کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در گفت‌وگو با بلاغ تشریح کرد

چرایی لحاظ نشدن ممنوعیت‌های جدید کرونایی در مازندران/ممنوعیت محورهای البرز و تهران جلوی سفر به شمال را می‌گیرد

12 آبان 1399 ساعت 9:44

قرار نگرفتن مازندران در لیست 25 استانی که از سوی ستاد ملی مقابله با کشور از ظهر امروز با ممنوعیت سفر و تردد همراه هستند، حواشی و نگرانی‌های مردمی را در پی داشته است که در این گفت‌وگو دلایل این تصمیم را از زبان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، خواهید خواند.


حسین حسن‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص چرایی از قلم افتادن مازندران از لیست 25 استان شامل محدودیت‌های سفر اظهار کرد: مازندران از این لیست جا نمانده است.

وی افزود: این استان‌ها، 25 استانی هستند که مراکز آن‌ها با محدودیت و ممنوعیت همراه است و مثلا اگر مرکز استان فارس، شیراز را در نظر بگیریم، کسی از جهرم نمی‌تواند به شیراز سفر کند، در واقع این ممنوعیت‌های تردد مختص مراکز استان‌ها است و به معنای ممنوعیت در خصوص ورودی استان‌ها نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، خاطرنشان کرد: با توجه به این مسئله از ان‌جا که ساری جزو مراکز استان‌هایی نبود که دارای وضعیت حاد کرونایی باشد، هر چند که دارای وضعیت قرمز است.

حسن‌نژاد ادامه داد: وضعیت برخی از مراکز استان‌ها، در سراسر کشور به یکباره روند افزایشی به خود گرفته است و برای اینکه اهالی شهرهای بزرگ به شهرهای مجاور سفر نکنند و شهرهای دیگر را آلوده نکنند، این تصمیم اتخاذ و اجرایی شد.

وی بیان کرد: در مورد استان مازندران، به این دلیل که عمده ورودی‌ها از سمت تهران اتفاق می‌افتد و از سمت گلستان و گیلان، چندان ورودی قابل توجهی صورت نمی‌گیرد؛ لذا از امروز محورهای البرز و تهران از ساعت 12 امروز دوشنبه 12 آبان ماه با ممنوعیت تردد همراه می‌شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، عنوان کرد: وقتی این دو محور با ممنوعیت روبرو است، معنایش این است که ورود به مازندران نیز ممنوع شده است و لذا لازم نبود تمام مراکز را ممنوع اعلام کنند.

حسن‌نژاد با این توضیح که ممنوعیت محورهای البرز و تهران به منزله ممنوعیت ورود به مازندران است؛ گفت: با این روند، ورود مسافران به مازندران به حداقل ممکن خواهد رسید، چرا که عمده مسافران ورودی به مازندران از تهران به سمت استان سرازیر می‌شدند و این ممنوعیت، از ورود آن‌ها به استان جلوگیری خواهد کرد.

وی متذکر شد: دلیل آنکه 25 مراکز استان‌های اعلام شده، شرایط فوق قرمز دارند و تردد در درون استان به آن مراکز ممنوع است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، اعلام کرد: یعنی این ممنوعیت بدان معنا نیست که شما ممنوعیت ورود به این استان‌ها را داشته باشید، ولی ورود و خروج به این مراکز استان‌ها ممنوع است.

حسن‌نژاد یادآور شد: چون در استان مازندران، شهر ساری دارای وضعیت فوق حاد نبود، مشمول ممنوعیت نشد و اگر خدای ناکرده به این وضعیت برسد، این ممنوعیت شامل ساری نیز می‌شود.

وی اذعان کرد: برای ما مهم این است که ورودی به استان در ایام تعطیلات بسته باشد که وقتی راه‌های اصلی و فرعی تهران مسدود شده است، معنایش این است که تنها خودروهای با پلاک مازندران وارد استان می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، در پاسخ به این سوال که در اطلاعیه اعلام شده خیلی واضح در مورد جزییات آن توضیح داده نشده است؛ گفت: در اطلاعیه آمده است مراکز استان‌ها، اگر ما شهر ساری را ممنوع اعلام می‌کردیم یعنی کسی از شهر نکا و قائم‌شهر به ساری نیاید و این در حالی است که وضعیت ساری، نکا و قائم‌شهر یکسان است و آن‌گاه قائم‌شهر توقع دارد مسیر تردد این شهر به بابل مسدود شود.

حسن‌نژاد تاکید کرد: برای ما مهم این است که سفر به مازندران صورت نگیرد که از ساعت 12 ظهر امروز تا روز جمعه، تردد از محورهای تهران به شمال مسدود است.

وی در خصوص گلایه‌مندی مردم از عدم قرار گرفتن چند باره مازندران در لیست استان‌های ممنوع سفر، توضیح داد: ما تا الآن در کشور طی دو مرحله ممنوعیت ورود داشتیم که یکی در تعطیلات عید نوروز و دیگری در تعطیلات هفته های گذشته و این مرحله سومین نوبت این ممنوعیت است که در حال اتفاق است که مخصوص 25 مراکز استان‌هایی است که شرایط فوق حاد دارند و تعداد بیماران مبتلا به کرونا آن‌ها، تفاوت فاحشی با 6 استان باقیمانده دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، اضافه کرد: از سویی دیگر در این سومین محدودیتی که اعلام شده است، گفته شده که تمامی ورودی‌های استان تهران و البرز مسدود می‌شود و وقتی تمامی این مسیرها را مسدود کنند، یعنی کل ورودی‌های مازندران مسدود شده است.

حسن‌نژاد اظهار کرد: قرار نداشتن اسم مازندران در این لیست به معنای نادیده گرفتن این استان نیست بلکه بدان معنا است که خوشبختانه وضعیت مازندران شرایط بحرانی نیست.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که تا قبل از ظهر امروز محورهای استان باز و مسافران به استان وارد می‌شوند؛ بیان کرد: از یک سو باید این مهلت داده می‌شد تا افرادی که قصد انجام کاری را داشتند به امورات خود برسند، اما از سویی دیگر باید بپذیریم که بخش اعظمی از سفرها از ساعت 14 امروز به بعد صورت می‌گیرد و لذا جلوی سفر این عده کثیر گرفته شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، ادامه داد: برخی‌ها توقع دارند اگر مازندران چه دارای شرایط زرد بود چه نارنجی و چه قرمز ما آن را حاد اعلام کنیم و آن وقت اعتماد مردم به مسئولان استانی از بین می‌رود.

حسن‌نژاد متذکر شد: الآن در مازندران، ساری با وجود قرمز بودن وضعیت کرونایی، شرایط بهتری به نسبت قائم‌شهر، آمل و تنکابن دارد و حال در نظر بگیرید در یک استان دیگر، وضعیت مرکز آن استان به نسبت جمعیتی که دارد، 7 برابر ساری حادتر است؛ بنابراین محدودیت در آن استان انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر مشکل ما در مازندران فعلا مرکز استان نیست بلکه ورودی‌های استان است و لذا با این تصمیمی که گرفته شده است اتفاقا مبنا این بوده است که سفر به شمال را تعطیل کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، در پاسخ به این سوال که متاسفانه تجربه دو محدودیت قبلی ثابت کرده است که پس از اعلام ممنوعیت‌ها، بار ترافیک سنگینی روی دوش محورهای شمال می‌افتد و حجم مسافرت‌ها به شمال روند افزایشی به خود می‌گیرد؛ اعلام کرد: ما در غرب مازندران شهرهایی مثل نوشهر، چالوس، تنکابن و کلاردشت را داریم، بین این چند شهر، وضعیت تنکابن حادتر است و گاه این وضعیت حاد به جمعیت و مسافرپذیر بودن شهرها بستگی ندارد بلکه به رفتارهای ما نیز بر می‌گردد.

حسن‌نژاد تشریح کرد: شهرهای مثل قائم‌شهر و آمل در واقع محل عبور و مرور هستند و به نسبت سایر شهرها چندان مسافرپذیر نیستند اما آمار مبتلایان در این دو شهر خیلی بالا است و لذا مثلا برگزاری مراسمات جشن و عروسی آن هم با جمعیت فراوان در این شهرها، نقش بسزایی در این آمار دارد.

وی افزود: در شهرستان قائم‌شهر نیز آمار بالای مبتلایان بیشتر به تراکم جمعیتی این شهر بر می‌گردد تا مسافرپذیر بودن و لذا باید در کنار این حساسیت‌ها به رفتارهای خودمان در رعایت پروتکل‌ها نیز توجه ویژه‌ای کنیم.

به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، خودروهایی که مرتکب تخلف شوند، با جریمه سنگینی مواجه خواهند شد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 440983

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/440983/چرایی-لحاظ-نشدن-ممنوعیت-های-جدید-کرونایی-مازندران-ممنوعیت-محورهای-البرز-تهران-جلوی-سفر-شمال-می-گیرد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com