تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۳۸۷۶۳
مشاور و کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه دولت به نوعی کسری بودجه خودش را در سال 99 از بازار بورس جمع‌آوری کرد؛ گفت: افرادی که به هر میزانی زیان کردند، صبور باشند و سهم خود را نفروشند؛ چرا که بورس قطعا بر می‌گردد و روی این قیمت‌ها، باقی نمی‌ماند.
۰
plusresetminus
کسری بودجه از جیب تازه‌واردها جبران شد/سقوط آزاد اعتماد عمومی از بام بورس!
سید جمال‌الدین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص علل و چرایی زیان بسیاری از سهامداران که با فروش دارایی‌های خود پا به بازار پر رمز و راز بورس گذاشته بودند؛ اظهار کرد: در همه جای دنیا و در بورس‌های بزرگی نظیر نزدک، فارکس و داوجونز، هیچ کسی نمی‌آید ثروت و سرمایه خود را جهت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نمی‌فروشد و این اشتباه محض است که کسی اموال منقول و غیرمنقول خود را حضور در بازار سرمایه بفروشد.

وی افزود: اصل این است که افراد علاقمند به سرمایه‌گذاری در این بازار، مازاد دارایی و سرمایه خود را که استفاده‌ای از آن نمی‌کند را وارد بازار سرمایه می‌کند و این اشتباه است کسی خودرو و منزل خود را بفروشد و در بازار بورس سرمایه‌گذاری کند.

این مشاور و کارشناس ارشد بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: آوردن سرمایه مازاد در بورس، کار عاقلانه و پسندیده‌ای است که متاسفانه خیلی از مردم که اطلاعی از این اصل مهم نداشتند، این نکته را رعایت نکردند و در نهایت، زیان هنگفتی کردند.

این مدرس دانشگاه، ادامه داد: اگر کسی طی سال‌های 97 و 98 وارد بورس شده باشد و طی این مدت، 150 تا 200 درصد سود هم کرده باشد، اکنون در حدود 60 تا 70 درصد ضرر کرده است.

موسوی بیان کرد: درست است که مبلغ از اصل سود این فرد کاسته شده اما کسانی که از ابتدای امسال و انتهای سال گذشته که شاخص بورس، مثبت شد و در واقع بازار بورس با این جریان، حبابی شد و بدون اطلاعات کافی وارد این بازار شدند و هر سهمی را با چشم بسته خریداری کردند، در نهایت متحمل زیان قابل توجهی شدند.



وی با بیان اینکه در حالی که PE و EPS  منفی بود اما باز به سمت آن سهام می‌رفتند و خرید می‌کردند؛ عنوان کرد: متاسفانه مردم هم که سودهای نامعقول بورسی چشم‌شان را بسته بود به توصیه و هشدارهای برخی از مشاوران که آن‌ها را از خرید منع می‌کردند توجهی نمی‌کردند.

این مشاور و کارشناس ارشد بازار سرمایه، با بیان اینکه بسیاری از مردم با چشم‌های بسته و ناآگاهانه وارد این دام بورسی شدند؛ تصریح کرد: دولت از این طریق به نوعی کسری بودجه خودش را در سال 99 از بازار بورس جمع‌آوری کرد و بازارهای تهاتری و موازی نظیر بازار مسکن، دلار و بازار سکه، قوت گرفت.

این مدرس دانشگاه، اضافه کرد: در صورتی که نظر رهبری، جهش تولید، رونق تولید و تولید ملی بود و همه این مطالب گفته شد تا بازارهای مالی موازی که بازارهای تقریبا حق‌العمل کارها و واسطه‌گرها است از رونق بیفتد، اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد.

موسوی اعلام کرد: از لحاظ اقتصادی، دلار تاثیری در رونق اقتصاد کشور ندارد، اما بورس می‌تواند در رفاه کارگری که در یک کارخانه ایرانی مشغول کار است، می‌تواند تاثیر بگذارد و در واقع بورس می‌تواند بر روال زندگی سهامداری که سهمی از یک کارخانه دارد و در تولید آن مشارکت می‌کند، اثر داشته باشد.

وی اضافه کرد: از لحاظ مالی باید بگوییم با برنامه غلطی که اعمال شد بازار بورس، حبابی و حبابی شد و سرانجام این حباب، ترکید و کارشناسان بورس هم در این شرایط به مردم می‌گفتند سهامداری کنید! و این در شرایطی بود که حباب بورس در حال ترکیدن بود و اگر حالا نفروشید زیان می‌بینید.



این مشاور و کارشناس ارشد بازار سرمایه، با اشاره به زیان 10 درصدی برخی از شرکت‌های بزرگ دولتی در جریانات بورسی اخیر؛ اذعان کرد: اما در این میان، زیان شرکت‌های دیگر که از حمایت دولت برخوردار نیستند، بالغ بر 63 تا 83 درصد است و لذا سهامداران این شرکت‌ها، زیان هنگفتی دیدند.

این استاد دانشگاه، تصریح کرد: در دنیا در بورس‌های بزرگ، وقتی درصد زیان از 20 درصد بگذرد، دولت‌ها موظف به بستن آن سهم است اما در کشور ما، این کار انجام نشد و این یک تخلف آشکار بورسی است که باید انجام می‌شد.


موسوی با بیان اینکه در شرایط کنونی، نباید به زیان و سود فعلی فکر کنید بلکه به این فکر کنید که سهم شما چقدر به تولید ملی کمک می‌کند، تصریح کرد: زمانی که یک سهم حتی تا 50 درصد در زیان باشد و سهامدار آن را نفروشد، زیانی نکرده است، چرا که آن تعداد سهمی که خریداری کرده‌اید را دارید و بدانید بورس در هر حال برمی‌گردد و روند بورس، طبیعتا برگشت پذیر است، اما ممکن است زمان ببرد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های انقباضی دولت طبیعتا کاهش می‌یابد و سیاست‌ها انبساطی خواهد شد؛ متذکر شد: افرادی که به هر میزانی در میانگین بالا و پایین زیان کردند، صبور باشند و سهم خود را نفروشند؛ چرا که بورس قطعا بر می‌گردد و روی این قیمت‌ها، باقی نمی‌ماند.

این مشاور و کارشناس ارشد بازار سرمایه، ابراز امیدواری کرد: پیشنهاد پیوستن یک درصد از صندوق توسعه ملی به بازار بورس از سوی  مقام معظم رهبری، نوید روشن و امیدوار کننده‌ای برای این بازار است که با تحقق این موضوع، شاهد تحرکات روبه رشدی در این بازار و بازگشت اعتماد عمومی به بازار سرمایه خواهیم بود.



این مدرس دانشگاه، گفت: این روند بورس با همه فراز و نشیب‌ها و خسارت‌هایی که داشت اما یک مزیت نیز داشت و آن این بود که افرادی که نوسان گیر بود و از آب گل‌آلود ماهی می‌گرفتند و در واقع روند مالی و اقتصادی کشور را به هم می‌زدند، از گردونه این بازار خارج شدند و متخصصان در بورس باقی مانده‌اند.

موسوی با بیان اینکه قطعا قیمت دلار طی هفته‌های آینده پایین خواهد آمد، عنوان کرد: چرا که دولت کسری بودجه خود را جمع آوری کرد و  در این جریانات بورسی،  80 هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج  و سودش مستقیم وارد جیب دولت شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌ها در بازار سرمایه از کف نیز پایین‌تر رفته و در واقع تنزل قیمت داشتیم و قیمت واقعی این نیست، افزود: اینجا جو روانی بازار هنوز بر بورس حاکم است و من سرمایه‌گذار می‌ترسم و وحشت دارم وارد بازار سرمایه شوم و آن‌هایی که باقی مانده‌اند نیز از خرید و فروش دست نگاه داشته‌اند و از دادوستد وحشت دارند و در واقع سرمایه خود را حفظ کرده‌اند و منتظرند ببینند در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

این مشاور و کارشناس ارشد بازار سرمایه، می‌گوید: این نگاه متاسفانه بر بازار سرمایه حاکم شده است، چر که مردم به دولت اعتماد ندارند و دولت متاسفانه دارد سیاست‌های انقباضی را اعمال می‌کند و این به ضرر بازار سرمایه و به ضرر کل مملکت است.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: این نگاه که من امروز بخرم، فردا بفروشم و دوباره بخرم و بلافاصله بفروشم، نگاه اشتباهی است و به این نوع واکنش‌های بورسی، نوسان‌گیری قیمتی گفته می‌شود که ممکن است در کوتاه مدت فردی به سود برسد اما در بلندمدت قطعا موجب زیان می‌شود.



موسوی افزود: سهامدارهای واقعی قطعا اینگونه عمل نمی‌کنند و در دراز مدت نیز به سود معقول و مناسبی دست پیدا می‌کنند.

وی در خصوص وضعیت فعلی بازار بورس، معتقد است: در حال حاضر، قیمت‌ها در کف است و جو روانی این بازار را احاطه کرده است و این جو روانی موجب شده است تا معاملات در بازار بورس و فرا بورس، چندان معقول نباشد.


این مشاور و کارشناس ارشد بازار سرمایه، در پاسخ به این سوال که آیا بازار سرمایه طی سال جاری را می‌توان یک دام بزرگ دولت برای مردم قلمداد کرد، اذعان کرد: خیر، این بازار، یک دام نبود بلکه سیاست غلط انقباضی از سوی دولت بود که در قبال این سیاست اشتباه، 50 درصد از اعتماد مردم به بازار بورس، شکست و باید بپذیریم بازگشت اعتماد مردم، مدت‌ها زمان می‌برد.


این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه  بازار سرمایه ایران ظرفیت رسیدن به 4 میلیون واحد را دارد؛ عنوان کرد: شاخص حال حاضر بازار بورس، یک میلیون و 550 هزار واحد است و این بیانگر زیان دولت، زیان کارخانه‌ها، زیان شرکت‌ها، آسیب به کارگران و آسیب به پایلوت اقتصادی کشور است و جبران این آسیب‌ها، زمان می‌برد.


انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴