ارزهای مرغوب را به خواص و نامرغوب‌ها را به اتحادیه‌ها دادند!

انحصار در تخصیص ارز نهاده‌های دامی/خسارت ۲ هزار میلیاردی به صنعت مرغ

تاریخ انتشاردوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۵۸۵۴
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با بیان اینکه در تخصیص ارز نهاده‌های دامی انحصار ۱۰۰ درصد وجود دارد، گفت: مسئولان ارزهای مرغوب را به کسانی که خودشان می‌خواستند دادند و ارزهای نامرغوب را به تشکل‌ها دادند.
۰
plusresetminus
انحصار در تخصیص ارز نهاده‌های دامی/خسارت ۲ هزار میلیاردی به صنعت مرغ
به گزارش بلاغ، ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون در گفتگویی با اشاره به سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی، قیمت مرغ و تخم مرغ نباید این همه گران و با نرخ مصوب فاصله داشته باشد، گفت: در این زمینه واضح است که بانک مرکزی چندان به وظایف خود عمل نکرده اگر تخصیص ارز به موقع انجام می‌شد و واردات نیز به موقع صورت می‌گرفت الان شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، اگر وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی در حوزه توزیع نهاده‌های دامی به وظایف خود درست عمل می‌کردند و کنترل و نظارت درستی هم بر کار وجود داشت، الان شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: دولت در سیاستی اشتباه به جای اینکه یارانه را در اختیار تولیدکننده و یا مصرف‌کننده نهایی قرار دهد آن را در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار واردکنندگان گذاشت و باعث ایجاد رانتی بزرگ در این حوزه شد.

قاسمی تصریح کرد: ما تحریم و مشکلات مربوط به آن را قبول داریم اما چرا بانک مرکزی در چنین شرایط دشواری با صدور بخشنامه‌های غلط، به مدت ۹ ماه صادرات بخش کشاورزی را قفل کرد و اجازه نداد ارز وارد کشور شود و همه را به قاچاقچی ارز تبدیل کرد؟

وی با بیان اینکه به گفته خود مسئولان حدود ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازنگشته است، افزود: بخش عمده مشکلات ما مربوط به تصمیم گیری های نادرست مسئولان است.

قاسمی افزود: نخست اینکه سیاست‌های ارزی بانک مرکزی کاملاً غلط بوده و رانت در اختیار واردکنندگان قرار داده است. دوم اینکه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت سیستم مناسبی برای توزیع نداشتند و حتی سیستم مناسبی برای پیش بینی میزان نیاز کشور نداشتند، به همین جهت سال گذشته که احساس کردند وضعیت بازار کنجاله مطلوب است به مدت چند ماه واردات آن را متوقف کردند که این باعث ایجاد یک بحران جدی در بازار داخل شد.

این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کنجاله سویا را به شرکت پشتیبانی امور دام که شرکت دولتی است، داده‌اند، افزود: تجربه تمام دنیا نشان داده که دولت هیچگاه تاجر خوبی نبوده و نیست اما متأسفانه مسئولان ما نمی‌خواهند این مساله را بپذیرند.

وی با انتقاد از اینکه دولت بخش خصوصی واقعی را در واردات نهاده‌های دامی دخالت نداده است، گفت: ممکن است در جواب این انتقاد مسئولان بگویند که ما ارز در اختیار برخی اتحادیه‌ها و تشکل‌ها قرار دادیم و آنها نتوانستند واردات انجام دهند که در جواب این سخن باید عرض کنم که مسئولان ارزهای مرغوب را در اختیار کسانی که خودشان می‌خواستند قرار دادند و به دیگران ارزهای غیرقابل انتقال دادند که طبیعتاً نمی‌شد با این ارزها کالایی وارد کرد.

قاسمی با اشاره به اینکه در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی انحصار ۱۰۰ درصد وجود دارد، گفت: تمام نگرانی ما این است که مسئولان همچنان قصور خود را نادیده بگیرند و توپ را در زمین تولیدکنندگان بیندازند و بگویند که آنها تولید نکردند و به این ترتیب موجب نابودی تولید شوند اما خودشان پشت درهای بسته تصمیم بگیرند و تولید را زمین بزنند.

تصمیمات غلط دولت در سال ۹۸ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به صنعت مرغداری خسارت وارد کرد!

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: تصمیمات غلط ستاد تنظیم بازار در خصوص میزان جوجه‌ریزی و صادرات مرغ و تخم مرغ طی سال ۹۸ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به صنعت مرغداری کشور خسارت وارد کرده است و هیچکس هم پاسخگوی این ضرر سنگین نیست.

تصمیمات غلط ستاد تنظیم بازار در خصوص میزان جوجه‌ریزی و صادرات مرغ و تخم مرغ طی سال ۹۸ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به صنعت مرغداری کشور خسارت وارد کرده است
یکی از تصمیمات عجیب مسئولان ما ممنوع کردن صادرات مرغ بود که در عین حال خاک کشور را در اختیار ترکیه قرار دادند تا به صورت ترانزیت مرغ به افغانستان صادر کند
وی همچنین درباره اینکه گفته می‌شود انحصار چند نفر واردکننده در بازار نهاده‌های دامی منجر به ایجاد چنین نابسامانی‌های گسترده‌ای شده است، گفت: یکی از سیاست‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی که متأسفانه بانک مرکزی و وزارت صمت نیز دنباله رو آن شدند ایجاد انحصار برای برخی از افراد بود و تمام کشور را معطل دو الی سه نفر کردند تا آنها هم با سوءاستفاده از این وضعیت هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.

قاسمی ادامه داد: در جلسات مختلف که ما این مساله را مطرح می‌کنیم مسئولان عنوان می‌کنند این افراد اعتبار بین‌المللی دارند که با استفاده از آن می‌توانند در شرایط دشوار نهاده وارد کنند اما سوال اینجاست که این اعتبار را چه کسی به این افراد بخشیده است؟ جز سیاست‌های غلط خود مسئولان؟ همه مساله رانتی است که خودشان برای این افراد ایجاد کردند.

صادرات مرغ را ممنوع می‌کنند اما زمین و هوا را در اختیار ترکیه قرار می‌دهند تا مرغ صادر کند!

در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی انحصار ۱۰۰ درصد وجود دارد
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون همچنین در واکنش به مباحث مطرح شده از سوی برخی مسئولان مبنی بر اینکه اگر مرغ ارزان نشود واردات انجام می‌دهند، گفت: تولید در کشور ما به دلیل کارگر و سوخت ارزان از سایر نقاط دنیا رقابتی تر است اما متأسفانه خود مسئولان باعث شدند این مزیت رقابتی بودن از بین برود.

قاسمی تصریح کرد: یکی از تصمیمات عجیب مسئولان ما ممنوع کردن صادرات مرغ بود که در عین حال خاک کشور را در اختیار ترکیه قرار دادند تا به صورت ترانزیت مرغ به افغانستان صادر کند. آیا این تقدیم دو دستی بازارهای صادراتی به کشور رقیب نیست؟ یا زمانی که قطر تحریم بود ما هوا و زمین کشور را در اختیار ترکیه قرار دادیم تا به این کشور صادرات انجام دهد.

وی تاکید کرد: بنده معتقد نیستم که همه این تصمیمات از سر ناآگاهی اتخاذ می‌شود احتمالاً مسأله‌ای در این میان وجود دارد که از آن بی خبر هستیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما