کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گلایه‌های مدیرکل محیط زیست مازندران از بی‌توجهی مسئولان؛

میانکاله در آتش وعده‌ها می‌سوزد/ تجهیزات نداریم جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد

20 آبان 1399 ساعت 0:00

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه ما همچنان از کمبود امکانات اطفای حریق در میانکاله شدیدا گلایه‌مندیم؛ گفت: امکانات حداقلی موجود در میانکاله، کفاف اطفای آتش‌سوزی‌های سریالی و گسترده این منطقه را نمی‌دهد و این موضوعی است که سال‌ها است فریاد می‌زنیم اما ترتیب اثری داده نمی‌شود.


 حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آتش‌سوزی اخیر در منطقه حفاظت شده میانکاله که منجر به حریق بیش از 4 هکتار از این پهنه بی‌نظیر برای چندمین مرتبه طی سال‌جاری شد؛ اظهار کرد: ما در مهار این حریق نیز متاسفانه با کمبود تجهیزات مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه ما همچنان از کمبود امکانات اطفای حریق در میانکاله شدیدا گلایه‌مندیم؛ افزود: امکانات حداقلی موجود در میانکاله، کفاف اطفای آتش‌سوزی‌های سریالی و گسترده این منطقه را به دلیل پوشش خاص آن نمی‌دهد و این موضوعی است که سال‌ها است فریاد می‌زنیم اما ترتیب اثری داده نمی‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: هر چند دستگاه‌ها و نهادها در صورت نیاز و لزوم با ما همکاری می‌کنند اما تا بخواهد تجهیزات و امکاناتی نظیر لودر به میانکاله برسد، بخش زیادی از بخش‌های دچار حریق، به خاکستر مبدل می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: متاسفانه به ما تجهیزاتی که قرار شده بود بدهند، ندادند و کمبود که نمی‌توان گفت، تجهیزاتی نداریم واقعا و با دست خالی، محیط‌بانان برای مهار حریق به دل آتش می‌زنند.

وی بیان کرد: بنا بر آخرین پیگیری‌ها و در جریان سفر کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مقرر شد تا علاوه بر احداث دو سایت اطفای حریق در مازندران، یکی در سمسکنده ساری و دیگری در پناهگاه حیات وحش میانکاله، یک دستگاه لودر از سوی استانداری مازندران و یک دستگاه دیگر نیز با مشارکت سازمان محیط زیست کشور خریداری و فراهم شود که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران عنوان کرد: در حادثه اخیر طی 4 فقره آتش‌سوزی، 4 هکتار از اراضی میانکاله در آتش سوخت و حداقلی تجهیزات و منابع در مهار این آتش‌سوزی نیز مشهود بود.

ابراهیمی تصریح کرد: ما بارها گفتیم که ما هواپیما و هلی‌کوپتر نمی‌خواهیم، یک لودر می‌خواهیم تا آتش‌سوزی‌های سریالی میانکاله را اطفا کنیم.

وی اضافه کرد: از طرفی دیگر، اطفای حریق اصلا وظیفه محیط زیست نیست، بنا بر قانون جدید ستاد بحران، این امر وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است؛ جهاد کشاورزی باید بیاید اطفا کند و پاسخگو نیز باشد؛ حالا کار اطفا را محیط زیست انجام می‌دهد، پاسخگویی را نیز باید محیط زیست انجام بدهد!

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران متذکر شد: در حال حاضر نیروهای جهاد کشاورزی در میانکاله مستقر نیستند و باید بر اساس قانون این اتفاق رقم بخورد.

ابراهیمی اعلام کرد: ما در قانون مدیریت بحران حتی از لیست اعضای ستاد مدیریت بحران خط خورده‌ایم و دیگر نامی از محیط زیست در این ستاد دیده نمی‌شود و این مسئولیت به دوش جهاد کشاورزی سپرده شده است.

وی یادآور شد: در ماده 14 قانون مدیریت بحران آمده است که اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع به صورت عام بر عهده وزارت کشاورزی است؛ پول و منابع و تجهیزات هم به وزارت جهاد می‌دهند و لذا توقع می‌رود در عمل هم این اتفاق رقم بخورد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد: نهایتا طبق آخرین پیگیری‌ها بنا شد تا دو دستگاه لودر یکی از منابع ملی و دیگری از منابع استانی به محیط زیست بدهند که هیچکدام تا حالا محقق نشده است.

ابراهیمی اضافه کرد: طی تماس تلفنی که اخیرا و پس از آتش‌سوزی اخیر در میانکاله،  بنده برای پیگیری این موضوع با آقای کلانتری داشتم، از سوی ایشان اعلام شد که شما یک دستگاه لودر اجاره‌ای در میانکاله مستقر کنید و هزینه اجاره توسط محیط زیست کشور پرداخت می‌شود.

وی گفت: این اتفاق خوبی است که هزینه اجاره لودر حداقل در حال اتفاق است و ما می‌توانیم در فصول پر خطر اقدام به اجاره لودر و استقرار در میانکاله کنم اما بنا شده بود که دو دستگاه لودر به محیط زیست مازندران بدهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اذعان کرد: مانعی نیست و ما اکنون یک دستگاه لودر اجاره می‌کنیم اما باید مطمئن شویم که یک اعتباری بابت این موضوع، هر ساله تخصیص و به محیط زیست تعلق می‌گیرد تا زمانی‌که فصل آتش‌سوزی آغاز می‌شود ما بدون نگرانی و دغدغه، لودر اجاره‌ای در میانکاله مستقر کنیم.

به گفته ابراهیمی، این آتش‌سوزی نیز همچون غالب آتش‌سوزی‌های رخ داده در میانکاله، منشأ انسانی داشته اما هنوز شناسایی نشده‌اند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 441732

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/441732/میانکاله-آتش-وعده-ها-می-سوزد-تجهیزات-نداریم-جهاد-کشاورزی-باید-پاسخگو-باشد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com