تاریخ انتشارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۴۴۰۹۲۴
عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه برآوردم این است که شاید نیمی از روستاهای کشور به اینترنت دسترسی ندارند، گفت: بین 3 تا 5 میلیون دانش آموز دسترسی به «شاد» ندارند.
۰
plusresetminus
عدم دسترسی نیمی از روستاهای کشور به اینترنت/ آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان
به گزارش بلاغ، علی کریمی فیروزجایی طی گفت و گویی اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک چارچوب است که مبنای فعل و انفعالات در عرصه تعلیم و تربیت بوده و اینکه قرار است در سال 1404، کشور اول در منطقه در حوزه علمی و آموزشی باشیم و نقشه‌ راه آن، سند تحول است که برگرفته از آموزه های دین مبین اسلام، اسناد بالادستی چون سند چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ است.

وی با بیان اینکه سند تحول چند رکن شامل مدرسه، خانواده و رسانه دارد، گفت: نقش رسانه در تعلیم و تربیت رسمی و تعلیم و تربیت غیررسمی مورد توجه است؛ سند تحول 8 فصل دارد که در بند 15 فصل دوم که گزاره های ارزشی است به «نقش تربیتی اماکن مذهبی، نهادهای مردمی، اجتماعی و رسانه ها» و در بند 17 هم به «جایگاه و نقش تعلیم و تربیت نهاد رسانه و فناوری های ارتباطی و بهره گیری هوشمندانه از آن و مواجهه فعال و آگاهانه جهت پیشگیری و کنترل آثار و پیامدهای نامطلوب آن» اشاره شده است. پس نهاد تعلیم و تربیت رسمی جایگاه ویژه ای دارد.

کریمی فیروزجایی ادامه داد: مجموعه اتفاقات و تجربیاتی که پیرامون جامعه رخ می‌دهد و تعلیم و تربیت نقشی ندارد، تعلیم و تربیت غیررسمی است؛ ممکن است در گروه های همسالان یا رسانه های اجتماعی باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مروزه نقش رسانه و تاثیر آن از مدرسه بیشتر شده است؟، گفت: نظام آموزش و پرورش ما مدرسه محور است و سند تحول  نیز با محوریت مدرسه و معلم نوشته شده است اما اکنون زیست‌بوم جدید بر دنیا حاکم شده است و کرونا انسان‌ها را به ارتباط  و آموزش از راه دور سوق داده است و نقش رسانه پررنگ شده است اما نقش تربیتی، محوری و سازنده مدرسه را نباید فراموش کنیم. در این زمان که دانش‌آموزان از مدرسه محروم هستند از رسانه استفاده می‌شود اما در سال های آتی، نقش مدرسه باز هم پررنگ می شود البته نقش رسانه در کنار آن باقی می‌ماند یعنی آنچه دنیا از آن به عنوان سواد رسانه ای اشاره می کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: اینکه چگونه از فرصت مجازی استفاده کنیم، سواد رسانه ای است یعنی انواع و اقسام گزینه ها در فضای مجازی است و باید درست انتخاب کرد و سراغ هر چیزی در فضای مجازی نرویم.

وی با اشاره به جلسه خود با اعضای هیأت مدیره خیرین مدرسه ساز کشور، گفت: در آن جلسه عنوان کردم که جهاد مدرسه سازی از گذشته آغاز شد و پس از آن، به سمت استانداردسازی سیستم های گرمایشی حرکت کردیم اما الان به استانداردسازی سیستم های بهداشتی نیاز داریم و باید سیستم بهداشتی مناسب و آب آشامیدنی سالم را برای دانش آموزان فراهم کنیم.

کریمی فیروزجایی به سامانه «شاد» اشاره کرد و افزود: در زیست بوم جدید لاجرم به استفاده از فرصت های جدید بودیم و استفاده از فضای مجازی نیز برای پرکردن خلأ آموزشی بود. از همان زمان اسفند و فروردین که دستگاه تعلیم و تربیت قرار بود به سمت فضای مجازی شیفت کند، دغدغه داشتیم که بخش زیادی از مناطق کشور، از پوشش اینترنت اپراتورها بهره مند نیستند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از مناطق به اینترنت دسترسی ندارند، گفت: عدد قطعی ندارم اما آنچه برداشت خودم است شاید نصف روستاهای کشور دسترسی به اینترنت نداشته باشند و آن بقیه هم که اینترنت دارند، اینگونه نیست که اینترنت پر سرعت داشته باشند البته این تکلیف آموزش و پرورش نیست و باید دولت و وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات ورود کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس ابا بیان اینکه حجم استفاده از اینترنت زیاد شده است و شبکه ها قادر به سرویس دهی به این همه مخاطب نیستند، گفت: در حال حاضر اپراتورها سود کلان می‌برند و باید در گسترش شبکه در سراسر کشور کمک کنند.

وی از پیگیری این موضوع با امضای رئیس کمیسیون آموزش مجلس به رئیس جمهور خبر داد و افزود: امیدواریم دولت کمک کند تا اعتبار مورد نیاز برای شرکت مخابرات تأمین شود و بخشی از بودجه مورد نیاز از محل سودهای کلان اپراتورها می تواند باشد.

کریمی فیروزجایی به عدم دسترسی 3 تا 5 میلیون دانش آموز به اینترنت و وسیله برای حضور در «شاد» اشاره کرد، گفت: خانواده ها باید کمک کنند و در کنار آن نهادها و دستگاه ها نیز مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان حضور یابند و البته از ظرفیت خیرین نیز باید استفاده کرد. یادمان نرود که یک روز نیاز به مدرسه سازی بود که البته اکنون هم نیاز است اما اولویت ساخته مدرسه نیست بلکه گوشی هوشمند برای تحصیل دانش آموز در فضای مجازی است. با رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور هم صحبت کردیم که اگر بشود بخشی از قانون دولت برای خیرین در این راستا و برای خانواده های کم بضاعت هزینه شود.

وی با انتقاد از آغاز سال تحصیلی در 15 شهریور گفت: سال تحصیلی می توانست از اول مهر که یک نوستالوژیک بود و کلی داستان و شعر ساخته شده بود، شروع شود اما از 15 مهر بدون برنامه ریزی شروع شد و چند روز بعد هم تعطیل شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به موضوع محتوا در شبکه «شاد» اشاره کرد و افزود: باید از چند رسانه ای و اسلاید استفاده شود؛ اگر محتوا جاذبه نداشته باشد، دانش آموز گریزان است و در شبکه «شاد» نمی ماند یعنی اول کلاس، حاضری می زند و دوباره آخر کلاس می آید و معلوم نیست که این وسط کجاست؟ در حال حاضر محتوا ضعیف است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید بخشی از توان خود را برای تأمین محتوای هوشمند بگذارد.

وی با اشاره به لزوم توانمندسازی معلمان، گفت: اشکالات شبکه «شاد» را نمی توان نادیده گرفت و ضعف عملیاتی این شبکه دارد مثلا گاهی اوقات انتقال یک فیلم انجام نمی شود و این موضوع موجب مشکلات دیگری می شود یعنی معلمان به دلیل مشکل فنی شاد مجبور می شوند از واتس آپ و تلگرام استفاده کنند و فیلترشکن در اختیار دانش آموز قرار می گیرد و معلوم نیست که در این صورت دانش آموز کجا می رود؟

کریمی فیروزجایی با اشاره به امضای نامه توسط بیش از 190 نفر از نمایندگان مجلس برای تقدیر از صدا و سیما در برنامه مدرسه تلویزیونی و قرائت آن از تربیون مجلس، اظهار داشت: سیگنال های تلویزیون در دورترین مناطق کشور در دسترس مردم است و نظرمان این است که آموزش و پرورش در کنار استفاده از شبکه «شاد»، از تلویزیون هم باید استفاده کند چرا که تلویزیون از قدیم هم برای دانش آموزان جاذبه داشته است. البته آموزش و پرورش باید نظامی را طراحی کند که بچه ها پای برنامه تلویزیون بیایند و مشکلات آموزشی خود را در شبکه شاد رفع کنند و باید آموزش و پرورش قوی تر با صدا و سیما همکاری کند.

وی درباره لایحه رتبه بندی معلمان هم گفت: 28 مهر، پیش نویس لایحه رتبه بندی معلمان  به هیأت دولت ارسال شد و در نوبت بررسی کمیسیون اجتماعی دولت است و از رئیس جمهور و معاون اول وی تقاضا داریم که با قید اولویت بررسی شود و مجلس هم آماده بررسی سریع آن  تبدیل لایحه به قانون است؛ اگر دولت تعلل نکند و تا یک ماه دیگر به مجلس ارسال شود، مجلس نیز در سال 99، آن را به سرانجام می رساند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲