دلمان را جور دیگری به عشق امام حسین(ع) گره می‎زنیم؛

نذرهای متفاوت در ایام کرونایی/ تمهیدات بهداشتی برای برگزاری مراسم محرم

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۴۳۴۹۱۳
برنامه‌های عزاداری سید الشهدا(ع) دهه اول و در ماه‌های محرم و صفر با رعایت کامل پروتکل بهداشتی ارائه شده از سوی ستاد ملی کرونا کشور چه در شهرستان‌های وضعیت قرمز چه زرد و سفید قابل اجرا و برگزاری است.
۰
plusresetminus
نذرهای متفاوت در ایام کرونایی/ تمهیدات بهداشتی برای برگزاری مراسم محرم
به گزارش بلاغ، پرچم سیاه حال و هوای شهر را دلگیر  می کند، بوی چای  و شله زدهای نذری تمام کوچه پس کوچه ها را هوایی کرده، هر طرف نگاه می کنی، جوان و پیر و خردسال، مذهبی و غیر مذهبی نمی شناسد، دل برای پرچم سرخ گنبد ابوالفضل(ع)، شش گوشه حرم حسین(ع) تنگ می شود و موجی در دل فریاد می زند لبیک یا حسین.

عزاداری ماه محرم در سراسر ایران برگزار می شود که ارادت خاص مردم این سرزمین به سالار شهیدان ابا عبدالله (ع) است که هر سال تجدیدی میثاق می شود.

محرم نزدیک است ، اما متفاوت تر از سالهای قبل، امسال نه بوی تند برنج های زعفرانی خبری است و نه از صدای سینه زنی های بی تابان، این بار دلمان را جور دیگری گره می زنیم به عشق امام حسین(ع)
 
حجت الاسلام اسماعیل رمضانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی آمل  در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به کرونا و چگونگی برگزاری مراسمات محرم و صفر گفت: برنامه‌های عزاداری سید الشهدا در دهه اول و در ماه‌های محرم و صفر با رعایت کامل پروتکل بهداشتی ارائه شده از سوی ستاد ملی کرونا کشور چه در شهرستان‌های وضعیت قرمز چه زرد و سفید قابل اجرا و برگزاری است.

وی بیان کرد: مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری که من تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم و طبق توصیه های آن عمل میکنم ما با رعایت این پروتکل ها پشتیبان اجرایی ولی امر خود هستیم.

*تابع تصمیمات هستیم

 رئیس اداره تبلیغات اسلامی آمل با بیان نحوه برگزاری عزاداری، عنوان کرد: در این دستورالعمل آمده که عزاداری‌ها در دو وضعیت مکان سرپوشیده و فضای باز برگزار میشود، در مکان های سربسته باید حداکثر از یک چهارم ظرفیت جمعیتی آن مکان استفاده شود به طور مثال اگر مکانی ظرفیت ۲۰۰ نفر را داشته باشد حداکثر باید ۵۰ نفر در آن مکان حضور داشته باشند، همچنین در این مکان حداکثر زمان برگزاری مراسم ۴۵ دقیقه الی یک ساعت می باشد، اما در فضای باز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا دو ساعت عزاداری منعی ندارد.

وی تصریح کرد: در ایام محرم پخت و پز و توزیع غذای گرم در مکان عزاداری مطلقا ممنوع است، همچنین دسته روی ، استفاده از آلات عزاداری مانند سنج و طبل و شیپور و علم مطلقا ممنوع است. استفاده از زنجیر مشروط به اینکه زنجیر یا متعلق به شخص بوده و یا اول محرم به شخص امانت داده شود و در یازدهم محرم پس گرفته شود مانعی ندارد.

رمضانی از پخش موادغذایی بین عزاداران حسینی خبر داد و گفت: امسال به جای آن که نذر های عام را برای پخت و پز استفاده کنیم در قالب کمکهای مومنانه به صورت نقدی و سبدهای معیشتی به نیازمندان اهدا می شود. همچنین در موارد نذورات خاص در مکانی بهداشتی و غیر از مسجد پخت و در بسته بندی های بهداشتی به در خانه مردم آن منطقه و نیازمندان داده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با رعایت این پروتکل های بهداشتی بتوانیم هم حق عزاداری سیدالشهدا در محرم را ادا کنیم و هم از شیوع و افزایش ویروس کرونا جلوگیری کنیم.

*2 هفته راهها بسته شود

امام جمعه آمل نیز با اشاره به برگزاری مراسمات در هیات های آمل، گفت:همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند تابع پروتکل های ستاد کرونای شهرستان هستیم و منتظریم تا در بحث مراسمات محرم با توجه به وضعیت شهرستان تصمیم بگیرند.

حجت الاسلام سید جلیل مرتضویی با تاکید اینکه در صورت تصمیم ستاد کرونا برای برگزاری بایدهمچنان مراعات کنیم، بیان کرد: پیشنهاد می کنم حتی در این صورت نیز پذیرایی و غذایی گرم نداشته باشیم و با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود.

امام جمعه آمل در خصوص تعطیلی شهرستان و محدودیت در راهها خاطرنشان کرد: یکی از ارزوهایم این است که دو هفته راهها بسته شود و ادارات و بازار شهرستان را تعطیل کنند در غیر اینصورت نمی‌توانیم این ویروس را کنترل و مهار کنیم.

درس امام حسین(ع) را در کنار عطر چای نذری و لابه لای حس خوب سینه زنی هامان لمس کنیم، درس آزاد اندیشی، عدالت محوری و انسانیت که اگر شیعه را زنده نگه می دارد و امسال متفاوت تر از سالهای قبل تمام این لحظات را حس خواهیم کرد.

امروز تاریخ در حال عبور به کربلاست و جهل خود را لابه لای حقایق پنهان کرده است، امروز لشکریان عمربن سعد افکار جهانیان را به سیطره گرفته اند، منتظر حجت حقیم تا ندای هل من ناصر ینصرنی سر دهد تا دوباره شاهد پیروزی خون بر شمشیر باشیم.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰