تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۴۴۱۴۶۳
رئیس مرکز بهداشت و درمان میاندورود بر لزوم اجرای دقیق ممنوعیت مراسم‌ها و دورهمی‌ها تاکید کرد و گفت: از همه مردم تقاضا داریم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
۰
plusresetminus
لزوم اجرای دقیق ممنوعیت مراسم‌ها و دورهمی‌ها/غسالخانه ویژه بیماران کرونایی نداریم
رقیه انوری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با بیان اینکه بهترین عملکرد را در مورد ردیابی فعال داشتیم، اظهار کرد: یعنی هر فرد مشکوک یا قطعی که شناسایی می‌شوند تمام اطرافیان در تماس با این فرد بیمار نیز بررسی می‌شوند و شهرستان میاندورود در استان از بعد خانوار یعنی افرادی که با بیمار در تماس بودند بیشترین بعد خانوار را داشت و هر بیمار با پنج نفر در ارتباط بود که این ارتباطات می‌تواند ارتباطات خانوادگی، خویشاوندی و یا محل کار باشد که تمام این افراد شناسایی و پیگیری چهارده روزه و ارزیابی از نظر ابتلا به بیماری می‌شوند و همچنین اگر بیمار باشند شناسایی و خود به‌عنوان یک بیمار دوباره ردیابی فعال انجام می‌شود.
 
وی بیان کرد: افرادی که نیاز است براساس پروتکل کشوری از آنها آزمایش pcr رایگان انجام می‌شود و براساس نتایج آزمایش، اقدامات لازم به‌عمل می‌آید.
 
رئیس مرکز بهداشت و درمان میاندورود با بیان اینکه سعی می‌کنیم تمام بیماران قرنطینه شوند ولی چالش‌هایی داریم به خصوص در شهر که شاخص قرنطینه به‌دلیل مراودات اجتماعی و سایر مشکلات مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: کمیته‌های شهرستانی هفته‌ای یکبار برگزار می‌شود و تمام شاخص‌ها را تدوین می‌کنیم و اقدامات مداخله‌ایی اگر لازم باشد را انجام می‌دهیم تا هر جا چالش داریم بتوانیم به موقع مداخله و چالش‌ها را برطرف کنیم.
 
انوری درباره تعداد آزمایشگاه‌های میاندورود برای انجام نمونه‌گیری، گفت: یک مرکز نمونه‌گیری در شهرستان داریم که آزمایشگاه مرکزی شهرستان است و انجام نمونه گیری چون شرایط خاص خود را دارد و تجهیزات، امکانات و نیرو نداریم به همین دلیل در طبقده انجام نمی‌شود و متمرکز در آزمایشگاه مرکزی در سورک انجام می‌شود که از ابتدای اجرای برنامه بالغ بر هزار و 500 مورد آزمایشpcr  گرفتیم.
 
وی با بیان اینکه آموزش‌های متعددی هم از طریق فضای مجازی و همچنین به صورت فردی که مراجعین به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کردند داده شد، تصریح کرد: بازدیدهای بهداشت محیط که بیشترین درگیری مستقیم با این بیماری را داشتند در بازدیدهایی که خودشان داشتند و هم بازدیدهای مشترکی که با سایر دستگاه‌های اجرایی داشتند و براساس پروتکل‌هایی که تعریف شد بررسی کردند تمام اصناف و اماکن مواردی که نیاز به تذکر بود داده شد و مواردی که با تذکر مرتفع نشد به مراجع قضایی معرفی شدند و واحدهایی پلمپ شد.
 
انوری مشارکت سایر ارگان‌ها در این مسیر را بسیار مهم دانست و افزود: گاها در تعاملاتی که در سطح شهرستان باید داشته باشیم به صورت مقطعی ممکن است چالش داشته باشیم و درگیری نیروی‌های بهداشت محیط ما بیشتر باشد خصوصا در مراسمات تدفین دچار چالش هستیم و به موقع سایر ارگان‌ها یا مسئولان سیاسی شهرستان، شوراها و دهیاری‌ها مداخله نکنند و کنترل اقداماتی که باید انجام شود تا از شیوع ویروس جلوگیری کند، انجام نگیرد.
 
وی تاکید کرد: مراسم تشییع با حضور جمعیت زیاد برگزار می‌شود که در این مواقع نیاز است که نیروی انتظامی پای کار باشد و همچنین همکاری شورا و دهیاری همراه باشد، گاها ممکن است این تعامل و همکاری صورت نگیرد و پروتکل بهداشتی انجام نشود و باعث رشد بیماری در جامعه شود.
 
انوری با بیان اینکه 67 نفر فوتی بر اثر ابتلا به کرونا داشتیم و 33 نفر هم داشتیم که فوت کردند که جزو بیماران ما نبوند ولی مشکوک بودند به همین دلیل ما آنها را دفن بهداشتی کردیم، اضافه کرد: تا امروز حدود دو هزار نفر بیمار مشکوک و قطعی داشتیم که شناسایی شدند.
 
وی آزمایش pcr را مهمترین راه تشخیص کرونا بیان کرد و گفت: اسکن ریه هم می‌تواند در تشخیص بیماری کمک کننده باشد و یک معیار تشخیصی به حساب می‌آید اما آزمایش خون آزمایش مورد قبولی نیست.
 
رئیس مرکز بهداشت و درمان میاندورود بانک‌ها را یکی از کانون‌های خطر دانست و افزود: با توجه به تجمعاتی که وجود دارد بازدیدهایی انجام شد که در اکثر مواقع پروتکل رعایت می‌شود و پرسنل حفاظت فیزیکی را رعیات می‌کنند و خدمات به افرادی که ماسک نداشته باشند ارائه نمی‌شود.
 
انوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه تعداد بیماری و موارد بستری در استان تهران و قم زیاد است و با توجه به تغییر فصل که احتمال آنفلوانزا وجود دارد باید منتظر پیک سوم هم باشیم مسلما ممکن است با توجه به اینکه ماهیت این ویروس مشخص نیست سرعت انتشار و حتی بیماری‌زایی و مرگ و میر از پیک قبلی بیشتر باشد.
 
وی تصریح کرد: از همه مردم تقاضا داریم حداقل پروتکل بهداشتی را رعایت کنند که استفاده از ماسک است و ماسک هم باید ماسک تمیز و استاندار باشد، شستوشوی مرتب دست‌ها، ضدعفونی و فاصله گذاری اجتماعی حداقل‌های استاندارد هستند.
 
انوری اظهار کرد: توقع داریم اگر بیمار هستند به هیچ وجه وارد اجتماع نشوند و جداسازی و قرنطینه را رعایت کنند تا از ابتلا به دیگران پیش گیری شود، درست است که این بیماری در مراحلی ممکن است بی‌علامت و یا علامت خفیف داشته باشد ولی اگر فرد رعایت نکند ممکن است با دیگران که در معرض تماس هستند افراد پرخطری باشند که در اثر ابتلا به ویروس باعث مرگ آنها شود.
 
وی با اشاره به اینکه گروه‌های پرخطر ما بیشترین مرگ و میر را دارند و بیشتر فوتی‌های ما سالمندانی بودند که بیماری زمینه‌ایی داشتند ولی گاها شخصی بیماری زمینه‌ایی نداشت و در سن پایین‌تر هم فوتی داشتیم و خیالشان راحت نباشد که چون جزو گروه‌های پرخطر نیستند از این بیماری در امان هستند، گفت: این ویروس در کمین همه است و می‌تواند هر کسی را در هر گروه سنی را مبتلا و یا منجر به مرگ آنها شود.
 
انوری با بیان اینکه غسالخانه مخصوص بیماران کرونایی نداریم و تنها شهرستانی هستیم که فوتی‌های کرونایی ما در شهرستان‌های اطراف غسل داده می‌شود، تصریح کرد: به‌دلیل شلوغی این مراکز شاید چند روز در نوبت باشند که گاها باعث ناراحتی خانواده متوفی می‌شود و به‌دلیل عدم تعامل بین بخشداران و شهرداری نتوانستیم این مشکل را حل کنیم.
 
وی بیان کرد: تهیه چند ماسک در روز برای خانواده‌های بی‌بضاعت به صرفه نیست به همین دلیل باعث می‌شود از یک ماسک برای چند روز استفاده کنند که این یک اشتباه بزرگ است.
 
رئیس بهداشت و درمان میاندورود در پایان با تاکید بر اینکه ماسک پارچه‌ایی استاندارد نیست، خاطرنشان کرد: استفاده از این ماسک یک اطمینان کاذب ایجاد می‌کند که با یک ماسک غیراستاندارد وارد جامعه می‌شوند و اگر بیمار نیستند احساس می‌کنند که بیماری نمی‌گیرند و اگر بیمار هستند به دیگران منتقل نمی‌کنند و باعث شیوع ویروس نمی‌شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴