نخستین تولیدکننده کلاچ اتوماتیک برقی در کشور در گفت‌وگو با بلاغ:

پای حمایت از تولید‌کننده‌ها می‌لنگد/رقابت تولیدکننده با قطعات وارداتی لاپتویی!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۴۴۰۹۷۹
محمدزاده جوان کارآفرین مازندرانی است که با پشتکار و تلاش خود توانسته است نام خود را به عنوان نخستین تولیدکننده کلاچ هوشمند برقی در کشور ثبت کند، وی در گفت‌وگوی ویژه با بلاغ از چالش‌ها و مشکلات پیش رویش می‌گوید و از گلایه‌هایش از عدم حمایت‌ها در مسیر پر پیچ و خم تولید می‌گوید.
۰
plusresetminus
پای حمایت از تولید‌کننده‌ها می‌لنگد/رقابت تولیدکننده با قطعات وارداتی لاپتویی!
به گزارش بلاغ، شرکت اتاکو از سال 1385 فعالیت خود را شروع  و در سال 1392 و پس از ثبت رسمی با مدیریت محمدباقر محمدزاده فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

این شرکت با بهره گیری از متخصصان زبده کشوری، اقدام به طراحی و ساخت محصولات کاربردی با اولویت خودرویی و سپس تجاری سازی آن‌ها و عرضه در بازار کرده است.

شرکت اتاکو پس از طراحی و فروش موفق سیستم کلاچ اتوماتیک هوشمند یا همان کلاچ برقی، در گام دوم خود سیستم ردیاب خودرو جی پی اس را نیز با موفقیت طراحی و تجاری سازی کرده است و پس از آن دستگاه اتولایت، فلاشر اضطراری، سوئیچ کارت را نیز به سبد محصولات تولیدی خود اضافه کرد.

این شرکت در گام بعدی با ایجاد نمایندگی‌های فعال در سراسر کشور توانست محصولات تولیدی خود را به راحتی در زنجیره فروش قرارداده و به دست مصرف کنندگان برساند.

شرکت اتاکو در حال حاضر نسبت به دو محصول کلاچ اتوماتیک هوشمند و ردیاب خودرو دارای گواهی ثبت اختراع و پروانه بهره برداری می‌باشد و باقرزاده تولیدکننده جوان مازندرانی این شرکت توانسته نام خود را به عنوان نخستین مخترع کلاچ اتوماتیک در کشور به ثبت برساند.

آغاز راه با فروش آپارتمان محل زندگی

 تمام این موفقیت‌ها در کنار سهم به سزای این کارآفرین جوان مازندرانی موجب شد تا برای دیدنش راهی واحد تولیدی نخستین مخترع و تولیدکننده کلاچ اتوماتیک و دستگاه ردیاب خودرو در کشور شویم.

محمدباقر محمدزاده یکی از تولیدکنندگان جوان مازندرانی است که با همت و تلاش تحسین برانگیز و بدون بهره‌گیری از هیچ تسهیلات و یا حمایتی، با فروش آپارتمان محل زندگی خود پا به عرصه پر پیچ و خم و مشقت بار تولید گذاشت.

وی که در ابتدا کار خود را با مشقت‌ها و سختی‌های فراوانی آغاز کرد، هم اکنون دارای نمایندگی‌هایی در سراسر کشور دارد که موفق به ایجاد اشتغال برای تعداد کثیری از جوانان این مرز و بوم شده است.

این کارآفرین جوان مازندرانی می‌گوید: ما طراح قطعات جدید و کاربردی برای خودرو هستیم که اگر این محصولات به دست تولیدکننده واقعی برسد، ما به ازای هر محصول ظرفیت راه اندازی یک کارخانه مجزا وجود دارد که برای بسیاری از جوانان متخصص ما ایجاد اشتغال خواهد کرد.

نبود فضای کافی نخستین چالش پیش‌رو

وی افزود: خوشبختانه تمامی تولیدات ما در بازار مورد اقبال عمومی واقع شده است، اما مشکلی که ما اکنون با آن مواجه هستیم، فضای محدودی است که در اختیار داریم و این فضا با توجه به شرایط کاری ما می‌بایست در محدوده شهری قرار داشته باشد.

نخستین تولیدکننده و مخترع کلاچ اتوماتیک برقی در کشور خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه شهرک‌های صنعتی مختص کارخانه‌های تولیدی است و فاصله زیادی نیز با شهر دارد، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری و فعالیت ما نیست و لذا ما یک قطعه زمین 500 متری در نزدیکی شهر خریداری کردیم که نیاز به حمایت مسئولان استانی برای ساخت و توسعه دارد.

محمدزاده ادامه داد: حدود دو سال پیش من یک زمینی را برای ساخت همین شرکت تولیدی و صنعتی خریداری کردم تا در این ساختمان هم امورات اداری، هم تولید و هم آموزش در آن گنجانده شود تا این استان را به قطب طراحی و تولید قطعات الکترونیک خودرو تبدیل کنیم.

وی بیان کرد: افراد نخبه بسیاری در استان مازندران هستند که به دلیل نبود مکانی برای فعالیت در سایر استان‌های کشور مشغول فعالیت هستند و وقتی برای مراجعه کاری به سایر استان‌ها سفر می‌کنم و جوانان مازندرانی را در این شرکت‌ها می‌بینم، تاسف می‌خورم که چرا فضای کاری برای این جوانان نخبه در استان فراهم نیست.

نخستین تولیدکننده و مخترع کلاچ اتوماتیک برقی در کشور عنوان کرد: این دستگاهی که ما اختراع کردیم جایگزین پدال کلاچ می‌شود و تمامی عملکرد آن را کنترل می‌کند و یکی از قابلیت‌هایی که دارد امکان انتقال دستگاه از یک خودرو به خودروی دیگر است و خریدار در صورت تعویض خودرو، می‌تواند این دستگاه را روی خودروی جدیدش نصب کند.

فعالیت اتاکو با 204 شعبه در کشور

این کارآفرین جوان مازندرانی با بیان اینکه با نصب این دستگاه روی خودروها دیگر نیاز به پدال کلاج بر روی خودروها نیست؛ گفت: این دستگاه یک اتفاق خیلی بزرگ در صنعت خودرو است که اگر خودروسازها به این موضوع ورود پیدا کنند و بتوانند از تجریه 11 ساله ما استفاده کنند و ما را وارد مجموعه تولید خود کنند، هم تولیدکننده می‌برد، هم ما می‌بریم و هم مصرف‌کننده.

محمدزاده اعلام کرد: صفر تا 100 طراحی و ساخت کلاچ اتوماتیک، توسط جوانان این شرکت انجام شده است و موفق به ثبت اختراع با شماره 92834 شده است.

وی اضافه کرد: ما در سراسر کشور نزدیک به 204 شعبه داریم که 12 شعبه دیگر در دست راه اندازی داریم که به دلیل شیوع کرونا کار آن کمی به کندی در حال انجام است.

نخستین تولیدکننده و مخترع کلاچ اتوماتیک برقی در کشور اذعان کرد: برنامه ما برای سال جاری، رساندن شعبات شرکت تا 500 مرکز بوده که به دلیل شیوع کرونا، امکان رسیدن به هدف‌مان میسر نشد و این پتانسیل در این شرکت وجود دارد.

این کارآفرین جوان مازندرانی افزود: ما محدودیتی در تولید نداریم و به هر ظرفیتی که تقاضا وجود داشته باشد، ما قادر به تولید هستیم.

محمدزاده متذکر شد: این شرکت به نحوی پایه‌گذاری شده است که شما با افزایش نیروی کار، به افزایش تولید خواهید رسید و به همین منظور، ما اقدام به جذب، آموزش و بکارگیری جوانان علاقمند از سراسر کشور شدیم و اکنون مشغول همکاری و حمایت آنان هستیم.

رقابت با قطعات وارداتی لاپتویی!/در حال رقابت با قاچاقچی‌ها هستیم

وی تصریح کرد: امروز یکی از مشکلاتی که شرکت من با آن مواجه است این است که افرادی می‌ایند و تولیدی را ثبت اختراع می‌کنند و دستگاهی را نظیر آنچه که من قبل‌تر آن را اختراع کردم می‌سازند و در زمان ثبت اختراع زیاد دقت نمی‌شود و گاها می‌بینیم این دستگاه از خارج وارد می‌شود و در بسته‌بندی آن شرکت به بازار روانه می‌شود این امر موجب می‌شود تا من بمانم و مشکلات تولید و هزینه‌هایی که مالیات، ارزش افزوده، اجاره، حقوق و غیره و این در حالی است که افرادی که دارند همین محصول را وارد می‌کنند، درگیر هیچ هزینه جانبی نیستند.

نخستین تولیدکننده و مخترع کلاچ اتوماتیک برقی در کشور، افزود: متاسفانه این قطعات خیلی کوچک هستند و به راحتی برخی‌ها آن را در محصولاتی نظیر پتو پنهان و به کشور وارد می‌کنند و بدون پرداخت هیچ تعرفه‌ای، در تیراژ بالا به کشور وارد و با نام یک شرکت ایرانی، روانه بازار می‌کنند.

این کارآفرین جوان مازندرانی با بیان اینکه من تولیدکننده در واقع باید با یک قاچاقچی رقابت کنم؛ تاکید کرد: ما بارها به مسئولان گوشزد کردیم که اگر این قطعه داخلی است، پروانه تولید از او بخواهید و اگر خارجی است از او برگه ترخیص گمرکی بخواهید؛ اما متاسفانه ادارات هیچ توجهی به این موضوع نمی‌کنند.

محمدزاده افزود: ما اکنون برای بقا در بازار علیرغم اینکه یک تولیدکننده واقعی هستیم، سود خود را با وجود کیفیت بسیار بالای تمامی قطعات به حداقل رسانده‌ایم و به جرأت می‌توانم بگویم که کیفیت محصولات ما بسیار بالاتر از نمونه‌های خارجی است، ضمن اینکه ما تا 5 سال محصولات‌مان را بدون قید و شرط، گارانتی می‌دهیم.

وی مطرح کرد: در حال حاضر قیمت هر محصول ما دو میلیون و 750 هزار تومان است و این شامل هزینه نصب نیز می‌شود و این دستگاه بر روی تمامی خودروهای خارجی و داخلی دنده‌ای با صرف زمان دو تا 4 ساعته، قابل نصب است.

دریغ از یک تسهیلات کم‌بهره به تولیدکنندگان/ خودروسازها: سفارش امروز، پول 9 ماه بعد!

نخستین تولیدکننده و مخترع کلاچ اتوماتیک برقی در کشور، اظهار کرد: ما در حال حاضر با مشکلات دیگری نیز نظیر فضای تولید، حجم سرمایه و همچنین نبود تسهیلات کم‌بهره مواجه هستیم.

این کارآفرین جوان مازندرانی ادامه داد: امروز و پس از یازده سال، دستگاه تولیدی شرکت ما به اوج تکامل خود رسیده است و به آن چندین امکانات جدید اضافه کردیم که برای مشتریان بسیار جذاب است و در فرآیند ساخت این دستگاه، چندین اختراع جدید نظیر کلیدهای مغناطیسی و یا دستگاه ضد سرق نیز انجام شد که به همراه این محصول به مشتریان ارائه می‌شود.

محمدزاده در خصوص پیگیری‌های انجام شده برای همکاری با شرکت‌های تولیدکننده خودرو در کشور می‌گوید: من به خودروسازها مراجعه کردم و به من پاسخ داده شد که امکان استفاده از این دستگاه به طور مستقیم در خط تولید وجود ندارد و می‌بایست برای همکاری مورد تایید شرکت آبکو که مسئولیت فروش آبشن روی خودورهای سفارشی است قرار بگیرد که پس از گذراندن مراحل متعدد برای تایید به بنده گفته شد که محصولات‌تان را در تیراژ بالا می‌گیریم اما پولش را 9 ماه بعد به شما پرداخت می‌کنیم و در این شرایط فعلی، پذیرفتن این پیشنهاد اصلا منطقی و ممکن نبود.

وی خاطرنشان کرد: تا به امروز به من تولیدکننده نه یک ریال تسهیلات داده‌اند و نه یک ریال ارز دولتی به من تخصیص داده شده است؛ کسی تولیدکننده‌ها را تحویل نمی‌گیرد؛ تسهیلات 18 درصدی به جای اینکه دست تولیدکننده را بگیرد کمر او را می‌شکند، کافی است یک ماه اقساط خود را پرداخت نکنید، این سود چندین و چند برابر می‌شود و درگیر مشکلاتی می‌شوید که از تولید باز می‌مانید.

کسی جواب ما را نمی‌دهد/امکان ایجاد اشتغال برای 1000 نفر

نخستین تولیدکننده و مخترع کلاچ اتوماتیک برقی در کشور، با بیان اینکه من هم اکنون اگر مورد حمایت قرار بگیرم توانایی ایجاد اشتغال برای 1000 جوان بیکار را دارم؛ گفت: متاسفانه حمایت‌ها از تولیدکننده بسیار ضعیف است و کسی جواب ما را نمی‌دهد.

این کارآفرین جوان مازندرانی متذکر شد: ظرفیت کار در این بازار بسیار زیاد است و اگر کسی بخواهد در این حرفه وارد شود من حتی او را حمایت می‌کنم و تجربیاتم را در اختیارش می‌گذارم، چرا که میلیون میلیون خودرو در کشور وجود دارد و بازار تقاضا برای ما را تهدید نمی‌کند.

محمدزاده عنوان کرد: از مسئولان تقاضا داریم که دست تولیدکننده‌هایی مثل ما را بگیرند و حداقل افرادی همچون من تولیدکننده رابه خودروسازان معرفی کنند، چرا که دسترسی به مدیران خودروسازی برای معرفی تولیدات خیلی سخت است و در این پروسه ممکن است درگیر دلالان شویم و وقتی پای واسطه پیش بیاید، مسائل متعددی را به بار خواهد آورد.

وی افزود: از مدیران استانی توقع داریم که از ما حمایت کنند و فضایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کنند که با مدیران شرکت‌های بزرگ، به طور مستقم یک نشستی را برای معرفی تولیدت‌شان داشته باشند تا محصولات‌شان را معرفی کنند و این امر به تولید رونق می‌بخشد.

در حالی در سالی منقش به جهش تولید هستیم که رونق تولید با وجود و حضور تولیدکنندگان با همت و پر تلاش ممکن خواهد شد، جوانانی از این مرزو بوم که بدون توجه به تحریم‌ها و مشکلات، پا به عرصه تولید می‌گذارند و با انگیزه و اراده‌ای ایرانی، خم به ابرو نمی‌آوردند و شاید حمایت مسئولان کمترین دلخوشی باشد که خیلی از این جوانان از آن بی بهره‌اند.

کشور عزیز ایران پر از جوانان متخصص و با اراده‌ای است که با حمایت مدیران و دولتمردان، کاری می‌کنند کارستان و تولید بدون این کارآفرینان و نیروهای انسانی ارزشمند، هرگز نه تنها جهشی نخواهد داشت بلکه توان برداشتن قدم از قدم را هم ندارد...
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴