تاریخ انتشاردوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۰۴۳۰
طی هفته‌های اخیر، قیمت گوشت قرمز به یکباره سر به فلک گذاشته است و نه حال مردم خوب است نه حال بازاری‌ها؛ گوشت هم کمیاب شده است و هم گران؛ این یعنی نه کسبه چیزی دارد که بفروشد و نه مردم قدرت‌شان به خرید گوشت می‌رسد...
۰
plusresetminus
قاچاق؛ متهم ردیف اول گرانی بازار گوشت/حال این روزهای مردم خوب نیست!
به گزارش بلاغ، متاسفانه طی روزهای اخیر و به دنبال افزایش قیمت سایر اقلام مصرفی و مورد نیاز مردم، قیمت گوشت قرمز نیز در کشور افزایش یافته است و دست مردم از خرید، کوتاه‌تر شده است.

گوشت قرمز که به نسبت گوشت سفید در یکی دو ماه گذشته خیلی نوسان قیمت نداشت، حالا با افزایش قیمت قابل توجهی روبرو شده است. اما چه عواملی در بالا رفتن قیمت گوشت قرمز دست داشته است؟


سیدکاظم سیداصغرنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص چرایی نوسانات اخیر بازار گوشت، اظهار کرد: قیمت گوشت طی هفته‌های اخیر روند صعودی داشته است.

وی با بیان اینکه این افزایش قیمت، چهار علت اصلی دارد؛ افزود: اولین علت به نهاده‌های دامی بر می‌گردد، خوراک دام گران شده است؛ دومین علت مربوط به افزایش قاچاق دام زنده به کشورهای عربی به ویژه عراق است.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: سومین علت آن است که دامداران بزرگ و تاثیر گذار که نیاز بازار را تامین می‌کنند، فعلا از عرضه دام خودداری می‌کنند و منتظر افزایش قیمت مجدد هستند و توقع دارند دام از قیمت کنونی حتی بالاتر برود.

این فعال صنفی ادامه داد: چهارمین علت این است که برخی از استان‌ها نظیر خراسان جنوبی، دام‌ها را قرنطینه کرده‌اند و این امر مانع از رسیدن دام‌های این استان‌ها به سایر استان‌های دیگر کشور شده است؛ لذا این امر موجب شده است تا نهایتا قیمت دام در سایر استان‌هایی که گوشت مورد نیازشان را از این استان‌ها تامین می‌کردند؛ افزایش پیدا کند.

          

سیداصغرنژاد بیان کرد: در حال حاضر، عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد و این امر موجب شده است تا قیمت گوشت، خیلی از قبل گران‌تر شود.

وی در واکنش به اعلام قیمت 140 هزار تومانی هر کیلوگرم شقه گوشت در بازار، گفت: این قیمت‌ها که در فضای مجازی و اخبار اعلام می‌شود، مربوط به شهرهای بزرگ و تهران است؛ اما قیمت‌ها در مازندران متفاوت است و قیمتی کمتر از این میزان را دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز مرکز مازندران، اعلام کرد: در حال حاضر، قیمت هر کیلوگرم گوشت بره در مازندران 130 هزار تومان، گوساله 110 تا 115 هزار تومان، گاوی 100 هزار تومان و گوشت میش نیز 100 هزار تومان است.

سیداصغرنژاد متذکر شد: اکنون نزدیک به دو سالی است که شاهد تنش قیمتی در بازار گوشت قرمز نبودیم، اما امسال این تنش به بازار گوشت قرمز رسیده است و متاثر از عوامل متعددی است.

وی اضافه کرد: طی هفته‌های اخیر به دلیل افزایش قاچاق دام، قیمت دام زنده روند صعودی داشته است و این عامل موجب شده است تا قیمت گوشت قرمز نیز افزایش پیدا کند.


رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز مرکز مازندران، تاکید کرد: اگر دولت و دستگاه‌های مرتبط، جلوی قاچاق دام را نگیرند، قیمت‌ها در بازار گوشت کماکان روند صعودی خواهد داشت و یکی از راهکارهای موثر در کنترل بازار گوشت به توقف قاچاق دام از کشور بر می‌گردد.

         

این فعال صنفی با سابقه در بازار گوشت قرمز می‌گوید: وقتی خود دولت، مرز را باز می‌گذارد، دست دلالان و دامداران نیز باز است؛ وقتی دلالان کشورهای عربی دام زنده را به دلار می‌خرند، یک دامدار ایرانی که قیمت‌های اینجا برایش به صرفه نیست، دام خود را به خریداران عربی که چند برابر اینجا می‌خرند، می‌فروشد.

سیداصغرنژاد با بیان اینکه طی هفته‌های اخیر قیمت گوشت حدود 25 درصد افزایش داشته است؛ اذعان کرد: قیمت گوشت در حال حاضر روزانه تغییر می‌کند و تا زمانی که قاچاق به این شکل ادامه داشته باشد و قرنطینه در سایر استان‌ها نشکند، وضع به همین منوال باقی می‌ماند.

وی تصریح کرد: دولت باید دست به کار شود و از یک سو، جلوی قاچاق دام زنده را بگیرد و از سویی دیگر بیاید و در استان‌هایی مثل خراسان جنوبی و رضوی که دام‌های خود را قرنطینه کرده‌اند و به سایر استان‌ها دام نمی‌دهند، قرنطینه را بشکند تا عرضه و تقاضا را به تعادل برساند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز مرکز مازندران، در پاسخ به این سوال که شما تا چه اندازه نبود نظارت‌ در بازار گوشت را در این گرانی سهیم می‌دانید؛ گفت: بازرسی در حال انجام است اما از دست بازرسی چه کاری بر می‌آید؟ وقتی گوشت گران شده است، راهکار جریمه قصاب نیست! باید منبع اصلی گرانی را شناسایی کنیم و جلوی آن را بگیریم.

       

این فعال صنفی با سابقه در بازار گوشت قرمز، ادامه داد: الآن ما می‌گوییم قاچاق دام زنده زیاد شده است، دولت باید جلوی قاچاق را بگیرد؛ ما می‌گوییم نهاده‌های دامی گران شده است، دولت باید یک فکری برای نهاده‌های دامی کند، باید راهکار درست برای حل مشکل ارائه شود، نه اینکه با اعمال جریمه صنوف، برخورد قهری در پیش بگیریم.

سیداصغرنژاد با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به روند صعودی قیمت‌ها در بازار گوشت، تقاضا افزایش پیدا کرده است؛ یادآور شد: اما از سویی دیگر، کمبود تامین گوشت در بازار زیاد است، همین کمبود موجب شده است تا عرضه و تقاضا با همخوانی نداشته باشد و در نتیجه قیمت‌ها بالا برود.

وی اذعان کرد: تا زمانی که دولت نیاید و آستین‌هایش را بالا نزند و جلوی قاجاق را نگیرد، وضع به همین ترتیب پیش می‌رود و احتمال وخیم‌تر شدن اوضاع نیز وجود دارد.

مع‌الوصف، به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار و بالا رفتن نرخ خوراک دام، باعث کاهش صرفه اقتصادی دامداری در داخل کشور و افزایش قاچاق دام از مرزهای کشور شده است و اگر این رویکرد ادامه پیدا کند در ادامه، کشور با کمبود گوشت مواجه می‌شود.

این روزها آن قدر قیمت گوشت بالا است که یا خیلی‌ها، گوشت قرمز را لیست خریدهایشان خط می‌زنند و یا به خرید گرمی روی آورده‌اند! این روزها اصلا حال مردم خوب نیست...

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲