کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاغ گزارش می‌دهد

«مهر» گره از بازار باز نکرد/کسادی بازار شهریور و وعده‌های شعاری!

18 شهريور 1399 ساعت 11:10

صنف کیف و کفش حالا پس از دیدن خسارت جدی در بازار شب عید، حالا باید ضربه جدی‌تری را در آستانه بازار مهر، پشت سر بگذارند؛ کسبه که این چند ماه را به امید بازار شهریور، دندان روی جگر گذاشته بودند، با کسادی بازار در آستانه ورشکستگی‌اند.


به گزارش بلاغ، در حالی سال تحصیلی جدید آغاز شده است که با اینکه خانواده‌ها به طور دست‌وپا شکسته در صدد خرید ملزومات تحصیل برای فرزندان‌شان هستند و یکی از این اقلام نیز کفش است، اما حال بازار کیف و کفش مازندران چندان خوب نیست.

امسال، بازار چارسوق ساری که مرکز فروش کیف و کفش در مرکز استان است، هیچ رنگ و بویی از بازار هر ساله شهریورماه ندارد و به قول کسبه، بازارشان حسابی کساد است.

شیوع ویروس کرونا به تعداد زیادی از صنوف که کسب و کارشان بیشتر فصلی است، آسیب جدی زده است و صنف کیف و کفش حالا پس از دیدن خسارت جدی در بازار شب عید، حالا باید ضربه جدی‌تری را در آستانه بازار مهر، پشت سر بگذارند؛ بی شک خیلی‌هایشان این چند ماه را به امید بازار شهریور، دندان روی جگر گذاشته بودند، اما شهریور هم آرام آرام رو به اتمام می‌گذارد و خبری از کاسبی نیست.

کسادی بازار شهریور و وعده‌های شعاری!

ناصر گل‌زاده در گفت‌وبا خبرنگار بلاغ در خصوص حال و هوای این روزهای بازار کیف و کفش در مرکز مازندران، می‌گوید: کرونا و تعطیلی مدارس، حسابی به فعالان صنفی بازار کیف و کفش، خسارت وارد کرده است.

وی افزود: متاسفانه طی این ایام با همه لطمه‌هایی که فعالان این صنف هم در بازار شب عید و حالا هم در بازار شهریور در آستانه سال تحصیلی جدید متحمل شدند، تاکنون هیچ ارگانی از ما هیچ حمایتی نکرده است و باید گفت در ادامه هم خبری از حمایت نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان کیف و کفش مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: تاکنون هر ارگان و مسئولی هم هر صحبتی کرد، در حد شعار بود و نمونه این موضوع، توافقی بود که اتاق اصناف کشور با سازمان امور مالیاتی در خصوص عملکرد سال 98 صورت گرفت، اما عملا هیچ یک از آن توافقات و و عده‌ها، عملی نشد.

این مسئول صنفی، ادامه داد: تمامی این وعده‌ها توخالی بود و واقعا هیچ ارگانی نیست که از ما حمایت کند و تمامی صحبت‌ها از حمایت، در حد شعار بوده است.



تعطیلی واحدهای صنفی یکی پس از دیگری

گل‌زاده گفت: علاوه بر خسارات کرونا به واحدهای صنفی، ما با مشکلات عدیده‌ دیگری از قبیل تحریم‌ها، تورم، عدم ثبات قیمت ارز و گرانی چندین و چند باره کیف و کفش طی ایام پس از سال جدید، کمبود مواد اولیه و غیره مواجه هستیم که این امور موجب شد تا تعداد زیادی از همکاران ما تقاضای ابطال پروانه کسب را بدهند.

وی بیان کرد: کرونا با عدم تمکن مالی که برای کسبه به بار آورد موجب شد تا خیلی از کسبه به دلیل عدم توانایی در پرداخت اجاره و سایر هزینه‌ها، مجبور به جمع آوری واحدهای کسبی خود شوند و از سویی دیگر خیلی از کسبه با توجه به خرید بازار شب عید، در پرداخت بدهی‌های خود با مشکلات جدی مواجه شوند.

افزایش 20 تا 50 درصدی قیمت‌ها طی سال جاری

رئیس اتحادیه فروشندگان کیف و کفش مرکز مازندران، عنوان کرد: متاسفانه امسال به دلیل عدم فروش کالاهای خریداری شده برای بازار شب عید، همکاران ما خریدی بابت بازار شهریور نداشتند، اما طی همین چند ماه، در 3 نوبت شاهد افزایش قیمت 20 تا 50 درصدی کیف و کفش در بازار بودیم.

این مسئول صنفی، ادامه داد: امروز و پس از گذشت 6 ماه از سال متاسفانه هنوز همکاران ما اجناسی را که برای شب عید خریداری کردند، نفروخته‌اند و فروش خیلی از کسبه از چند جفت، تجاوز نمی‌کند.

با فروش روزانه یک جفت کفش، توان جبران هزینه‌ها را نداریم

گل‌زاده با بیان اینکه کسبه این روزها در هر سه روز شاید به سختی یک تا 3 جفت کفش بفروشند، اعلام کرد: غالب فعالان این صنف، جوان هستند و با این اوضاع کاسبی در پرداخت اجاره مغازه‌هایشان مانده‌اند و با این روال باید منتظر ورشکستگی بسیاری از فعالان این صنف در آینده‌ای نه چندان دور باشیم.

وی با اشاره به فصلی بودن کاسبی این صنف در طی سال، تصریح کرد: عمده فروش در بازار کیف و کفش به دو بازار شب عید و سال تحصیلی معطوف می‌شود و متاسفانه ما طی سال‌جاری، هر دو نوبت بازار کاری خود را از دست دادیم و کاملا بازار ما به زمین خورده است.



بعد از بازار شب عید، داریم بازار شهریور را نیز از دست می‌دهیم

رئیس اتحادیه فروشندگان کیف و کفش مرکز مازندران، تاکید کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در اسفندماه و متعاقبا تعطیلی چند ماهه بازار در اسفند و فروردین، ما کاملا بازار شب عیدمان را از دست دادیم و متاسفانه در بازار شهریور نیز با تعطیلی مدارس، در حال از دست دادن بازار سال تحصیلی هستیم.


این مسئول صنفی با بیان اینکه کرونا عملا بازار کیف و کفش را تعطیل کرده است؛ متذکر شد: در حالیکه در مدت مشابه سال قبل، ما فروشگاهی را داشتیم که روزانه 200 جفت کفش می‌فروخت، اما اکنون همین فروشگاه، روزی یک جفت کفش هم به سختی به فروش می‌رساند.

کاهش 70 تا 90 درصدی فروش به نسبت سال گذشته

گل‌زاده اذعان کرد: در بازار شهریور امسال، شاهد کاهش فروش 70 تا 90 درصدی کیف و کفش به نسبت سال گذشته هستیم و خسارت وارده به این صنف، جدی و کاری است.

وی یادآور شد: علیرغم اینکه صنف کیف و کفش در زمره 13 رسته اعلام شده از سوی دولت جهت حمایت و بهره‌مندی از تسهیلات کم بهره قرار گرفت و جزو صنوف آسیب دیده محسوب شده است اما متاسفانه نه از بانک و نه از هیچ ارگانی هیچ حمایتی نشدیم.

سنگ بزرگ بانک‌ها پیش پای کسبه/ نه وام گرفتیم و نه امهالی در کار بود

رئیس اتحادیه فروشندگان کیف و کفش مرکز مازندران،  افزود: در بحث تسهیلات ابتدا سنگ بیمه جلوی پای ما بود و در ادامه یک تسهیلات 6 میلیون تومانی را در نظر گرفتند که جدا از اینکه این مبلغ، هیچ دردی از کسبه دوا نمی‌کند، آن قدر بند و تبصره از سوی بانک برای برخورداری از وام جلوی روی ما قرار گرفت، که کمتر کسی موفق به گرفتن تسهیلات شده است.

این مسئول صنفی گفت: مقرر شده بود که بانک‌ها از دریافت اقساط در یک بازه زمانی صرف نظر و به کسبه مهلت دهند اما در ادامه شاهد هستیم که نه تنها اقدام به اخذ اقساط این سه ماه کردند بلکه بابت تاخیر، جریمه دیرکرد نیز اخذ می‌کنند.



وام 6 میلیونی گره از خسارت‌های چند صد میلیونی کسبه باز نمی‌کند

گل‌زاده خاطرنشان کرد: انتظار ما از مسئولان و مدیران این است که حداقل با توجه به وضعیت نامطلوب درآمدی برای کسبه، تخفیفات مالیاتی در نظر گرفته شود و با توجه به کسادی بازار شهریور، یک تسهیلات چشمگیری را به فعالان این صنف دهند تا بتوانند کسب و کار خود را سرپا نگه دارند و بتوانند بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

وی بیان کرد: در این وضعیت سخت و بحران اقتصادی ناشی از کرونا، واقعا تسهیلات 6 میلیون تومانی، گره‌ای از کار کسبه بازار باز نمی‌کند و با این شرایط سخت با پرداخت تسهیلات درخور، دست کسبه را برای بقا در بازار بگیرند.

گرانی، کسادی، خرید و توجه!

رئیس اتحادیه فروشندگان کیف و کفش مرکز مازندران، گفت: کرونا به طور جدی اثرات سوء بر روی زندگی و اوضاع اقتصادی مردم گذاشته است و با توجه به این شرایط، مردم هم توان کافی لازم برای خرید ندارند و این موضوع نیز بر وخامت اوضاع اضافه کرده است.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان کیف و کفش مرکز مازندران،، مرکز مازندران دارای 300 واحد صنفی فروش و همچنین 120 واحد صنفی دوزندگان کیف و کفش است.

هر چند در این گزارش، به دغدغه‌های کسبه بازار کیف و کفش در مازندران که بسیار مهم و جدی است پرداخته‌ایم، اما آنچه در این مجال علیرغم اهمیت به‌سزایش نمی‌گنجید، گرانی چند برابری کیف و کفش، و افزایش دغدغه‌های والدین در همین روزهای آغازین سال تحصیلی است.

گرانی چند برابری انواع کیف و کفش در کنار کاهش درآمد خانوارها در این ماه‌های کرونایی، موجب کوچک شدن سبد خرید خانواده‌ها از بازار و تداوم کسادی بازار شده است.

هر چند به قول معروف «آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است»؛ اما گویی مسئولان نمی‌خواهند نه ببینند، نه بشنوند و درک صحیحی از اتفاقات و صدمات وارده به کسبه داشته باشند؛ چرا که با یک حساب سرانگشتی، میزان خسارت وارده به بازار صنوف فصلی به طور واضح مشخص است و با این بی‌توجهی و عدم حمایت، قطعا کرونا به راحتی پشت کسبه را به خاک خواهد مالید.

انتهای پیام/


کد مطلب: 436305

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/436305/مهر-گره-بازار-باز-نکرد-کسادی-شهریور-وعده-های-شعاری

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com