کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس کارگروه رایانش زیستی معاونت فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با بلاغ:

تولید واکسن داخلی را مدیون حمایت‌های رهبری هستیم/ حرف بیگانگان را به توانمندی داخلی ترجیح ندهیم

23 دی 1399 ساعت 0:00

رئیس کارگروه رایانش زیستی ریاست جمهوری حمایت مقام معظم رهبری را باعث افتخار نخبگان خواند و گفت: ایشان اعتبار خود را واسطه قرار دادند تا از جوانان نخبه این مملکت دفاع کنند و این پشتوانه بزرگی برای جوانان است که پول ما بر سر واکسن خارجی نرفت.


به گزارش بلاغ؛ کرونا، ویروس بدون مرزی که این روزها بیشترین استرس و نگرانی را در سطح جهان ایجاد کرده است، با تزریق اولین دوزهای واکسن سر تیترخبرها رابه خود جلب کرده است و چشم های زیادی را پیگیر اخبار مربوط به ان دوخته اند.

230 شرکت در حال ساخت واکسن کرونا در دنیا باهم رقابت می کنند و دیگر واکسن کرونا در جنگ سیاست ها تزریق می شود و مافیای دارو را هم ترغیب کرده است تا دست به کار شوند، تلاش ها در سراسر جهان همزمان برای ساخت واکسن در تلاش اند، اما تا بحال هیچ کدام مرحله آزمایش بالینی را به اتمام نرسانده اند.

براساس اخرین آمارها 11 واکسن در دنیا در فاز 3 بالینی هستند، در این میان کشورمان پیشرفت های خوبی داشته است، بطوری که یک پروژه از مرحله 3 بالینی گذشته است و تا 2 ماه اینده علاوه بر 3 نفر به 53 نفر دیگر تزریق می شود.
 
برخی اصرار به واردات میلیونی واکسن ها دارند
 
در این هیاهوی واکسن که هیچ کدام صد در صد کارایی آنها به اثبات نرسیده، برخی در داخل اصرار به واردات میلیونی این واکسن ها دارند و ذهن جامه را به سمتی می برند که این واکسن ها منجی برای کرونا خواهند بود، اما واکسن های ایرانی که به مرحله تست انسانی هم رسیده اند و حال داوطلبان تاکنون عوارضی را نداشته اند، با نگاهی تردید می نگرند و موج بی اعتمادی را نهادینه می کنند.

عباس نجاری، رئیس کارگروه رایانش زیستی ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به خرید واکسن خارجی کرونا گفت: بطور کلی واکسن باید روی گروههای حداقل چند هزار نفر جواب دهد تا برای خرید اقدام شود، این مسئله جدی است نمی توان واکسنی که به سرعت در کشورهای دیگر درست شده است.

 وی با بیان اینکه  زمان زیادی برای ساخت یک واکسن لازم است، عنوان کرد: حداقل نمونه های ویروسی استفاده شده برای 6 ماه گذشته است که تا امروز تغییرات زیادی حاصل شده ، ما باید اخرین تغییرات و پیشرفت ترین یا لااقل ویروسی که در طبیعت جامعه مان منتشر شده است را استفاده کنیم.
 
رئیس کارگروه رایانش زیستی ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ویروس کرونا را از خانواده سرماخوردگی دانست و خاطرنشان کرد: سرماخوردی هر سال برایمان چند بار تکرار می شود و ما سرما می خوریم، این نشان می دهد رفتارهای که در سیستم ایمنی بدن شکل می گیرد تغییراتی کرده است، سیستم ایمنی از ابتدا باید شناسایی کند به همین خاطر است واکسن انفلوانزا هر سال باید زده شود.
 
وی از 170  گروه در دنیا به ساخت واکنس خبر داد، اظهار کرد: هفت شرکت روی 5 نوع واکنس در ایران کار می کنند، در واقع  5 تکنولوژی که به دنبال موثر ترین و بهترین آن را هستیم و نتایج خوبی را تا به امروز داشته است.

نجاری تصریح کرد: یکی از روش های که زمان طولانی بکار گیری می‌شود، روش تخم مرغی است که ویروس را تکثیر می کنند که باید رفتار این ویروس تغییر یافته را مدیریت کنیم.
 
وی به تخریب های فضاهای مجازی به دستاوردهای نخبگان کشورمان ابراز ناراحتی کرد و افزود: متاسفانه چالشی که در فضا موجود است، درست نیست، اینکه یک ایرانی رئیس ناسا شود، بزرگترین جراح مغز دنیا باشد، پیوند ریه و .. را در خارج از کشور انجام دهد، چیز عجیبی نیست و آن را تحسین می کنیم.

نجاری ادامه داد: اما اگر همان ایرانی در داخل کشور فعالیت کند همه با دیده تعجب به آن نگاه می کنند و به توانمندی های داخلی اعتماد ندارند، کلون کردن سلول های بنیادین کار ساده ای نبود، بسیاری از کشورها هنوز نتوانسته اند آن را انجام دهند، در یک شب تاریخی فرزندان این کشور توانسته اند 30 کیلومتر جاده را باتلاق کنند، از لحاظ علمی کار بسیار سختی است، چند کامیون باید در دقیقه انجام شود، چقدر خاک باید پر شود، چطور غرق نشدند و سوالاتی که این را یک رکورد بین المللی کرده است، لشکر 25 کربلا چطور از فاو رد شدند در آن زمستان سخت چطور قواصان از اروند رود عبور کردند، چطور توانستند ان موانع چون مین را پشت سر بگذارند، هیچ کس باورش را نمی کند همین بچه ها امروز توانستند در حوزه علمی فعالیت های خوبی داشته باشند؛ چرا که ظرفیتی موجود در کشورمان بیش از تصور است، اما متاسفانه حرف های بیگانگان را ارج می دهیم و به دانشمندان خود با تردید نگاه می کنیم.
 
افتخار نخبگان از حمایت مقام معظم رهبری

وی حمایت مقام معظم رهبری را باعث افتخار نخبگان خواند و یاداور شد: ایشان اعتبار خود را واسطه قرار دادند تا از جوانان نخبه این مملکت دفاع کنند و این پشتوانه بزرگی برای جوانان است  که پول ما بر سر واکسن خارجی نرفت، مردم نگران جان عزیزانشان هستند و ما نیز نگران هستیم، اینکه از دستاوردهای جوانانمان استفاده نکنیم و محصولات خارجی را استفاده کنیم قطعا دلشکسته و نا امید می شود جان مردم برای ما بیش از اینها عزیز است، هم پول ما خواهد رفت و هم فرصت تولید خودی را از دست می دهیم.

رئیس کارگروه رایانش زیستی ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: ما مدیون حمایت های مقام معظم رهبری در جهت حمایت و باورشان به جوانان این مملکت هستیم که از صحبتهای مقام معظم رهبری انرژی گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد:افرادی هستند در کشور که از منافعی دارند، در زمانی که داروهای گران در گلوی مردم می کردند و هر چه دانشمندان ما با نظریه های علمی اثبات کردند که این بیماری التهابی است و ویروس شروع کننده است، قانع نمی شدند و با فشارهای زیادی واردات این داروها قطع شود، برخی کشورها می خواهند با این معقوله پول های بلوکه شده را به این صورت وارد ایران کنند و در واقع جنگ اقتصادی بهداشتی به راه انداختند.
 
12 تیم روی تولید واکسن در ایران کار می کنند ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و موسسه برکت، انستیتو پاستور ایران، موسسه واکسن و سرم سازی رازی، تعدادی دانشگاه علوم پزشکی، وزارت دفاع، شرکت ها و موسسان دانش بنیان و.. که در مراحل متفاوتی هستند، اما هشت پروژه پیشرو ترند.

انتهای ییام/


کد مطلب: 447043

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/447043/تولید-واکسن-داخلی-مدیون-حمایت-های-رهبری-هستیم-حرف-بیگانگان-توانمندی-ترجیح-ندهیم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com