تاریخ انتشارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۴۴۳۴۸۳
رئیس اداره دامپزشکی فریدونکنار و بابلسر با اعلام اینکه بیماری آنفلوآنزا پرندگان در یکی از روستاهای فریدونکنار مثبت شده است گفت: برای جلوگیری از گسترش این بیماری لازم است طیور خانگی رهاسازی نشده و همچنین از مصرف پرندگان وحشی خودداری شود.
۰
plusresetminus
تایید وجود آنفلوانزای پرندگان در فریدونکنار/توصیه‌های دامپزشکی برای پیشگیری از شیوع بیماری
مهدی کریم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ از مشاهده و وجود آنفلوآنزا پرندگان در فریدونکنار خبر داد و اظهارکرد: البته بیماری آنفلوآنزا به‌صورت همه سال در نقاط مختلف وجود دارد اما امسال به‌واسطه وجود بیماری کرونا و سرماخوردگی می‌تواند خطرناک باشد.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی به‌صورت تصادفی صنابع طیور را مورد پایش فعال و غیرفعال قرار می‌دهد خاطرنشان کرد: مرغداری‌ها تلفات خود را به ما اعلام می‌کنند که درصورت بالا بودن میزان تلفات نمونه‌گیری انجام می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی فریدونکنار و بابلسر تصریح کرد: همه ساله در این فصل، گزارش‌های مردمی تلفات پرندگان به ما ارسال می‌شود که باتوجه به اینکه گزارشات از یک منطقه زیاد باشد نمونه‌گیری صورت می‌گیرد.

کریم‌پور ادامه داد: با انجام نمونه‌گیری وجود آنفلوآنزا پرندگان در روستای ازباران فریدونکنار مثبت شد و تمامی پرندگان که تلف شده بودند معدوم شدند.

وی افزود: باتوجه به اینکه حیوانات و پرندگان خانگی هم در این فصل توسط اهالی روستاها برای تغذیه به زمین‌های شالیزاری فرستاده می‌شوند متاسفانه شاهد تلفات این نوع از پرندگان هم بودیم.

رئیس اداره دامپزشکی فریدونکنار و بابلسر با بیان اینکه کشورهای قزاقستان و قرقیزستان با اعلام مراکز بهداشتی جهانی کانون آنفلوآنزا اعلام شدند گفت: باتوجه به اینکه کشور ایران در کوریدور این دو کشور قرار دارد با این بیماری درگیر می‌شود.

کریم‌پور درخصوص اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا پرندگان در فریدونکنار یادآورشد: قرنطینه محل تلفات، ممنوعیت ورود و خروج طیور و ممنوعیت جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها تا شعاع 10 کیلومتری از اقداماتی بوده که برای جلوگیری از گسترش بیماری انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه هنوز بیماری آنفلوآنزا پرندگان در منطقه دیگری از فریدونکنار مشاهده نشده است اظهارکرد: اما به احتمال بسیار زیاد این بیماری در مناطق دیگر هم به‌وجود خواهد آمد.

رئیس اداره دامپزشکی فریدونکنار و بابلسر خاطرنشان کرد: برای اینکه روستای ازباران دوباره شاهد این تلفات نباشد حدود 70 هزار دوز واکسن نیوکاسل طیور بومی و چندین هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده در این روستا توزیع شد.

کریم‌پور تاکید کرد: باتوجه به اینکه آنفلوآنزا بیماری مشترک بین انسان و دام است، باید توجه لازم صورت گیرد تا در صورت مشاهده علائمی مانند تلفات یکباره، کبود شدن تاج و پای طیور و ژولیده شدن پرها آن‌ها را معدوم کنند.

وی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم تا طیور خانگی در این فصل برای تغذیه رهاسازی نشوند چراکه این آلودگی‌ها در تغذیه آزاد به وجود می‌آید و درصورت مشاهده تلفات موارد را به ما اطلاع دهند.

رئیس اداره دامپزشکی فریدونکنار و بابلسر یادآورشد: باتوجه به اینکه آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است و با بیماری‌های باکتریایی تفاوت دارد، اگر همکاری همه جانبه صورت نگیرد نمی‌توان مدیریت کرد و امکان جهش و تغییر رفتار ویروس وجود دارد.

کریم‌پور گفت: باتوجه به اینکه فریدونکنار کانون وجود آنفلوآنزا معرفی شده بنابراین لازم است مردم از خرید، تماس و مصرف با پرندگان وحشی خودداری کنند.

وی افزود: شهرستان‌های فریدونکنار و بابلسر دارای 15 واحد مرغ مادر است که سرمایه در گردش هر واحد میانگین 20 هزار تایی به میزان 100 میلیارد تومان در یک دوره دو ساله بوده که در مجموع هزار و 500 میلیارد تومان طی دو سال در این دو شهرستان سرمایه در گردش صنعت مرغ مادر وجود دارد.

رئیس اداره دامپزشکی فریدونکنار و بابلسر با اشاره به اینکه صنعت مرغ مادر این دو شهرستان از صنایع بزرگ خودروسازی هم بیشتر سرمایه‌گذاری دارد خاطرنشان کرد: اینکه ما در صورت مشاهده بیماری با جدیت برخورد می‌کنیم به دلیل این است که اگر به یکی از این واحدها بیماری سرایت کند به اجبار باید معدم‌سازی انجام شود که خسارت سنگینی را به همراه خواهد داشت.

کریم‌پور اظهارکرد: در شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار علاوه بر واحدهای مرغ مادر، 150 مرغداری وجود دارد که تمامی واکسن‌های آنفلوآنزا به این واحدها تحویل داده شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷