کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد

پیگیری سرنوشت نامعلوم یک میلیارد یورو مبارزه با کرونا در مجلس و دیوان محاسبات

16 مهر 1399 ساعت 14:54

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس پیگیر سرنوشت نامعلوم یک میلیون یورو کرونا به وزارت بهداشت است، گفت: برای حفظ و صیانت از حقوق شهروندی مردم استان‌های شمالی در حوزه سلامت، باید دولت به صورت واقعی، اختیار بحث کرونا را به مدیران و استانداران این استان‌ها واگذار کند.


علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص چرایی عدم تخصیص کامل مبلغ یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا، علیرغم دستور مقام معظم رهبری توسط دولت، اظهار کرد: در حال حاضر، مجلس یکی از سوالاتی که از دولت و شخص رئیس جمهور دارد، همین بحث است.

وی افزود: هم اکنون حتی کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات از سوی مجلس موظف شده است تا با پیگیری، بررسی کند که این منابع به کجا رفته و در اختیار چه کسی است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در همین راستا غالب نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه را امضا زدیم و همه مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده است.

بابایی کارنامی ادامه داد: هنوز گزارشی به مجلس در خصوص میزان مبلغ تخصیصی و اینکه این منابع در کجا به کار رفته است، ارسال نشده است.

وی در خصوص اینکه مجلس چه پیگیری در خصوص این موضوع که دولت نظارت جامعی بر مصوبات خود در ستاد ملی کرونا ندارد، انجام داده است، گفت: برآیند مصوبات ستاد ملی کرونا در کشور بد نیست، شما ببینید با توجه به ابعادی که در کشور وجود دارد به نسبت شاخص‌های دنیا، عقب نیستیم؛ یعنی با توجه به بضاعت مالی و شرایطی که وجود دارد، کار انجام شده است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از سویی دیگر ما اگر سخت‌گیرانه‌تر برخورد کنیم، مشاغل و فرصت‌های شغلی کشور، تحت‌الشعاع قرار گرفت و تبعاتی را در پی خواهد داشت.

بابایی کارنامی مطرح کرد: ولی در مجموع، تذکر و دغدغه شما درست است و ما هم معتقدیم وقتی ما مصوباتی داریم که باید انجام شود، باید عملیاتی شود؛ البته من شخصا یک مرتبه پیگیر این موضوع از وزیر بهداشت شدم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس از عملکرد دولت در انجام مصوبات ستاد ملی کرونا راضی است یا خیر، گفت: خیر، مجلس راضی نیست، البته به نسبت سایر دنیا ما راضی هستیم و در مجموع ما در بحث کرونا، بد عمل نکردیم، البته نه اینکه همه اقدامات از سوی دولت صورت گرفت بلکه مرد دخیل بودند، نهادهای حاکمیتی نظیر سپاه، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و سایر دستگاه‌ها دخیل بودند و واقعا شخص مقام معظم رهبری نیز بسیار جدی و مسئولانه بارها در این قضیه ورود پیدا کردند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم شورای اسلامی، تاکید کرد: بحث این است که چرا خود دولت نظارتی بر مصوبات خودش در ستاد ملی کرونا ندارد و علت این است که یک اختلاف نظری بین تیم بهداشتی و اقتصادی دولت وجود دارد که این شکاف، فضایی را به وجود آورده است که مانع از اجرای دقیق و جدی مصوبات می‌شود.

بابایی کارنامی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی کرونا چرا محدودیت‌ها هم در بحث فعالیت صنوف، پارک‌ها و اماکن پر تجمع و هم در بحث اعمال جدی محدودیت‌ها در سفر و بستن جاده‌ها، به درستی اجرا نمی‌شود؛ اذعان کرد: ما بحث مربوط به مسافرت را کاملا مخالف هستیم و معتقدیم باید محدودیت‌ها به صورت جدی و قاطع اجرا شود.

وی افزود: ما سفر به استان‌های شمالی را کاملا مردود می‌دانیم، چرا که این توهین است که دولت، حق و حقوق مردم استان‌های شمالی را در بحث کرونا، واقعا نادیده می‌گیرد و بیشترین آسیب را مردمان استان‌های شمالی در این جریانات دیدند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم شورای اسلامی، یادآور شد: در کنار این موضوع باید اشاره کنیم که در ضمن ما دغذغه سیستم جایگزین بخش خدمات را هم در کشور داریم و به هر صورت، هتل‌ها و متل‌ها در ایام کرونا جزو بیشترین مشاغلی بودند که بیشترین ضربه و لطمه را خوردند، ولی از آن سو، از سوی دولت آن چنان حمایتی هم نشدند و این هم یک مسئله است.

بابایی کارنامی تصریح کرد: هم اکنون در تمام جاهایی که ضرورت داشت، حمایت نشد و آن جا که ضرورت نداشت، حمایت صورت گرفته است؛ مثلا در بحث هتل‌ها، متل‌ها و رستوران‌ها در استان‌های شمالی، هیچ حمایت مادی از سوی دولت صورت نگرفت.

وی متذکر شد: ما عملا موافق تشدید نظارت‌ها در اماکن پرتردد، صنوف و مشاغل پر خطر هستیم، اما از آن سمت هم معتقدیم حمایت‌های دولت در این بخش، ضعیف بوده است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: من مجددا تاکید می‌کنم برای حفظ و صیانت از حقوق شهروندی مردم مازندران در حوزه سلامت، پیشنهاد به استاندار مازندران می‌دهم و از او تقاضا می‌کنم نامه‌ای را به دولت ارسال کنند و بخواهند به صورت واقعی، اختیار بحث کرونا در استان‌های شمالی را به مدیران و استانداران استان‌های شمالی واگذار کنند.

بابایی کارنامی متذکر شد: وقتی اختیارات استان‌های شمالی به استانداران واگذار شود، به راحتی در مواقع لزوم، جاده‌ها بسته می‌شود و در مواقع بحرانی، تصمیمات آنی اخذ و اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: مجمع نمایندگان مازندران از دولت و وزیر بهداشت خواسته است تا اختیارات به مدیران استان‌های شمالی واگذار شود اما پیش بینی ما این است که موثر واقع نشود چرا که تحت فشار کارهای خودشان هستند؛ در نتیجه ما باید تلاش کنیم این اختیارات به استانداران استان‌های شمالی برگردد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 438977

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/438977/پیگیری-سرنوشت-نامعلوم-یک-میلیارد-یورو-مبارزه-کرونا-مجلس-دیوان-محاسبات

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com