تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۴۳۸۳۲۴
رتبه یک کنکور دکتری کامپیوتر گفت: در دانشگاه‌ها چیزهای کاربردی آموزش داده نمی‌شود، در حالی که مواردی که کاربردی در صنعت است باید آموزش بیشتری داد شود، بین فضای اموزشی دانشگاه‌ها و صنعت فاصله زیادی است که باید کم رنگ شود.
۰
plusresetminus
دانشگاه‌ها از دنیای کار و صنعت فاصله گرفتند/از کسب رتبه‌ام غافل‌گیر شدم
به گزارش بلاغ، جوان نخبه پاره تن ایران است، تیتری بود که در صحبت های رهبر معظم انقلاب بیان شد که نشان از توجه ایشان به حضور نخبگان و تاثیرپذیری آنان دارد.

بی شک حضور نخبگان است که می تواند تاثیربسزایی در پیشرفت جامعه داشته باشد، پیشرفتی که کشور را به خودکفایی سوق خواهد داد.

آمل در هر چیزی سرآمد کشور است، از نخبه های ورزشی در المپیک گرفته تا نخبه های علمی و هر سال نیز رتبه های برتر کنکور را درو می‌کند که باعث شده تا به امروز پرچم این شهرستان در تمام حوزه های علمی بالا باشد.

میلاد الله قلی رتبه یک کنکور دکتری مهندسی کامپیوتر نرم افراز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: وقتی جواب های کنکور آمد، تست های که زده بودم را سنجیدم، امیدوار بودم رتبه خوبی کسب کنم، اما از اینکه رتبه یک شدم غافلگیری بزرگی برایم بود، بطوری که چند بار نتایج را مرور کردم تا کاملا مطمئن شوم.

وی با بیان اینکه آزمون دکتری بخاطر تخصصی بودن سخت است، عنوان کرد: شاید تعداد شرکت کنندگان کمتر از کارشناسی باشد، ولی بخاطر هدفمند بودن شرکت کنندگان رقابت سخت است و اگر بخواهیم در دانشگاههای تهران و معتبر پذیرش شویم باید رتبه پایین 20 را کسب کنیم.

کامپیوتر پر طرفدار و پردرامد

رتبه یک کنکور دکتری کامپیوتر را یکی از رشته ها پرطرفدار و پر درامد دانست و اظهار کرد: بازار خوبی در جهان دارد که در کشورمان نیز همین گونه است، با برنامه نویسی یا طراحی سایت می توان درامد خوبی کسب کرد، افرادی که حرفه ای کار می کنند حقوق های نجومی دارند؛ چرا که صنعت امروز به آن نیاز دارد، در هر کارخانه یا شرکت بزرگی سایت و اپیکیشن بسیار مهم است.

وی از بی توجهی صنعت به رشته کامپیوتر و نخبگان ابراز ناراحتی کرد و افزود: بسیاری از شرکت های بزرگ به رتبه های برتر دانشگاهها بها می دهد و در نهایت خروجی خوبی کسب می کنند در حالی که امل با وجود کارخانه جات بزرگ و صنعتی به دنبال دانشجو در دانشگاهای معتبر نیست و می ترسد، این باعث می شود ملاک افراد اشنا باشند حتی بدون نگاه حرفه ای به عرصه کار ورود پیدا کنند که نتیجه مطلبوبی نخواهد داشت.

الله قلی ادامه داد: شهرستانی با این حجم از صنعت و شرکت ها  نهایت دو یا سه  شرکت برنامه نویسی دارد که این نشان از بی توجهی به این رشته است.

کم رنگی دنیای کار در دانشگاه

وی یکی از نقاط ضعف دانشگاهها را فاصله گرفتن از دنیای کار و صنعت خواند و خاطرنشان کرد: در دانشگاهها چیزهای کاربردی آموزش داده نمی شود، در حالی که مواردی که کاربردی در صنعت است بایداموزش بیشتری داد شود، بین فضای اموزشی دانشگاها و صنعت فاصله زیادی است که باید کم رنگ شود.

این نخبه آملی تصریح کرد: هوش مصنوعی کل جهان را فرا گرفته  پیشرفت های چشمگیری در این حوزه اتفاق افتاده که بسیاری از نیاز صنعت را برطرف می‌کند.

وی با تاکید اینکه در هیچ کلاس و ازمونی شرکت نکردم، بیان کرد: هیچ موسسه، کلاس و ازمونی شرکت نکردم و فقط کتاب جزء و سی‌دی‌های اموزشی را گرفتم.

الله قلی در پایان خاطرنشان کرد:  با وجودی که 5 بار کنکور عقب افتاد و زمینه  بی رقبتی زیادی شد، اما تشویق خانواده و نزدیکم اگرنبود مطمئنا نمی توانستم انرژی بگیرم و تلاش ام را بیشتر کنم، از خانواده و دوستانم بخاطر تمام تشویق هایشان تشکر می کنم.

نخبگان، به کجا چنین شتابان؟

ایران رتبه بالایی ازنظر مهاجرت نخبگان در بین کشورهای جهان دارد، طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر نخبه از کشور خارج می شوند.

خروج سالانه این تعداد افراد با تحصیلات عالی، که نیروهای انسانی پر ارزشی برای کشور تلقی می شوند چیزی معادل خروج ۵۰ میلیارد دلار سرمایه سالانه است.

هرچند مهاجرت نخبگان موضوع پیچیده و چندلایه ای است ،اما می توان گفت ؛بیکاری، سطح پایین درآمد استادان و نخبگان، نارسایی‌های مالی و اداری و کمبود امکانات تخصصی- علمی از عوامل مهاجرت این گنجینه های باارزش است ؛ که باعث شده تقریبا ۲۵درصد از کل ایرانیان تحصیل‌کرده هم‌اکنون در کشورهای توسعه‌یافته زندگی ‌کنند و این نشان دهنده بحران جدی در این حوزه است که به نگاه بیشتر مسئولان و دلسوزان جامعه نیاز دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴