کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاور املاک مرکز مازندران مطرح کرد

پا پس کشیدن خریداران از بازار زمین و مسکن/رکود معاملات، فروشندگان را منصف‌تر کرد

26 آبان 1399 ساعت 11:13

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاور املاک مرکز مازندران با بیان اینکه بازار معاملات مسکن و زمین در رکود به سر می‌برد و این امر باعث کاهش قیمت‌های زمین و املاک شده است، گفت: خریداران به قیمت‌های فعلی بی اعتماد هستند و برای ترس از زیان و حفط سرمایه، پا پس می‌کشند.


محمد عرب خزائلی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت بازار زمین و املاک در مازندران اظهار کرد: بازار معاملات مسکن و زمین در رکود به سر می‌برد و این امر باعث کاهش قیمت‌های زمین و املاک شده است.

وی افزود: اصولا هر زمان که بازار معاملات راکد می‌شود، آن دسته از فروشندگانی که نیاز به پول ضرب‌الأجل دارند، مجبور می‌شوند قیمت‌ها را پایین بیاورند؛ البته این کاهش قیمت‌ها، محسوس نیست.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوراملاک مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: الآن نزدیک به دو ماه است که بازار در خواب است و لذا برخی افراد هستند که نیاز دارند زمین و املاک خود را بفروشند و مجبورند در این شرایط مقداری روی تصمیم‌شان تعدیل داشته باشند.

این فعال صنفی بازار زمین و املاک در مازندران ادامه داد: در شرایط فعلی، خریداری وجود ندارد و غالب متقاضیان مراجعه کننده به دفاتر مشاورین املاک، فروشنده هستند؛ چرا که دیگر قدرت خریدی وجود ندارد.



قیمت کاذب، بازار بی خریدار

عرب خزائلی بیان کرد: البته به این دلیل که قیمت‌ها در بازار، کاذب است، خریداران به این قیمت‌ها بی اعتماد هستند و برای پیشگیری از زیان و حفط سرمایه، پا پس می‌کشند.

وی در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار زمین و مسکن عنوان کرد: دیگر نمی‌شود همچون سال‌های قبل نرخ قیمت‌ها را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کرد و حالا این مدت مقایسه و میزان افزایش، ماهانه شده است.

چه خبر از قیمت مسکن؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوراملاک مرکز مازندران، گفت: قیمت‌ها به نسبت سال قبل خیلی افزایش داشته است و حتی به نسبت ابتدای سال 99 نیز نزدیک به 50 درصد افزایش را در بازار شاهد هستیم.

این فعال صنفی بازار زمین و املاک در مازندران، اعلام کرد: به طور نمونه، ما در مرکز مازندران در منطقه سلمان فارسی و پارک ملل، آپارتمان نوسازی با قیمت هر متر 30 میلیون تومان نیز داریم و کف قیمتی آپارتمان نوساز در ساری حداقل بین متری 8 تا 9 میلیون تومان است.



رسیدن قیمت هر متر مغازه تا 500 میلیون تومان در ساری!

عرب خزائلی اضافه کرد: قمیت هر متر مغازه در ساری از متری 30 میلیون تومان شروع و بر اساس بالاترین نرخ معامله انجام شده مغازه تجاری در بازار نرگسیه ساری تا 500 میلیون تومان نیز می‌رسد.

وی اذعان کرد: قیمت زمین نیز با توجه به اینکه تجاری باشد یا مسکونی قیمت متفاوتی دارد و الآن زمین در منطقه سلمان فارسی متری 20 میلیون تومان، در مرکز شهر متری 10 میلیون تومان و در جاهای حاشیه شهر از متری 5 میلیون اومان شروع می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوراملاک مرکز مازندران، در خصوص قیمت ویلاها در مرکز مازندران افزود: قیمت برخی ویلاها در ساری که در نزدیکی دریا قرار دارند به 5 میلیارد هم می‌رسد.

تازه‌ترین نرخ کمیسیون مشاور املاکی‌ها

این فعال صنفی بازار زمین و املاک در مازندران، در خصوص آخرین تغییرات نرخ کمیسیون مشاوران املاک تصریح کرد: بر اساس نرخ کمیسیون جدید اعلام شده، نرخ کمیسیون در معاملات زیر 650 میلیون تومان 75 صدم درصد، در معاملات بالای 650 میلیون تومان تا یک میلیارد و 300 میلیون تومان 0.5 درصد، از یک میلیارد و 300 میلیون تومان تا دو میلیارد و 600 میلیون تومان 40 صدم درصد و در معاملات دو میلیارد و 600 میلیون تومان به بالا 25 صدم درصد می‌باشد که در تمامی معاملات محاسبه می‌شود و بین خرید و فروش زمین، مغازه و مسکن این نرخ تفاوتی ندارد.



اسلامی: قیمت مسکن باید کاهش پیدا کند

گفتنی است محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی گفت‌وگویی، در پاسخ به افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و پیش‌بینی در مورد قیمت آن در کشور اظهار کرد: بازار کشور ما متاثر از تهاجم جنگ اقتصادی، بی دلیل شاهد افزایش قیمت ارز بود و در چند روز اخیر شاهد کاهش قیمت ارز بودیم؛ اما برخی جریانات سودجو در این زمینه سرسختی نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه همان‌طور که بی‌دلیل قیمت ارز و به طبع آن قیمت مسکن افزایش پیدا کرده، با کاهش قیمت دلار قیمت مسکن نیز باید کاهش پیدا کند، افزود: قیمت مسکن باید کاهش پیدا کند؛ چراکه تحولات در قیمت ارز باعث شد تا معاملات و معادلات در تمامی حوزه‌ها به هم بریزد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد با کاهش قیمت ارز، قیمت مسکن به همان قیمت سابق باشد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 442248

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/442248/پا-کشیدن-خریداران-بازار-زمین-مسکن-رکود-معاملات-فروشندگان-منصف-تر

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com