کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران:

تعطیلی خودسرانه نانوایی‌ها در روز جمعه کاملا غیرقانونی است/کمبودی در تامین آرد نداریم

9 دی 1399 ساعت 15:41

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: تعطیلی نانوایی‌ها در روز جمعه غیرقانونی است و حتما با واحدهای متخلف برخورد قاطعی می‌شود.


عباسعلی وفایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص برخی اخبار مبنی بر کمبود آرد در نانوایی‌های شهرهای بابل و نوشهر، اظهار کرد: ما در استان مازندران، هیچگونه کمبودی در بحث تامین آرد خبازی‌های استان نداریم.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر، آرد پنج روز جلوتر را به خبازی‌های شهرهای استان داده‌ایم و بیشتر از حد معمول در خبازی‌ها، آرد موجود است؛ افزود: ما سهمیه آرد 90 درصد از نانوایی‌های استان تا نیمه دی ماه را به آن‌ها داده‌ایم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران، خاطرنشان کرد: حتی در شهرهایی که در فصل برداشت مرکبات، کارگر خیز بودند و امکان مهاجرت کارگران به این شهرها وجود داشت، سهمیه بیشتری اختصاص دادیم تا با کمبودی مواجه نشوند.

وفایی‌نژاد در خصوص تداوم تعطیلی غیرمجاز و خودسرانه بخش قابل توجهی از خبازی‌های استان در روز جمعه، که مشکلات فراوانی را برای مردم به بار آورده است؛ گفت: تعطیلی نانوایی‌ها در روز جمعه غیرقانونی است و حتما با واحدهای متخلف برخورد قاطعی خواهد شد.

وی بیان کرد: ما طی چند روز اخیر بیش از 220 واحد خبازی را در طرح نظارتی شرکت غله، مورد بازدید قرار دادیم و یک عددی از خبازی‌های متخلف وجود دارند و اینکه بگوییم موارد تخلف وجود ندارد، نیست.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران، ادامه داد: بخش نظارت به دستگاه‌های نظارتی بر می‌گردد اما ما نیز برای اجرای طرح تشدید نظارت، در حال اجرای طرحی هستیم که طی روز گذشته با مشارکت شرکت غله، بهداشت و سازمان صمت، بازدید از خبازی‌ها در دستور کار قرار داشت.

وفایی‌نژاد عنوان کرد: بعضا این اتفاق در سطح استان رخ می‌دهد که برخی از نانوایی‌ها در بعضی از شهرها، به‌صورت خودسرانه اقدام به تعطیلی نانوایی‌ها در طول هفته به ویژه روزهای جمعه خارج از تعطیلی تقویم کاری‌شان می‌کنند که این خبازی‌ها به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

وی متذکر شد: تعطیلی خودسرانه نانوایی‌ها کاملا غیرمجاز است و معمولا این واحدها، آردهای خود را به صورت غیرقانونی عرضه می‌کنند و یا پخت نکرده و آرد مازاد دریافت می‌کنند و به طور نمونه تنها در شهرستان ساری، خبازی‌ها نزدیک به 4 هزار کیسه آرد، کسری داشتند که این افراد از جمله افرادی هستند که به قوانین و دستورالعمل‌ها پایبند نبوده و رعایت نمی‌کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران، گفت: در طی یک ماه از آغاز طرح تشدید نظارت بر خبازی‌ها، 11 شهر استان مورد بازدید قرار گرفت و تخلفات و نکات لازم شناسایی و اطلاع رسانی شد.

وفایی‌نژاد افزود: بررسی از خبازی‌های مرکز استان طی هفته‌های گذشته حاکی از وجود 1200 کیسه آرد مازاد در برخی از خبازی‌ها بود که حتی توان پخت ان را نیز ندارند و این موید آن است که آرد به میزان کافی و به طور منظم توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: در خصوص شهرستان بابل طی روزهای اخیر بازدید میدانی از خبازی‌ها صورت گرفت و حتی عملا وجود برخی مشکلات موجب اخراج نماینده شرکت خلیج فارس در این شهرستان شد و تعدادی از افراد دیگر نیز بابت اختلال در توزیع آرد در روستاهای بالادست بابل، تذکر گرفتند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران، تصریح کرد: آرد کلیت آن در تمامی شهرهای استان موجود است، مگر اینکه بخواهد خللی در آردرسانی داخلی شهرها وجود داشته باشد و اگر اینگونه نیز باشد اکنون تذکرات لازم را به نمایندگان در شهرهای استان خواهیم داد.

وفایی‌نژاد متذکر شد: اگر نمونه‌ای از این مشکلات وجود داشته باشد، بلافاصله به ما منتقل می‌شود و ما همه روزه جدول توزیع آرد و گندم را مورد بررسی و کنترل قرار می‌دهیم و نباید هیچ شهرستانی با مشکل کمبود آرد، مواجه باشد.

وی در خصوص چرایی عدم اجرای طرح نصب تابلوی میزان سهمیه و روزهای تعطیلی در نانوایی‌های استان به ویژه در ساری، پاسخ داد: متاسفانه وضعیت ساماندهی اتحادیه خبازان ساری مطلوب نیست و حدود 60 درصد از خبازی‌ها در نصب تقویم تعطیلی، میزان سهمیه و ساعات پخت نان در خبازی‌ها با ما همکاری کردند و بقیه نیز با پیگیری کارگروه رباید قطعا اجرا شود و باید برای مردم ، شفاف سازی صورت گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران، مطرح کرد: هیچ واحدی حق ندارد خارج از تعطیلی تقویم واحد صنفی خود، تعطیلی داشته باشد؛ اما در برخی از شهرها متاسفانه آمدند و روزهای جمعه را به عنوان روز تعطیل اعلام کرده‌اند و این امر از لحاظ ساختاری تبعات مختلفی را بدنبال دارد.

وفایی‌نژاد افزود: تنظیم تقویم تعطیلی هر واحد صنفی مانع از تعطیلی یکباره حجم زیادی از خبازی‌ها در یک منطقه و متعاقبا افزایش ازدحام در برخی از نانوایی‌ها می‌شود و لذا واحدهای صنفی مجاز به رعایت تقویم تعطیلی واحد صنفی خود هستند.

وی اذعان کرد: بنا بر اعلام کارگروه آرد و نان استان هر واحد خبازی 4 روز در ماه تعطیل است که این 4 روز الزاما روز جمعه نیست و تقویمی است و بنا بر تقویم هر واحد روزهای تعطیل آن مشخص شده است و باید در مقابل دید مردم و مشتریان قرار داده شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران، اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به 5 هزار واحد خبازی در حال فعالیت هستند که 3 هزار و 200 واحد سنتی ( یارانه‌ای یک) و یک‌هزار و 800 واحد نیز یارانه‌ای دو هستند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 446409

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/446409/تعطیلی-خودسرانه-نانوایی-ها-روز-جمعه-کاملا-غیرقانونی-کمبودی-تامین-آرد-نداریم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com