارزش افزوده، نهایتا 60 هزار تومان می‌باشد.

وی افزود: البته در بحث شن و ماسه در غرب مازندران، معمولا به خاطر کمبود مصالح و معادنی که در این منطقه از استان داریم و نیز به دلیل بالا بودن هزینه‌های جاری غرب استان نسبت به شرق، معمولا 20 درصد قیمت شن و ماسه در این منطقه، بالاتر از نرخ مصوب است و قیمت آن حدود 75 تا 80 هزار تومان است.

معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت مازندران، در خصوص کمبود و گرانی‌های شن و ماسه در مرکز استان، پاسخ داد: در مرکز استان تنها دو معدن شن و ماسه داریم که کفاف نیاز شهرستان را نمی‌دهد؛ از سویی دیگر فاصله این معادن با شهر نیز زیاد است.

این مسئول ادامه داد: البته این معادن می‌توانند در طی یک سال نزدیک به 150 هزار تن تولید و برداشت داشته باشند و این در حالی است که نیاز بازار چند برابر این میزان است؛ چرا که از جمله نقاطی است که دائم در حال ساخت و ساز است.

عبدی تصریح کرد: ما در مرکز استان در نهایت با در نظر گرفتن مجوزهای رودخانه‌ای، مجموع تولیدات‌مان به 500 هزار تن نمی‌رسد، این در حالی است که نیاز مرکز استان به بیش از 3 میلیون تن می‌رسد و لذا ما با کمبود شن و ماسه مواجه هستیم.

وی متذکر شد: کمبود تنها مختص غرب استان نیست، بلکه ما در ساری نیز با کمبود معادن و تولید شن و ماسه مواجه هستیم و به واقع، تولیدات ما در این بخش، کفاف نیاز استان را نمی‌دهد.

معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت مازندران، تشریح کرد: هراز، آمل و خطیرکوه از جمله نقاط استان است که معدن دارند و تولید خوبی هم دارند و نه تنها مشکلی در تولید ندارند، بلکه مازاد نیز دارند؛ اما در نقاطی مثل شهر ساری و غرب استان که با مشکلات جدی مواجه هستیم، اصلا معدن نداریم و یا تعداد آن مکفی نیست.

این مسئول یادآور شد: البته 7 معدن در چالوس وجود دارد که در حال تولید هستند، اما این ماسه وقتی به نوشهر و شهرهای اطراف می‌رسد، خیلی گران‌تر می‌شود و لذا همه این موارد، دست به دست هم می‌دهد تا شاهد این مشکلات در بازار شن و ماسه استان باشیم.

عبدی با اشاره به ضرورت احداث شهرک شن و ماسه در مازندران، تاکید کرد: این امر هم نیاز استان را مرتفع می‌کند و هم از تخریب مناطق متعدد جلوگیری می‌کند، اما دستگاه‌های متولی، اجازه این امر را نمی‌دهند.

وی در پاسخ به موضوع مطروحه خبرنگار ما که علیرغم تمام این موضوعات، ضعف مشهود نظارت بر مراکز عرضه شن و ماسه، دلیل اصلی این گرانی‌ها است؛ گفت: بله، البته این حرف را می‌پذیریم و قبول داریم و باید نظارت‌ها بر این مراکز، مستمر و منسجم انجام گیرد.

معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت مازندران، در خصوص تولید و قیمت سیمان در استان اظهارنظر کرد: خوشبختان کمبودی از بابت عرضه سیمان در استان نداریم و شاید مشکلی که وجود داشته باشد در خصوص نوسانات قیمتی باشد.

این مسئول افزود: البته از آنجا سیمان در حال حاضر، فروشگاهی فروخته می‌شود این مسائل دور از انتظار نیست و اگر طرح فروش مستقیم این کالای استراتژیک از کارخانه‌ها توسط مصرف کنندگان اجرایی شود، این مشکل نیز به حداقل خود می‌رسد.

عبدی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در استان مازندران نزدیک به 70 معدن فعال داریم که در مجموع طی سال در حدود 11 تا 13 میلیون تن، شن و ماسه از این معادن تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: البته تقاضای استان چیزی نزدیک به 18 تا 20 میلیون تن است که این اختلاف 6 میلیون تنی معمولا از استان‌های همجوار و برداشت‌های غیرمجاز تامین می‌شود.

معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت مازندران، ادامه داد: بعضا شن و ماسه از استان تهران، امامزاده هاشم، گرگان و حتی استان گیلان برای مناطق همجوار با این استان‌ها تامین می‌شود.

این مسئول متذکر شد: اگر تنها در دو نقطه استان با راه اندازی شهرک شن و ماسه موافقت و مجوز قانونی داده شود، با راه اندازی یک شهرک در غرب استان و دیگری در مرکز استان، کل مشکل شن و ماسه استان حل خواهد شد.

عبدی یادآور شد: باید با توجه به شرایط موجود، مسئولان دستگاه‌های متولی با تعامل و همکاری، کمک کنند تا بدون تخریب و آسیب به منابع طبیعی و محیط زیست، مناطقی که شرایط عرضه دارند، به میزان نیاز در اختیار معدن داران قرار داده شود تا این مشکل مرتفع شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷