تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۴۴۳۰۵۷
در حالی درختان نارنج در تمامی خیابان‌های شهرهای مازندران خودنمایی می‌کنند و رقم تولید این محصول، عدد قابل توجهی است که متاسفانه از دید مسئولان استانی برای تولید ارزش افزوده مغفول مانده است و باید بگوییم سالانه میلیون‌ها تن از این ظرفیت بالقوه، هرز می‌رود.
۰
plusresetminus
نارنج؛ ظرفیتی که هرز می‌رود/احیای صنایع تبدیلی، حلقه مفقوده در تولیدات باغی
به گزارش بلاغ، در حالی درختان نارنج در تمامی خیابان‌های شهرهای مازندران خودنمایی می‌کنند و رقم تولید این محصول، عدد قابل توجهی است که متاسفانه از دید مسئولان استانی برای تولید ارزش افزوده مغفول مانده است و باید بگوییم سالانه میلیون‌ها تن از این ظرفیت بالقوه، هرز می‌رود.

به طوری که گفته می‌شود دست کم حدود 6 میلیون اصله درخت نارنج در سطح خیابان‌های این استان پهناور، به‌ویژه در شهرهای ساری و بابل وجود دارد که سالانه ده‌ها تن نارنج، محصول برداشت از این درختان است که توسط بخش خصوصی از شهرداری‌ها خریداری و راهی بازار می‌شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری مرکز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: به طور تقریبی در مجموع سه منطقه شهری در ساری قریب به 13 هزار 100 اصله درخت نارنج در مرکز استان داریم.

عین‌الله احمدی افزود: به طور متوسط هر درخت 300 عدد نارنج و به بیانی دیگر متوسط تولید هر درخت 25 کیلو باردهی دارد.

وی خاطرنشان کرد: با احتساب مجموع تعداد درختان و متوسط تولید، سالانه نزدیک به 320 تن نارنج در مرکز استان تولید و برداشت می‌شود.



احمدی ادامه داد: بسیاری از مرکبات استان به دلیل نبود صنایع تبدیلی مناسب جهت فرآوری به سیار استان‌ها منتقل می‌شوند و اگر صنایع تبدیلی در استان ایجاد شود هم در هزینه باغداران صرفه‌جویی خواهد شد و هم ایجاد اشتغال مطلوبی ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: طی سال گذشته حدود 23 هزار اصله نهال که عموما از نهال‌های هیرکانی بودند در سطح شهر ساری کاشته شد و امسال یکی از برنامه‌های ما، کاشت درختان چنار در دو طرف خیابان قارن ساری است که انجام خواهد شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری مرکز مازندران، متذکر شد: تمرکز ما برای کاشت درختان در سطح شهر بیشتر از افزایش تعداد کاشت درختان نارنج، بر روی درختان هیرکانی که بومی استان است و متناسب با آب و هوای جغرافیایی استان است، متمرکز شده است.

احمدی اعلام کرد: در سال جاری نیز با انجام مقدمات اداری مربوطه، بدنبال برگزاری مزایده و  انتخاب پیمانکار برای چیدن نارنج در هر سه منطقه شهری ساری هستیم و قیمت پایه نیز از میوه و تره‌بار اخذ کردیم و هر قیمتی که بالاتر داده شود، پذیرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر کارخانه‌های صنایع تبدیلی در استان را فعال کنیم، هم هزینه حمل نداریم، هم هزینه تمام شده کاهش خواهد یافت و هم می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری مرکز مازندران، یادآور شد: در سال گذشته، 25 هزار قلمه شمشاد هیرکانی در گلخانه ارم پرورش داده شد و اکنون یک بانک ژن مطلوب برای ترمیم و جایگزینی شممشادهای آسیب دیده ایجاد شده است.



بدون شک توجه در خور به این نعمت خدادادی که در کوچه پس کوچه‌های شهر جلوی چشمان‌مان، خودنمایی می‌کنند و به راحتی از ارزش ریالی، سودآوری و فرآوردی متنوع آن چه در بخش غذایی و چه دارویی عبور کرده‌ایم؛ می‌تواند سهم بسزایی در ارزش افزوده و ایجاد اشتغال داشته باشد؛ ظرفیتی که متاسفانه سال‌ها است که از دید و توجه مسئولان، مغفول مانده است.

بی تردید در سال جهش تولید، توجه به داشته‌ها کم هزینه‌تر از ایجاد ظرفیت‌های جدید با وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور است؛ داشته‌هایی که با حداقل توجه و اعتبار، خروجی پر بازدهی را به بار خواهند داشت.

راه‌اندازی و احیای صنایع تبدیلی موجود در سطح استان، که به یک حلقه مفقوده در تولیدات باغی و کشاورزی استان مبدل شده است، می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات در کاهش هزینه‌ها، بازار فروش، قیمت مطلوب، ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴