تاریخ انتشاردوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
کد مطلب : ۴۳۸۶۳۳
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از تجارب حوزه‌ی اقتصادی در دوران دفاع مقدس خارج کردن کشور از تکیه‌گاه نفتی آن بود.
۰
plusresetminus
تجربه خارج کردن کشور از تکیه‌گاه نفتی در دوران دفاع مقدس
به گزارش بلاغ، دفاع مقدس با تمام تلخی‌ها و فراز و نشیب‌های خود، زیبایی‌ها و نتایج منحصر به فردی را نیز برای جامعه اسلامی به ارمغان آورد. 
 
زیبایی‌ها و دستاوردهای ممتاز و با ارزشی که زمینه‌ساز پیشرفت، پویایی و فتح قله‌های ترقّی و سعادت بود. درس‌های جنگ برای ایران اسلامی درس‌های چگونه زیستن در اوضاع بحرانی و نابسامان بود، نوع خاصی از سبک زندگی دینی و اسلامی که گوهر وجودی بسیاری از شیرمردان تاریخی را به رخ جهانیان کشید.
 
راهکار قطعی حل بسیاری از مشکلات کنونی داخلی و خارجی کشور، استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های ایجاد شده در دفاع مقدس است.
 
امیر درویشی طی گفت‌وگویی با خبرنگار ما با بیان اینکه یکی از برکات اقتصادی جنگ، شناخت و معنویت‌گرایی در بخش مایحتاج عمومی بود، اظهار کرد:مدیریت انقلاب اسلامی با تکیه بر معنویت انقلاب، می‌توانست زمینه‌ی مساعدی برای حرکت‌های بنیادی در ابعاد مختلف مورد نیاز خود به دست آورد.
 
وی خاطرنشان کرد: برای مثال، یکی از سنت‌های مردم ایران به دلیل تهاجمات مکرر بیگانگان و ایجاد قحطی در مراحل خاص تاریخی، سنت ذخیره سازی بود، این سنت در شرایط جنگی می‌توانست ضربه‌ی کاری بر اقتصاد انقلاب در شرایط جنگ بزند؛ چرا که با هجوم مردم و خرید گسترده‌ی کالاهای ضروری و مورد نیاز، قحطی مصنوعی رخ می‌داد. امّا معنویت‌گرایی مردم به عنوان یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های انقلاب ما، مانع از ضربه‌‌پذیری اقتصاد انقلاب خصوصاً در زمان جنگ شد. 
 
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود:هر چند که قشر رفاه‌طلب جامعه‌ی ما دست از ذخیره‌ی مواد اولیه و مورد نیاز نکشیدند، ولی اکثریت مردم مسلمان ما مراعات شرایط سخت آن‌ روز را می‌کردند.
 
درویشی به کسب دیگر تجارب حوزه‌ی اقتصادی در شرایط جنگ اشاره کرد و گفت:‌تجربه دیگر، توزیع عادلانه‌ی کالا بود که می‌توانست مواد ضروری و مورد نیاز زندگی اکثریت مردم را با قیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار دهد و زمینه‌های نارضایتی عمومی را از بین ببرد؛ چرا که محدودیت کالاهای مورد نیاز عامه و تقاضای بیش از حد مردم در شرایط جنگی، می‌توانست تورم سنگینی بر مردم محروم ما تحمیل کرده و زمینه‌های مانور ضد انقلاب را برای تاختن بر انقلابیون فراهم کند و مثل مگسی روی زخم‌های طبیعی یک انقلاب نشسته، فساد خویش را توسعه بخشند، تا شاید بتوانند منافع از دست رفته‌ی خود را تجدیدکنند. 
 
وی با بیان اینکه توزیع عادلانه‌ی کالاهای ضروری و مورد نیاز عامه‌ی مردم، یکی از مهم‌ترین تجارب اقتصادی ما در شرایط جنگی بود، افزود: بر این اساس بود که کالاهایی مانند بنزین، شکر و قند، برنج،‌ روغن و دیگر کالاهای ضروری و اساسی بر اساس سیستم‌های خاصی سهمیه بندی شد.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی به تجربه‌ی ذخیره‌ی مواد اولیه و ضروری زندگی عامه‌ی مردم توسط بخش‌های مسؤول اشاره و اظهار کرد: جنگ دراز مدت و مردمی ما نیاز مبرمی به این ذخیره سازی داشت؛ به طوری‌که اگر مواد اولیه و ضروری زندگی عامه‌ی مردم برای سال‌هایی که مردم در جنگ به سر می‌برند، به اندازه‌ی کافی ذخیره نشود، امکان مقاومت نیروهای مردمی درجنگ فرسایشی و در دراز مدت از بین می‌رود، این است که برای حفظ موجودیت استقلال انقلاب، ضروری بود که مدیریت انقلاب قدرت ذخیره‌ی کالاهای مورد نیاز و ضروری مردم و جنگ را تا چند سال بالا ببرد.
 
درویشی با اشاره به دیگر تجربه اقتصادی حاصل از جنگ، گفت: یکی از تجارب حوزه‌ی اقتصادی دوران مقدس خارج کردن کشور از تکیه‌گاه نفتی آن بود، بودجه‌ی کشور تا حدود 75 درصد متکی به نفت بود؛ یعنی 75 درصد از منابع درآمد اقتصادی ما را نفت تشکیل می‌داد، با توجه به احتمال قوی بمباران منابع و تأسیسات اقتصادی از جمله منابع نفت، می‌بایست ضربه‌پذیری قدرت اقتصادی انقلاب در این زمینه کاهش می‌یافت، از این رو نیاز به این حرکت انقلابی در زمان جنگ بسیار ملموس شد؛ به خصوص هنگامی که تولیدات نفت ما به چیزی کم‌تر از سیصد هزار بشکه در روز رسید، بنابراین، لازم بود منابع تولید درآمد خود را توسعه بخشیده، بودجه‌ی انقلاب را از وابستگی شدید به نفت رها کنیم.
 
وی در پایان تاکید کرد: اگر جمهوری اسلامی و نیروهای مردمی ما بتوانند با مصرف کم‌تر و تولید بیش‌تر، بودجه‌ی خود را از وابستگی به نفت نجات دهند، با عدم صدور نفت می‌توانند ضربه‌ای اساسی به اقتصاد غرب وارد آورند، و حرکتی اساسی در جهت بهبود اقتصاد مریض به ارث مانده بنمایند.
 
به گزارش بلاغ، اکنون در شرایط جنگ نرم و اقتصادی دشمن با ملت ایران، منبع قدرت نظام اسلامی، اعتماد و توکل به قدرت خدا، اعتماد به ظرفیت‌های داخلی، استفاده از گنجینه تجربیات و ظرفیت‌های دفاع مقدس و اجرای اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما