تاریخ انتشارجمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۴۳۱۴۷۲
رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان آمل از اقبال عمومی مردم برای ورود شورای نگهبان به انتخابات شورای شهر و روستاها خبر داد.
۰
plusresetminus
اقبال عمومی برای ورود شورای نگهبان به انتخابات شورای شهر و روستاها/احتمال تاخیر انتخابات 1400 بعید است
حجت الاسلام محمدعلی ابراهیم زاده در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به  اینکه نهاد شورای نگهبان بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی و در 26 تیر سال 1359 تاسیس و آغاز به کار کرد، اظهار کرد: این نهاد در طی این چهل سال دوستان و دشمنانی نیز داشته است که در خارج و داخل کشور به تشویق یا تخریب این نهاد انقلابی پرداختند.

وی با بیان اینکه برخی ها این شبهه که چه لزومی دارد نهادی مثل این شورا در کشور وجود داشته باشد، عنوان کرد: غالب کشور هایی که داعیه دموکراسی دارند نهادی شبیه به شورای نگهبان در خود دارند و کاری که این نهاد بخصوص در مورد نظارت استصوابی انتخابات انجام می‌دهد را با نام های متفاوت انجام داده و بعضا اختیارات بیشتری همچون استیضاح رئیس جمهور هم جزو وظایفشان است، بنابراین وجود شورای نگهبان و عملکرد آن چیز چندان جدیدی نیست.

فلسفه شورای نگهبان

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان آمل فلسفه ی شکل گیری این نهاد را حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: شورای نگهبان از بعد حفظ جمهوریت، با صیانت از آرای مردم به نوعی جمهوریت نظام را تضمین می کند؛ بطور مثال در انتخابات سال 88 این نهاد تمام قد از آرای مردم که از صندوق بیرون آمده بود دفاع کرد و چه بسا اگر این نهاد انقلابی وجود نداشت جمهوریت نظام زیر سوال می رفت، از بعد حفظ اسلامیت نظام نیز در طول این چهل سال از عمر این نهاد، مصوباتی را که در مجلس شورای اسلامی به تصویب می رسید توسط اعضای شورای نگهبان از نظر مغایرت با قانون و شرع اسلام بررسی و از اسلامیت نظام دفاع می شد.

وی با تاکید اینکه دشمنان ما با نهادهایی همچون شورای نگهبان کینه  عجیبی دارند و بخصوص در آستانه انتخابات این ستیز بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: این دشمنی و کینه بیانگر آن است که ما وظایفمان را براساس قانون و درست انجام می دهیم.

ابراهیم زاده تصریح کرد: از طرفی مردم ما و بعد از گذشت این همه سال و شاهد بودن بر روند برگزاری انتخابات توسط این شورا، امروزه این مطالبه را دارند و می پرسند که چرا شورای نگهبان در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا وارد نمی شود و زیر نظر شورای نگهبان نیست تا از سلامت بیشتری برخوردار باشد؟ و این جزء آنکه اقبال عمومی مردم نسبت به این نهاد بالا است نمی تواند باشد و این اقبال عمومی و مطالبه یعنی اعلان رضایت مردم از عملکرد شورای نگهبان است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستاها در دستور کار شورای نگهبان قرار دارد و در حال بررسی است و باتوجه به زمان کوتاهی هم که تا این انتخابات وجود دارد احتمال آنکه این انتخابات همچون سایر همه پرسی ها تحت نظارت شورای نگهبان قرار گیرد برای این دوره کم است؛ البته ما امیدواریم این مطالبه ی مردمی را با رایزنی هایی که با مجلس شورای اسلامی در حال انجام هستیم در همین انتخابات پیش رو هم بتوانیم عملی کنیم.

ابراهیم زاده در پاسخ به این سوال که فکر می کنید نظر مردم و نخبگان سیاسی و اجتماعی بعد از گذشت چهل سال از تاسیس این شورا چیست، گفت: اکثر مردم و همینطور نخبگان سیاسی عمدتا نگاهشان به شورا در بحث انتخابات و نظارت استصوابی آن است در حالی که حوزه وظایف شورای نگهبان فقط این موضوع نیست و اگر بخواهیم منصفانه عملکرد شورا را قضاوت کنیم باید نگاه و دیدگاه سیاسی را کنار بگذاریم، اینکه اصولگراها و اصلاح طلب ها و.. چه میگویند را باید کنار گذاشت و ببینیم که شورای نگهبان آیا به وظایفی که قانون بر عهده‌اش گذاشته است عمل کرده است یا خیر.

وی ادامه داد: در این بین برخی ها شاید فکر کنند شورای نگهبان به ضرر یک جناحی است ولی باید به این فکر کنیم شاید آن جناح در راستای قانون قرار ندارد، در اینجا و در مورد موضوع قضاوت و نظر مردم و نخبگان باید گفت گاهی این قضاوت ها منصفانه است و بر اساس قانون و عملکرد این نهاد نظراتی داده می شود ولی از طرفی برخی ها که واقف به وظایف و قوانین نیستند نقدهایی را با ناآگاهی وارد می کنند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان آمل با بیان اینکه بر اساس قانون نمیتوانیم دلایل رد صلاحیت ها را به غیر از خود فرد به کسی دیگر اعلام کنیم، اظهار کرد: اینجاست که قضاوت ها شروع می شود و یقینا اگر ما اجازه داشتیم که دلایل را عنوان کنیم شاید نوع نظرات مردمی متفاوت تر می شد و یا اینکه اگر مطلع می‌شدند در همه ی دوره ها، افراد از جناح های مختلف رد صلاحیت شده اند بیشتر از قبل متوجه بدون جناح بودن شورای نگهبان می‌شدند.

وی نظر مردمی نسبت به شورای نگهبان را مثبت خواند و یادآور شد: بخصوص در این دوره از انتخابات مجلس به عینه شاهد رضایت مردم بودیم و وقتی اقبال و سپس مطالبه گری آنان که چرا در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستاها ورود پیدا نمی کنیم، و این خود بیانگر سطح رضایت مردم است.

این مسئول افزود: در خصوص نقد و نظر ها این نکته را هم بگویم که خیلی از اوقات برخی از نظرها به همین دلیل آگاه نبودن خود نقاد است که با جواب قانونی ای که می شنود قانع می شود و از طرفی شورای نگهبان هم چون عملکردم را به شکل مناسب تری اطلاع رسانی، ارائه و شفاف سازی نداشتم که موجب نااگاهی و نظرات گوناگون می شود.

وی با اشاره به اینکه باید ارتباط با رسانه ها و اطلاع رسانی  عملکرد شورای نگهبان فراتر از ایام نزدیک به انتخابات باشد، بیان کرد: استفاده بیشتر از رسانه و فضای گفتگو و گفتمان و پرسش وپاسخ و روشنگری و شنیدن نقد ونظرها اهمیت بسیاری در شناساندن این نهاد انقلابی در بین مردم دارد که امیدواریم اینگونه برنامه های آگاهی بخش را بیشتر انجام دهیم.

ابراهیم زاده مهم ترین برنامه ی پیش روی شورای نگهبان در بخش حوزه ی شهرستاتی مبحث انتخابات خواند و تصریح کرد:؛ ما انتخابات مهم ریاست جمهوری را در خرداد 1400 در پیش رو داریم و البته همزمان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که فعلا نظارتش باما نیست، انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری در مازندران را هم بخاطر از دست دادن مرحوم آیت الله طبرسی خواهیم داشت، هرچه هم به این انتخابات و بخصوص ریاست جمهوری نزدیک می شویم کار گسترده‌تر می شود.

وی در جواب این سوال که بنظر شما انتخابات 1400 ریاست جمهوری کار راحتی خواهد بود، گفت: قرار است یک دولت وجریان سیاسی کاملا برود و دولت جدیدی شکل بگیرد؛ بنابراین همه ی جریان ها از این فرصت استفاده می کنند و برای ورود به انتخابات عمل می کنند و به همین خاطر، سختی و حجم کار بسیار بالا می رود اما چون شورای نگهبان تجربه ی خوبی در برگزاری انتخابات دارد بنابراین این حجم کار نمی تواند کار ما را تحت الشعاع قرار دهد.

تاثیر کرونا بر انتخابات 1400

ابراهیم زاده احتمال تاخیر در انتخابات1400 را بخاطر کرونا بعید بنظر دانست و خاطرنشان کرد: یکسال مانده تا آغاز این انتخابات و کرونا نیز در این یکسال به نتایجی خواهد رسید، در این میان قطعا تمهیداتی را نیز نظام، وزارت کشور و شورای نگهبان برای این موضوع در نظر خواهند گرفت. اخیرا نیز نظرخواهی هایی در خصوص چالش های کرونایی انتخابات صورت گرفته است و پیشنهاداتی را هم مطرح کردیم، درحال برنامه ریزی هایی هستیم که اگر کرونا همچنان باقی بود ما چه رفتاری داشته باشیم.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان آمل در پایان خاطرنشان کرد: این نهاد وابسته به هیچ نهاد دیگری نیست و در عین حال برای همه ی نهادها و وزارتخانه ها هست، انتظار آن می‌رود تا برای شناساندن عملکرد نهاد انقلابی شورای نگهبان همه  مسئولان پای کار باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما