تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۴۳۴۶۸۳
دکترای علوم اقتصاد با اشاره به اینکه اصلی‌ترین خروجی‌های جهان کرونازده توسعه کسب و کارهای آنلاین است گفت: برنامه‌های تحولی باید در اقتصاد ایران مورد ارزیابی قرار گیرد.
۰
plusresetminus
توسعه کسب و کارهای آنلاین، خروجی کشورهای کرونازده است/ برنامه‌های تحولی اقتصاد ایران مورد ارزیابی قرار گیرد
مهدیه رضاقلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهارکرد: بیماری کرونا در مدت زمان کوتاهی دنیا را به هم ریخته و پیامدهای اقتصادی زیادی را برای کشورها در پی داشته و چالش‌های جدیدی را به وجود آورده است.

وی با اشاره به اثرات ویروس کرونا در بخش اقتصاد، خاطرنشان کرد: افزایش بیکاری به ویژه در کسب و کارهای کوچک، تحمیل شوک‌های سنگین به اقتصاد کشورها و افت شدید تجارت خارجی از جمله تاثیرات بیماری کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی بوده و بازگشت به شرایط اولیه مدت زمان زیادی به طول خواهد انجامید.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه بیماری کرونا در کنار اثرات منفی، فرصت‌های مثبتی را به‌وجود آورده است تصریح کرد: یکی از این فرصت‌ها توسعه اقتصاد دیجیتال در دنیا بوده و کرونا نقطه عطفی در این زمینه به شمار می‌آید؛ از مشخصه‌های اقتصاد پساکرونا دیجیتالی شدن آن است.

دکترای علوم اقتصاد یادآور شد: مفهوم اقتصاد دیجیتالی به یکباره در این بحران خلق نشده بلکه در یک روند تکاملی ساختار اقتصاد شکل گرفته و به منظور تسهیل شرایط و کسب منافع بیشتر از مبادلات و تجارت بین کشورها رونق پیدا کرده است.

رضاقلی‌زاده با بیان مزیت‌های دیجیتالی شدن اقتصاد گفت: برداشته شدن موانع ورود به بازار، کاهش هزینه مبادلات، فراهم شدن امکان مقایسه قیمت و کیفیت برای مصرف کننده ازجمله مزیت‌های دیجیتالی شدن اقتصاد است.

وی ادامه داد: در ایران هم به‌صورت نسبی مانند بسیاری از کشورها شاهد رونق بیشتر خدمات دیجیتالی در این بحران بوده‌ایم و سهم اقتصاد دیجیتال کشور با بالا رفتن استفاده از فناوری‌های مربوط به این حوزه افزایش پیدا کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، اصلی‌ترین خروجی‌های جهان کرونازده را توسعه کسب و کارهای آنلاین دانست و افزود: افزایش خریدهای آنلاین، برگزاری کلاس‌ها، رویدادها و کنفرانس‌های مجازی، دورکاری‌ها، فرآیندهای اداری و فرآیندهای بانکی آنلاین از جمله این خروجی‌ها بوده است.

دکترای علوم اقتصاد اظهارکرد: تغییر سبک رفتار و زندگی مردم در دوران قرنطینه اجباری کمک بسیار زیادی به تقویت دیجیتالی شدن در کشورها و همزمان در ایران شده و شهروندان ناگزیر به استفاده از فناوری‌های دیجیتالی شدند.

رضاقلی‌زاده خاطرنشان کرد: کرونا سبب شده که میزان تقاضا در فضای مجازی برای برطرف کردن نیازها افزایش پیدا کند و هر مقدار که تعداد کاربران این بخش رشد پیدا کرده صاحبان کسب و کارها بیشتر به سمت راه‌اندازی نرم‌افزارها و خدمات دیجیتالی می‌روند.

وی تصریح کرد: گرایشی که مردم به استفاده از خدمات آنلاین پیدا کردند می‌تواند تلنگری به کشورها برای تمرکز در زمینه دیجیتالی کردن خدمات مختلف باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، اقتصاد دیجیتال را برای کشور یک فرصت دانست و گفت: مسئولان باید به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش حرکت کنند و سواد دیجیتالی در کشور افزایش پیدا کند تا بهتر بتوانیم از ابزارهای بخش مجازی استفاده کنیم.

دکترای علوم اقتصادی تاکید کرد: اقتصاد پساکرونا اقتصاد متفاوتی خواهد بود که اختلاف معناداری بین مولفه‌های اقتصاد جدید با اقتصاد قبل از کرونا را به نمایش خواهد گذاشت.

رضاقلی‌زاده ادامه داد: در اقتصاد پس از کرونا دست‌یابی به جهش‌های اقتصادی برای کشورهایی که در مسیر دیجیتالی شدن گام برداشتند یا برنامه‌های مشخص در این زمینه دارند می‌توانند موفق‌تر باشند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های تحولی باید در اقتصاد ایران مورد ارزیابی قرار گیرد یادآور شد: اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دانش بنیان از فعالیت‌های مهم اقتصادی است که باید در کشور ما بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴