تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۴۳۸۱۲۸
با چراغ سبز دولت به حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی از پروسه واردات لاستیک، این کالا در بازار نایاب و گران شد و حالا کامیون‌داران هر چه کلاچ درآمد را نگه می‌دارند، دنده مخارج زندگی‌شان جا نمی‌رود که نمی‌رود!
۰
plusresetminus
نایاب شدن لاستیک با حذف ارز دولتی/گلایه کامیون‌داران از افزایش چندبرابری لاستیک و لوازم یدکی
به گزارش بلاغ،این روزها نوسانات بازار، گریبان لاستیک خودروهای سنگین به‌ویژه کامیون‌داران را هم گرفته و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که انواع تایر 2 تا 3 برابر افزایش قیمت داشته است.


با چراغ سبز دولت به حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی از پروسه واردات لاستیک، به طور قطع موجب گران شدن لاستیک و افزایش هزینه‌های حمل و نقل و قیمت کالاها خواهد شد.
 
بر اساس این گزارش، با تشدید نوسانات ارزی و ورود نرخ دلار به کانال 26 هزار تومانی، در کنار افزایش قیمت انواع کالا تا چندین برابر، طبیعتاً در بخش حمل و نقل جاده‌ای هم قیمت لاستیک کامیون، قطعات یدکی، روغن و همچنین دستمزد تعمیرگاه‌ها تا چندین برابر افزایش یافت.

در این بین قیمت، لاستیک افزایش بی‌رویه‌ای یافت و در کنار افزایش قیمت در بازار نایاب شد.

در ناوگان عمومی جاده‌ای هم یکی از پرمصرف‌ترین قطعات، همین لاستیک است که با افزایش قیمت و کمبود آن در بازار و همچنین عرضه با نرخ‌های بسیار بالا در بازار سیاه، مشکلات عدیده‌ای برای کامیون‌داران ایجاد کرده است.


محمدعلی فرجی رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: در استان مازندران نزدیک به 14 هزار راننده در بخش حمل‌ونقل سنگین مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: قیمت لاستیک طی سال‌جاری حداقل دو برابر شده است و تهیه آن از توان غالب رانندگان و کامیون‌داران خارج است.

رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران، خاطرنشان کرد: میزان لاستیکی که بسته به سهمیه دولتی در اختیار داریم، به هیچ وجه کفاف نیاز متقاضیان را نمی‌دهد.

فرجی ادامه داد: ما هنوز از سهمیه و لاستیک‌های سال قبل موجود در انبار برای پاسخگویی در حال استفاده هستیم و واقعا با کمیود لاستیک مواجه هستیم.

وی گفت: با توجه به اختلاف فاحش قیمت و از سویی دیگر سهمیه بسیار کم آن در مقایسه با اعضای تحت پوشش، ما به جهت پاسخگویی تحت فشار هستیم و همواره با اعتراضات شهرهای گوناگون و تقاضاهای مکرر برای افزایش سهمیه مواجه هستیم.

رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران، اعلام کرد: نیاز سالانه مصرف لاستیک کامیون‌داران در کشور به 5 هزار جفت لاستیک است که در حال حاضر تنها یک‌هزار جفت آن در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی آن می‌بایست از خارج از کشور تامین شود که از یک سو، در شرایط تحریم فعلی، مسئولان امر را با مشکل مواجه کرده است و از سویی دیگر با نوسانات نرخ دلار، قیمت آن چندین برابر شده است.


فرجی عنوان کرد: پای دولت در توزیع لاستیک دولتی به کامیون‌داران می‌لنگد و ما فعلا از لاستیک‌های قدیمی در حال مدیریت تقاضا هستیم و در استان‌هایی که انبارها از لاستیک‌های سال قبل خالی است، با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.




وی با بیان اینکه لاستیک در بازار نایاب شده است؛ تصریح کرد: لاستیک پرطرفدار 12.24 که سایز پر مصرف در میان کامیون‌داران است، قیمتی حدود 3 میلیونی داشت که اکنون به 12 میلیون تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران، متذکر شد: با وجود اینکه یک افزایش نرخ کرایه هم داشتیم اما هزینه‌های این بخش، آن قدر زیاد است که کفاف مخارج رانندگان را نمی‌دهد.

فرجی در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات سابق و مطالبات قبلی کامیون‌داران مرتفع شده است؛ گفت: خوشبختانه مشکل بیمه تکمیلی رانندگان حل شده است، اما همچنان مشکل گرانی و کمبود لاستیک و گرانی لوازم یدکی، گریبان‌گیر رانندگان است.

وی افزود: قیمت‌ها در بازار لوازم یدکی و لاستیک، سر به فلک کشیده است و هر روز عرصه برای فعالیت رانندگان، تنگ‌تر و سخت‌تر می‌شود.

رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران، در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح تن کیلومتر در مازندران، طرحی موفق بوده است؛ گفت: این طرح در استان در حال اجرا است و در هر صورت، مقداری وضعیت کرایه‌ها را بالا برد و تا اندازه‌ای به رانندگان، کمک شد.

فرجی در پایان متذکر شد: در حال حاضر، مهم‌ترین مشکل کامیون‌داران، لاستیک و لوازم یدکی است و واقعا جدا از کمیابی، قیمت‌ها به گونه‌ای است که شنیدنش هم عذاب آور است تا اینکه راننده‌ای بخواهد هزینه‌اش را تامین و آن را تهیه کند.



وی اذعان کرد: دولت باید ارز 4 هزار و 200 تومانی را به پروسه واردات لاستیک بازگرداند و لاستیک مورد نیاز کشور را با این ارز وارد کند تا بتواند این مشکل را به گونه‌ای، جمع کند.

به گزارش خبرنگار ما، با حذف ارز دولتی از واردات لاستیک، تکرار دوباره مشکلات رانندگان خودروهای سنگین در سال‌های گذشته، دور از انتظار نیست.

مع‌الوصف، هر چند تخصیص ارز دولتی موجب ایجاد رانت شده است اما دولت می‌تواند با اخذ سیاست‌های مناسب افزایش قیمت تایر به واسطه حذف ارز دولتی از واردات آن جلوگیری کند و بدین سبب دولت باید نسبت به تغییر ارز موردنیاز برای واردات لاستیک تجدید نظر کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲