کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل سیاسی:

حمله به عین‌الاسد هیمنه پوشالی آمریکا را پس از 70 سال شکست/آمریکا در سراشیبی افول

18 دی 1399 ساعت 21:41

کارشناس سیاسی گفت:تحریم هایی که علیه ایران وضع شده است یک شبه و با تصمیم شخصی یک رئیس جمهور نبوده، بلکه بر اساس سیاست و دشمنی نظام استکباری، به سرکردگی آمریکا انجام شده و زمان زیادی هم از آن گذشته و خیلی از این تحریم ها تبدیل به قوانین پایه‌ای شده‌اند و لغو آنها اگر اراده‌ای هم برای لغوشان باشد، در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و نمی توان روی آن حساب باز کرد.


محمود مرادی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: باید به این نکته توجه بشود که تحریم هایی که علیه ایران وضع شده است یک شبه و با تصمیم شخصی یک رئیس جمهور نبوده، بلکه بر اساس سیاست و دشمنی نظام استکباری، به سرکردگی آمریکا انجام شده و زمان زیادی هم از آن گذشته و خیلی از این تحریم ها تبدیل به قوانین پایه‌ای شده‌اند و لغو آنها اگر اراده‌ای هم برای لغوشان باشد، در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و نمی توان روی آن حساب باز کرد.

 وی خاطرنشان کرد:طرفداران تئوری مذاکره، راه دیگر رفع مشکلات اقتصادی کشور را آزادکردن پول های بلوکه شده ایران در آمریکا می دانند ولی تجربه بیش از چهل ساله، نشان می دهد که بعید است این امر عملی شود، زیرا از زمان دولت سازندگی (هاشمی رفسنجانی) ایران به دنبال این امر است اما علی رغم امتیازاتی که به آمریکایی‌ها داده شد، آنها پول را برنگرداندند و امروز هم منتظر مذاکرات نشستن هدر کردن وقت و سرمایه کشور هست و باید به درون توجه اساسی شود.

این کارشناس سیاسی گفت: با توجه به تحریم های موجود، بعید است که از دامنه این محدودیت‌ها کاسته شود و ثانیاً، اگر هم محدودیت‌ها برداشته شود، هرچند ممکن است در کوتاه مدت اقتصاد بهبود پیدا کند، اما وابستگی بودجه به فروش نفت همچنان اقتصاد ایران را آسیب پذیر نگه می دارد.

مرادی با اشاره به امیدواری دیگر کاسبان مذاکره برای رفع مشکلات اقتصادی، امکان دریافت وام از صندوق بین المللی پول است که شاید خطرناک ترین راهکار برای اقتصاد کشور باشد، افزود: اقدامی که اگر محقق شود، اقتصاد ایران را به شدت وابسته می کند و ایران مجبور به اجرای سیاست های صندوق بین المللی پول در زمینه‌های مالی ، حقوق بشر(غربی) و... می شود که برای کشور و انقلاب،  چیزی جز فاجعه نخواهد بود.

 وی تأکیدکرد: باید توجه داشت که تنها راه حل مشکلات اقتصادی کشور، حرکت به سوی اقتصاد بدون نفت و حمایت از تولید داخل است و باز کردن درهای واردات بی رویه موجب می شود تمامی تلاش‌های ایام گذشته از بین برود و تولید ایرانی ضربه جدی بخورد.

این مسئول ادامه داد: در بحث توسعه صادرات نیز، بهترین بازار موجود، همسایگان ما هستند که بدون دلار آمریکا هم می تواند صورت بگیرد و ۱۵ کشور همسایه ما بیش از ۱۰۰۰میلیارد دلار واردات دارند اما سهم ایران در تأمین نیاز های این بازار کم ریسک، تنها ۲درصد است ومتاسفانه ما به دلیل سیاست تکیه به غرب، هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت ۶۰۰میلیون نفری همسایگان خودمان استفاده کنیم.

مرادی گفت: ایران بازار ۸۰ میلیونی در اختیار دارد که اگر در اختیار کشورهای غربی قرار بگیرد، سود کلانی روانه بازارهای آن‌ها خواهد شد و ضمن اینکه در بازار کشورهای همسایه هم می تواند بسیار اثر گذار باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مسلما چیزی که برای آمریکا و اروپا از نظر اقتصادی ارزش دارد، بدست آوردن این بازار عظیم برای کالاهای خود است نه توانمند کردن اقتصاد ایران و در مذاکره با آمریکا و طرفهای غربی تا زمانی که ایران ظرفیت‌های غیر فعال اقتصادی خود را فعال نکند، سم مهلک است و ضمن اینکه برای آمریکا و اروپائیان، مذاکره به موضوعات اقتصادی ختم نمی شود و براساس تجربیات گذشته، آنها با بهانه اینگونه مذاکرات، به دنبال اهداف سیاسی و تحمیل شرایط خود در زمینه های دفاعی و امنیتی، حقوق بشر غربی، فعالیتهای منطقه ای و... می باشند.

 مرادی یادآورشد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: "مشکل اقتصاد کشور نداشتن راهکار یا ندانستن راهکار نیست؛ آنچه ما نیاز داریم، یک همّت و شجاعت و اهتمام جدّی و پیگیری است."

وی بیان کرد:آمریکا پس از دریافت سیلی اولیه که در ۷۵ سال گذشته سابقه نداشته است کسی جواب تجاوزات او را بدهد، برای تحمل پذیر کردن درد ناشی از آن سیلی، ناگزیر تن به تغییر تصویر درد داده و در این میان رسانه‌های فارسی زبان آمریکایی و انگلیسی و سعودی به مدد او آمده‌اند و در این موضوع چند نکته حائز توجه است اگر همه چیز به تعبیر ترامپ خوب است، چرا مانع حضور مقامات نظامی عراقی و تصویربرداران به عین الاسد می‌شوید؟ اگر همه چیز خوب است، چرا یکی از مقامات نظامی شما گفته است ما توان فنی برای رهگیری موشک های ایرانی را نداریم؟ اگر همه چیز خوب است چرا نمی توانید ترس خود را پنهان کنید و دم از صلح و بی نیازی به نفت منطقه می‌زنید؟ اگر همه چیز خوب است، چرا سیستم ناوبری هواپیما ها و پهپادهای شما همزمان با موشک باران ایرانی‌ها از کار افتاد؟ اگر همه چیز خوب است چرا از سر عجز دیگران و ناتو را به نقش آفرینی در منطقه فرا می خوانید؟
 
 این کارشناس سیاسی اظهار کرد: ولی ما به شما می گوییم که اتفاقاً هیچ چیز برای شما خوب نیست: اوضاع برای شما خوب نیست که در حال تخلیه پایگاه های خود در سوریه و برخی از مناطق هستید و پارلمان عراق اخراج شما را مصوب می‌کند.

مرادی در ادامه خاطرنشان کرد: اوضاع برای شما خوب نیست که اسرائیل و برخی دولت مرتجع از شما خواستند با ایران وارد درگیری نظامی نشوید، چرا که آنها توان شنیدن غرش موشک‌های ایرانی را ندارند چه رسد به اصابت آن‌ها ومقامات سیاسی داخل آمریکا شما را به چالش کشیده‌اند.

 وی اضافه کرد: اوضاع برای شما خوب نیست که دنیا نظاره گر بی نظیرترین تشییع پیکر یک سردار شهید بود و ملت ایران دوباره اتحاد و انسجام خود را به رخ کشیده است وهمگان می دانند که تاریخ را بزدلان و گاوهای شیرده نمی‌نویسند، تاریخ را ملتی می نویسد که ایمان های مستحکم و اهداف متعالی دارند و خون شهدای آنها تضمین کننده ظفرمندی و تاریخ سازی آنها در اخراج آمریکا از منطقه خواهد بود .

مرادی بیان کرد: اقدام موشکی ایران علیه پایگاه بسیار مهم آمریکا در عین الاسد، با تمامی ویژگی‌های تکنیکی، نظامی، نتایج بدست آمده، پیام‌های گوناگونی منتقل کرد که مهمترین وجه آن فقط در تلفات و نابودی زیرساخت‌ها و ابزارهای جنگی آمریکا نبود، بلکه شکست تابو و هیمنه آمریکا پس از 70 سال در جهان بی‌سابقه بود و شدت و دقت و غافلگیری و تسلط بر حریف در عملیات به لحاظ الکترونیکی، برای آمریکا و با ضریب بسیار بالاتری، برای رژیم صهیونیستی، متحدان فاسد عرب و حتی متحدان اروپایی و شاید دیگر کشورها، هراسناک ارزیابی شد.

 این استاد دانشگاه یادآور شد: ضربه عین الاسد به موازات قیام مردمی در سراسر ایران و آنچه در عراق با قوت در جریان است، کابوسی است که بجز ناتوانی برای پاسخ علنی و نظامی به ایران، ناچار است هر خسارت‌های مادی و حیثیتی را بلعیده و همه چیز را خوب توصیف کند! این توصیف همان ایام الله است که مقام معظم رهبری در بیان عظمت تکیه بر اراده الهی و با دست سپاه پاسداران محقق شد و همانند معجزه حضور سراسری مردم ایران در تشییع حاج قاسم سلیمانی بعنوان پدیده‌ای که بجز عامل الهی کسی را قادر به انجام آن نیست، باید تکریم کرد.

وی تأکید کرد: پنتاگون در اولین واکنش از برآورد تلفات گفت و خط رسانه ای آمریکا خط سانسور و کتمان تلفات خواهد بود ولی بر اساس اطلاعات و برآورد اولیه هزینه های زیادی بر تجهیزات و نیروی انسانی وارد شده و بحث انتقام بحث دیگری است، در حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد یک سیلی به آن‌ها زده شد اما در مقام مقابله، این اقدامات نظامی به این شکل کفایت نمی‌کند بلکه باید حضور فسادبرانگیز آمریکا در منطقه تمام شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 446925

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/446925/حمله-عین-الاسد-هیمنه-پوشالی-آمریکا-70-سال-شکست-سراشیبی-افول

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com