کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس انجمن برنج‌فروشان مازندران در گفت‌وگو با بلاغ اعلام کرد

دلایل التهابات در بازار برنج/ضعف قدرت اجرایی اصناف پاشنه آشیل برخورد با متخلفان

11 آبان 1399 ساعت 0:00

رئیس انجمن برنج‌فروشان مازندران با بیان اینکه اصناف هیچ قدرت اجرایی در برخورد با متخلفان ندارند، گفت: قوانین نظام صنفی به گونه‌ای است که دست و پای اتحادیه و صنوف را در برخورد با تخلفات بسته است و تا بخواهد سیر ادرای طی شود، کار از کار می‌گذرد.


عباس پورباقری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت بازار برنج در مازندران اظهار کرد: نمی‌توان به طور قطع گفت که قیمت فعلی برنج، رضایت بخش هست یا نیست.

وی افزود: از یک طرف، مصرف‌کننده‌های داخلی قدرت خریدشان کم شده است و افزایش قیمت برای آنان خوشایند نیست و از سویی دیگر، کشاورزان هستند که مشقت‌های فراوانی را برای تولید با توجه به افزایش هزینه‌های جاری نظیر قیمت کود و سم و سایر هزینه‌ها را متحمل شده‌اند.

رئیس انجمن برنج‌فروشان مازندران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت برنج برای مصرف کننده گران است و برای کشاورز ارزان و از هر طرف که نگاه کنید یک ایرادی بر آن وارد است.

رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان فریدونکنار ادامه داد: اگر بخواهید افزایش قیمت برنج را به نسبت سایر کالاهای پر مصرف مردم در بازار مقایسه کنید، افزایش قیمت چندانی به نسبت میزان افزایش هزینه‌های تولید نداشته است.

ضرورت تعیین قیمت کارشناسی شده در بازار برنج

پورباقری بیان کرد: حقیقتا با آن زحمتی که برنج با رنج تولید می‌شود و قیمت فعلی آن را در بازار در نظر بگیرید، این دو با هم همخوانی ندارند و واقعا قیمت برنج در برابر زحمتی که کشاورز برای تولید آن متحمل می‌شود، قابل قیاس نیست.

وی عنوان کرد: قیمتی که مسئولان دستگاه‌های ذیربط برای برنج برآورد می‌کنند، با آن قیمتی که مدنظر کشاورز و فعالان این بخش است، فاصله دارد؛ از اول کار یعنی از کاشت گرفته تا داشت و برداشت این محصول، هزینه‌های فراوانی دارد که گاه از قلم و نگاه مسئولان می‌افتد.

رئیس انجمن برنج‌فروشان مازندران، اعلام کرد: طی سال جاری به طور متوسط قیمت هر کیلو برنج مرغوب محلی مازندران در بازار بین 25 تا 26 هزار تومان و قیمت انواع ارقام برنج‌های پرمحصول نیز بین 20 تا 22 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان فریدونکنار، اضافه کرد: قیمت برنج محلی همواره با قیمت برنج وارداتی خارجی مقایسه می‌شود و امسال با توجه به افزایش قیمت برنج‌های وارداتی و محلی، میزان استقبال مردم از خرید برنج‌های پر محصول افزایش پیدا کرده است.

نقش موثر فعالان صنفی در تعادل قیمت و توزیع بازار برنج

پورباقری گفت: اگر فعالان صنفی و بازار برنج وجود نداشته باشد، مردم آن وقت می‌بایست برنج را مثل سایر کالاها با قیمتی که دولتمردان و دستگاه‌های متولی آن را قیمت‌گذاری می‌کنند، خریداری کنند و نقش واحدهای صنفی در تعادل و تنظیم بازار قیمت برنج بسیار پررنگ و اثرگذار است.

وی افزود: اگر برنج فروشان نباشند آن وقت کشاورز باید برنج خود را به دولت بدهد و مشخص نیست پولش را چه زمانی دریافت کند اما اکنون با مراجعه به بنکداران و عاملان صنفی، به راحتی دسترنج خود را می‌فروشند و پول خود را دریافت می‌کنند.

رئیس انجمن برنج‌فروشان مازندران، متذکر شد: اگر دولت به واردکنندگان ارز دولتی ندهد، آن‌ها نمی‌توانند برنج وارد کنند و قیمت آن بسیار بالاتر از حال حاضر خواهد بود و لذا بازار برای کنترل قیمت برنج، ارزهای دولتی در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد تا بازار برنج را متعادل نگاه دارد.

توزیع و قیمت‌گذاری توسط دلالان، بازار را آشفته می‌کند

رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان فریدونکنار، تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی بازار برنج بر می‌گردد به این موضوع که قیمت برنج گاها توسط کارشناسان و فعالان صنفی با تجربه و خبره این کار تعیین نمی‌شود و یا به صورت دیگر باید بگوییم گاه پیش می‌آید که برنج در بازار به دست افراد اهل و کارشناس این کار، توزیع نمی‌شود.

پورباقری افزود: برنج اگر به دست تاجر و برنج فروش برسد، او برنج را خوب در بازار توزیع می‌کند، اما برخی دلالان در این بازار ورود پیدا کردند، برنج را به شهرستان‌ها برده و به صورت چک چند ماهه می‌فروشند و قیمت‌ها را از تعادل خارج می‌کنند.

وی مطرح کرد: یکی دیگر از چالش‌ها فعالیت شرکت‌ها در بازار برنج است که می‌آیند و مزایده می‌گذراند و آخرین اندازه بار بازار را می‌گیرند و در واقع بار را بدون کارشناسی می‌خرند و در نهایت برای اینکه ضرر نکنند، بار را با ارقام متفرقه قاطی می‌زنند.

رئیس انجمن برنج‌فروشان مازندران، تاکید کرد: هیچ یک از یک شرکت‌هایی که در زمینه خرید برنج فعالیت می‌کنند، کارشناسی اقدام به خرید برنج نمی‌کنند، هیچ استعلامی از بازار نمی‌گیرند و مشکل اصلی در این موضوع این است که اتحادیه‌ها، اصناف و صنوف هیچ دخالتی در این ماجرا ندارند.

قوانین صنفی، دست‌وپای اتحادیه‌ها را بسته است

رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان فریدونکنار، با ابراز گلایه از عدم نظارت و کنترل در بازار محصول برنج، اذعان کرد: اصلا هیچ نظارتی بر این بازار وجود ندارد و از نظر صنفی، اتحادیه‌های صنفی برنج بسیار ضعیف هستند.

پورباقری تصریح کرد: متاسفانه قوانین نظام صنفی به گونه‌ای است که دست و پای اتحادیه و صنوف را در بازار برنج بسته است؛ تا بخواهد سیر اداری نظارت بر برنج در اتحادیه‌ها به مرحله اجرا منتج شود، تخلف انجام شده، کار از کار می‌گذرد و تازه می‌خواهد اقدامی صورت بگیرد که اثرگذار نیست.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در جریان بازرسی صنوف از بازار، نه یک بار بلکه چندین مرتبه اخطار می‌دهیم و تازه پس از چندین مرتبه صدور اخطار، اگر بتوانیم برخوردی را شاهد باشیم و دستگاه‌های اجرایی، پای کار بیایند.

رئیس انجمن برنج‌فروشان مازندران، عنوان کرد: صنوف قدرت اجرایی ندارند، حق پلمب کردن واحد صنفی متخلف را ندارند و می‌بایست پس از چندین مرحله صدور اخطار، لیست را اتاق اصناف بدهند، بعد اتاق اصناف به سازمان صمت و سپس به تعزیرات ارسال شود تا در خصوص تخلف بررسی صورت بگیرد و تا بخواهد این سیر منتج به برخورد شود، کار از کار گذشته است.

طولانی بودن روند بررسی تخلفات پاشنه‌آشیل برخورد با متخلفان

رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان فریدونکنار با اشاره به طولانی بودن مسیر و روند برخورد با واحدهای متخلف در بازار، اعلام کرد: اگر کلیه امور در اختیار اصناف قرار داده شود، بازرسان اتحادیه‌ها خیلی راحت و بهتر می‌توانند بر بازار نظارت درستی داشته باشند.

پورباقری با بیان اینکه باید قانون نظام صنفی به نحوی باشد که قدرت اصناف را زیاد کند؛ گفت: اصناف نماینده مردم است، بالاخره روسای اتاق و اتحادیه‌ها، برگزیدگان مورد تایید مردم و کسبه هستند و باید یک قدرت اجرایی داشته باشند تا بتوانند در صورت لزوم مانع از تخلفات در بازار شوند.

در این گفت‌وگو رئیس انجمن برنج‌فروشان به موضوعات برجسته‌ای در بازار برنج اشاره کرد که مهم‌ترین آن به نبود یک مکانیزم منسجم نظارتی در بازار برنج است که از تعیین قیمت تا قدرت اجرایی صنوف در برخورد با تخلفات را در بر می‌گیرد.

به هر منظور تغییر در قانون نظام صنفی و برخی از قوانین این بخش، می‌تواند یکی از راهکارهایی باشد که به آرامش بازار برنج کمک کند و امید می‌رود مسئولان استانی و کشوری با احصاء نظرات کارشناسی فعالان صنفی، تصمیمات و اقدامات موثرتری را برای کنترل بازار در پیش بگیرند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 440952

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/440952/دلایل-التهابات-بازار-برنج-ضعف-قدرت-اجرایی-اصناف-پاشنه-آشیل-برخورد-متخلفان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com