کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئيس هيات نظارت شورای نگهبان در مازندران اعلام کرد

نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس در طول دوره نمایندگی/بسیاری از مشکلات از قانون انتخابات است

28 تير 1399 ساعت 7:30

رئيس هيات نظارت شورای نگهبان در استان مازندران گفت: گرچه نظارت بر عهده شورای نگهبان نیست ولی کسانی که وارد مجلس می‌شوند فعالیت‌هاشان تحت رصد شورای نگهبان و اداره اطلاعات است و نتیجه برای انتخابات دوره آینده تجمیع خواهد شد.


به گزارش بلاغ، بر طبق اصل نود و یکم قانون اساسی « به‌منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان تشکیل می‌شود».
 
" شورا " نمایانگر ترتیب کار این نهاد است و ریشه قرآنی دارد، براساس دستور قرآن کریم "و امرهم شوری بینهم" و "و شاور هم فی الامر "، شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند و شورای نگهبان از اهم این شوراهاست.
 
کلمه " نگهبان " معرف نوع و اهمیت این نهاد است، و مراقبت و حراست دایمی را می‌رساند. شورای نگهبان پاسدار و حافظ مستمر موازین اسلامی و قانون اساسی است. این شورا وظیفه ندارد که مصلحت فرد یا جمع یا هردو را بسنجد یا وضع اجتماعی را بررسی کند، یا خوب و بد را از هم تمیز دهد و بر این اساس مصوبات را تائید یا رد کند و این مصلحت اندیشی و تشخیص صلاح و ناصلاح در واقع کار سیاسی و از وظایف مجلس شورای اسلامی است.
 
شورای نگهبان باید با درک درست از مقتضیات زمان و مسایل روز جهان، موازین اسلامی را حفاظت و از قانون اساسی حراست کند. شورای نگهبان با علم به این که احکام اسلام برای همه جهان و همه ادوار است و با شناخت زمان دقیق اجرا، به آنها تحرک و جذابیت می‌دهد. از چنین دیدگاهی، شورای نگهبان موجبات تزلزل اساس و موازین اسلام و قانون اساسی را شناسایی می‌کند و اجازه نمی‌دهد که شکل قانونی به خود بگیرد.
 
 حجت الاسلام علی اصغر زكوی رئيس هيات نظارت شورای نگهبان در استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به چهلمین سالگرد تأسیس شورای نگهبان و با بیان اینکه این شورا همیشه فعالیت‌ها و وظایف قانونی خود را برای مردم توضیح داده و شفاف سازی می‌کند، اظهار کرد: اولین جلسه شورای نگهبان در 26تیرماه 1358 تشکیل شد به همین جهت هر سال این روز را به‌عنوان سالگرد تاسیس این شورا گرامی می‌داریم.
 
زکوی بیان کرد: تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی، نظارت جامع بر همه انتخابات کشور بجز انتخابات شوراهای شهر و روستا، تفسیر اصول قانون اساسی، اعتباربخشی به مجلس شورای اسلامی به این معنا که اگر مجلس تشکیل شود ولی شورای نگهبان وجود خارجی نداشته باشد مجلس اعتباری ندارد، از وظایف این شورا است.
 
 وی با بیان اینکه دفاتر نظارت شورا در استان و شهرستان‌ها نظارت بر انتخابات مختلف را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: صیانت بر آرای مردم و صیانت بر سلامت انتخابات، قاطعیت و شجاعت در اجرای قانون و رعایت اصل نفوذناپذیری، رعایت اصل بی‌طرفی و انجام وظیفه با انگیزه خدمت به جمهوری اسلامی هم از مسئولیت‌های دیگر ما است.
 
این مسئول با تاکید بر اینکه رد صلاحیت‌ها طبق قانون توسط اعضای شورای نگهبان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از وظایف چالش‌برانگیز ذیل نظارت بر انتخابات اتفاق می‌افتد که همواره تلاش شده کسانی که دارای سلامت اقتصادی، سیاسی و اخلاقی هستند، انتخاب شوند.
 
زکوی درباره سلامت تصمیمات شورا، گفت: دامن شورای نگهبان از زدوبندهای مالی و سیاسی به طور کلی پاک است، چپی و راستی نداریم، اگر بر طبق گرایش سیاسی رد صلاحیت کنیم قانون جلوی ما می‌ایستد.
 
وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار بلاغ که علت بحث تایید صلاحیت افرادی که در استان رد می‌شود ولی در تهران تایید می‌شود چیست، بیان کرد: بخاطر اینکه برای یک قاضی عدله درست و برای بعدی نادرست محرز می‌شود، پنج نفر اعضای نظارت شورای استان داریم و پرونده‌های چالش‌زا پیش روی آنها باز می‌شود رأی در مورد فرد صادر می‌شود.
 
رئيس هيات نظارت شورای نگهبان در استان مازندران ادامه داد: دادگاه بعدی رای پیشنهادی ما را می‌بیند و با همین مستندات برای آن‌ها محرز نیست به همین دلیل فرایند تا لحظات آخر طول می‌کشد و گاها آرا تغییر می‌کند، گاهی هم اسناد و مدارکی که داریم با اسناد و مدارک در تهران فرق دارد و قدیمی است، همچنین هیچ رد یا تایید صلاحیتی بدون مستندات قانونی نیست و بر اساس جبهه‌گیری‌های سیاسی اتفاق نمی‌افتد.
 
زکوی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که وضعیت نیروی انسانی در این شورا به چه شکلی است، بیان کرد: نیروهایی که به‌عنوان شبکه نطارت می‌شناسیم مردمی هستند که بصورت مقطعی فعال می‌شوند، در استان 11 نفر کارمند رسمی داریم مابقی ۱۴ هزار نفر شبکه مردمی هستند.
 
وی تاکید کرد: این نیروها از اقشار مختلف و جوانان بوده و به‌عنوان شبکه ناظر در حاشیه انتخابات وارد عمل می‌شوند.
 
زکوی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات از قانون انتخابات است و تا به روز نشود مشکلات وجود دارد، خاطرنشان کرد: کار شورای نگهبان تا زمانی که نماینده وارد مجلس شد تمام می‌شود، اگر نماینده بر صندلی سبز نشست و روحیه انقلابی را از دست داد و فساد کرد کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد.
 
 وی افزود: گرچه نظارت بر عهده شورای نگهبان نیست ولی کسانی که وارد مجلس می‌شوند فعالیت‌هاشان تحت رصد شورای نگهبان و اداره اطلاعات است و نتیجه برای انتخابات دوره آینده تجمیع خواهد شد.
 
رئيس هيات نظارت شورای نگهبان در استان مازندران با اشاره به اینکه در موقع انتخابات با حجم زیادی از متقاضیان برای نمایندگی مجلس مواجه می‌شویم و این موضوع حواشی زیادی را در بر دارد، گفت: شورای نگهبان در مقابل انبوهی از ثبت‌نام کنندگان قرار می‌گیرد و سرانجام تعداد محدودی باقی می‌مانند چرا که تنها با مدرک فوق لیسانس بدون هیچ سابقه‌ای با مشکلات اخلاقی وارد شده و توقع دارد نماینده شود!

انتهای پیام/


کد مطلب: 431557

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/431557/نظارت-شورای-نگهبان-نمایندگان-مجلس-طول-دوره-نمایندگی-بسیاری-مشکلات-قانون-انتخابات

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com