جانباز و رزمنده جنگ تحمیلی از خاطرات دفاع مقدس می‌گوید

اعزام در 13 سالگی تا اسارت در 19 سالگی/رفتارهای رزمندگان، دفاع را مقدس کرد

تاریخ انتشارجمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۴۳۸۳۱۹
جانباز و رزمنده جنگ تحمیلی در خصوص چرایی کمرنگ شدن فرهنگ دفاع مقدس در بدنه مدیران و نهادهای کشور گفت: یکی از بیراهه‌هایی که ما پس از دوران دفاع مقدس رفتیم، همین بیراهه بود که فرهنگ تلاش را عاری از فرهنگ شهادت، ایثار، از خودگذشتگی و اخلاص کردیم و نتیجه آن شد که عطش مادی در افراد زیاد شد.
۰
plusresetminus
اعزام در 13 سالگی تا اسارت در 19 سالگی/رفتارهای رزمندگان، دفاع را مقدس کرد
به گزارش بلاغ، دفاع مقدس نقطه درخشان و ممتازی در تاریخ رشادت‌ها و پایمردی‌های ملت ایران ثبت شده است که سراسر از جان گذشتگی و ایثار و وطن دوستی را می‌توان در آن مشاهده کرد و به‌حق چراغی روشن برای آیندگان این مرز و بوم است.

 در تقویم جمهوری اسلامی ایران، 31 شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و  از 31 شهریور تا 6 مهر به عنوان هفته دفاع مقدس، گرامی داشته می‌شود.

این روزها هنگامی که یادی از دفاع مقدس می‌شود، دنیایی از شرف و حماسه ملتی نجیب و آزاده در اذهان تداعی می‌شود که عطر معنویت و صفای خاصی به ما ارزانی می‌دارد.

آن روزها نام و نان بهایی نداشت و آنچه میدان دار بود، قیام بود و عروج. آن روزها شهادت، شاهراهی به وسعت افق داشت. خاکریزها، بوی بهشتِ مردانی را گرفته بود که سر به سر، تن به مرگ می سپردند تا مبادا حرف ولی فقیه‌شان روی زمین بماند.

اعزام در 13 سالگی تا اسارت در 19 سالگی

مفید اسماعیلی یکی از رزمندگان مازندرانی هشت سال دفاع مقدس است که در سال 61 و در حالی که تنها 13 سال سن داشت به جبهه رفت.

این آزاده جنگ تحمیلی در تیرماه سال 67 و در سن 19 سالگی در حالیکه در جزیره مجنون به همراه همرزمانش در حال مقاومت برای حفظ  جزیره مجنون در مقابل اشغال آن توسط نیروهای عراقی بود به اسارت نیروهای دشمن درآمد.

اسماعیلی  پس از بیش از دو سال اسارت در سن 22 سالگی به آغوش پاک وطن بازگشت و اکنون در سن 52 سالگی و پس از سه دهه خدمت در لباس مقدس پاسداری به کشور، هنوز خود را سرباز انقلاب و وطن می‌داند.

چرایی کمرنگ شدن روحیه جهادی پس از دفاع مقدس

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ که به مناسبت هفته مقدس با گپ‌وگفت با او پرداخته است، در خصوص چرایی کمرنگ شدن روحیات ایثار، اخلاق، خستگی‌ناپذیری، دوری از دنیاپرستی و مدیریت انقلابی و جهادی در عرصه‌های گوناگون مدیریت کشور و به تبع آن در سطوح پایین‌تر، می‌گوید: روحیه جهادی در طی یک دهه اخیری که وسط میدان است، هر وقت کشور به خطر بیفتد، کشور نیازمند باشد، کشور بنا باشد تحولی را ایجاد کند، کمک می‌کند تا انسان با این روحیه در وسط میدان قرار گیرد.

این رزمنده نام آشنای مازندرانی هشت سال دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: اگر روحیه جهادی در انسان شعله‌ور باشد، تن می‌دهد به کاری که در کشور به وجود می‌آید، مواقعی در کشور ایجاد می‌شود که نیاز به حضور و خدمت است و وقتی کسی به کشور و آرمان‌های کشور متعهد است، به سمتی حرکت می‌کند که موانع موجود در کشور را بردارد.

این جانباز و رزمنده جنگ تحمیلی، ادامه داد: حال اگر این کار به نهادی سپرده شود، اگر آن نهاد روحیه جهادی داشته باشد، تمام وقت با تعهد و تخصص‌اش در خدمت برداشتن این موانع باشد، کار به جلو پیش خواهد رفت.

مشکلات کشور نشان می‌دهد که برخی از مسئولان ما روحیه جهادی ندارند

این فعال فرهنگی در حوزه دفاع مقدس، بیان کرد:  گاه هم یک نهاد این روحیه را ندارد و شاهد هستیم گروهی به صورت آتش به اختیار به این سمت حرکت می‌کند تا این موانع را برطرف کند و از نظر بنده روحیه جهادی، چنین تعریف و مصداقی دارد.

اسماعیلی عنوان کرد: خیلی از مدیران ما در سطح کشور با روحیه جهادی در حال فعالیت و خدمت هستند، اما آیا همه مسئولان ما اینگونه هستند؟ باید بگوییم خیر، حال باید به این سوال پاسخ بدهیم که چرا این عده دارای چنین روحیه‌ای نیستند.

وی افزود: به نظر بنده بسیاری از مشکلات فعلی کشور با روحیه جهادی، حل خواهد شد و لذا وقتی می‌بینیم که در خیلی از بخش‌های کشور با مشکل مواجه هستیم باید بگوییم که متاسفانه برخی از مدیران ما دارای روحیه جهادی نیستند.

کم توجهی؛ فرهنگ دفاع مقدس را گوشه‌گیر کرد

این رزمنده نام آشنای مازندرانی هشت سال دفاع مقدس، با بیان اینکه بعد از دفاع مقدس، مسئولان نظام ما به ویژه در حوزه دولت، کم‌تر در مسائل مربوط به دفاع مقدس ورود و توجه کردند، تصریح کرد: یعنی دفاع مقدس ما یک فرهنگی را در کنار فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی خودمان معرفی و به منصه ظهور گذاشت که همان فرهنگ جهاد، ایثار، شهادت و خدمت که در دل فرهنگ ایرانی- اسلامی به روز رسانی شد و در واقع نسیم جنگ، غبار را از روی این فرهنگ برداشت.

این جانباز و رزمنده جنگ تحمیلی، تأکید کرد: متاسفانه بعد از دفاع مقدس، ما نیاز داشتیم تا این فرهنگ به ساختار نظام تبدیل می‌شد اما چون نگاه‌هایی که به وجود آمد، مطابقتی با فرهنگ ایثار و شهادت نداشت، این فرهنگ بوسیده شد و کنار گذاشته شد.

 تلاش زیاد منهای اخلاص و از خودگذشتگی، کار جهادی نیست

این فعال فرهنگی در حوزه دفاع مقدس، متذکر شد: با همه این وجود ولی، یک روحیه تحت عنوان تلاش زیاد منهای روحیه فرهنگ و ایثار و گذشت در جامعه تزریق شد و به نظر من، تلاش و زیاد همراه با روحیه ایثار و از خود گذشتگی است که فرهنگ جهادی را نهادینه خواهد کرد.

اسماعیلی اضافه کرد: تنها تلاش زیاد، نشانه روحیه و فرهنگ جهادی نیست و باید به همراه فرهنگ ایثار، اخلاص و شهادت باشد و اگر این سه فاکتور نباشد، آن تلاش زیاد نمی‌تواند یک کار جهادی محسوب شود.

حذف روحیه ایثار و اخلاص تا جایگزین کردن مسائل مادی

وی مطرح کرد: در آن برهه، مسئولان ما تلاش زیاد را انجام دادند و در پیشبرد امور، تلاش برای‌شان مهم بود، اما خواستند فرهنگ ایثار و شهادت به همراه اخلاص را با مسائل مادی حل کنند؛ یعنی تلاش زیاد به همراه مسائل مادی.

این رزمنده نام آشنای مازندرانی هشت سال دفاع مقدس، یادآور شد: یعنی در آن برهه، در کنار تلاش زیاد، مسائل مادی نیز برای‌شان مهم بود؛ یعنی فرهنگ ایثار و شهادت و اخلاص که لازمه کار جهادی بود، کم‌کم از گردونه خارج شد و بهتر است بگوییم کمرنگ شد و در کنار اینکه برخی افراد و نهادهای ما این روحیه را حفظ کردند، اما خوب یک عده‌ای نیز این روحیه را از دست دادند.

تزریق فرهنگ تلاش منهای روحیه جهادی، بیراهه‌‌ای که رفتیم

این جانباز و رزمنده جنگ تحمیلی، ادامه داد: به نظر من، یکی از بیراهه‌هایی که ما پس از دوران دفاع مقدس رفتیم، همین بیراهه بود که فرهنگ تلاش را عاری از فرهنگ تلاش، ایثار، از خودگذشتگی و اخلاص کردیم و نتیجه آن شد که عطش مادی در افراد زیاد شد و سپس به شدت به سمت فرهنگ لیبرالیستی رفتیم و آسیب‌های جدی به مسائل اجتماعی ما وارد کرد.

این فعال فرهنگی در حوزه دفاع مقدس، اذعان کرد: موضوعات فاصله طبقاتی، بحث دارا و ندار، فاصله از مفهوم واقعی خدمت به مستضعفین و مسائلی از این دست، حاصل حرکت به این سمت بوده و همچنان هم ادامه دارد.

اسماعیلی اظهار کرد: اگر فرهنگ ایثار، شهادت، اخلاص و روحیه جهادی را پس از جنگ در افراد و نهادهای‌مان حفظ می‌کردیم، اکنون در شرایط مطلوب و جایگاه درستی از مسائل اجتماعی و فرهنگی به سر می‌بردیم.

فاصله گرفتن ما از فرهنگ ایثار، یک تأخر فرهنگی را به وجود آورد

وی افزود: فاصله گرفتن ما از فرهنگ ایثار، یک تأخر فرهنگی را به وجود آورد و این زاویه تأخر فرهنگی پیامدهایی نظیر انحطاط خانواده، انحطاط روابط فی ما بین، حرکت پر سرعت به سمت افول در برخی امور معنوی و ارزشی را داشتیم که می‌شود با احیا و تزریق دوباره به فرهنگ حال حاضر، مرتفع کرد.

این رزمنده نام آشنای مازندرانی هشت سال دفاع مقدس، متذکر شد: تربیت شدگان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس را رقم زدند و اگر نبود فرهنگ ایثار، شهادت و اخلاص، الآن نمی‌توانستیم این دفاع را مقدس بمانیم و کلمه دیگری در کنار دفاع باید می‌دیدیم.

رفتارهای رزمندگان، دفاع را مقدس کرد/لزوم بازآفرینی ارزش‌های دفاع مقدس

این جانباز و رزمنده جنگ تحمیلی، ادامه داد: چون رفتارهایی که در دفاع هست ساله، اتفاق افتاد این دفاع را مقدس و قابل احترام کرد و این موارد چیزهایی است که دوباره باید آن‌ها را بازآفرینی کنیم، بازیابی کنیم تا بتوانیم ان‌شاءالله مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی که در حال حاضر داریم در این فرهنگ حل کنیم و آن را رفع کنیم.

باید بگوییم بازآفرینی ارزش‌های دفاع مقدس ضرورت امروز جامعه است؛  ارزش‌های دفاع مقدس بخشی از آرمان‌های کشور محسوب می‌شود و امروز تقویت روحیه انقلابی و جهادی تنها راه برون رفت از مشکلات و زمینه ساز امنیت پایدار ایران اسلامی است.

گفت‌وگو: مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴