تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۴۳۰۶۰۵
مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا گفت: در همین هفته تاکنون دو مورد و در دو هفته اخیر چهار مورد فوتی در اثر کرونا در شهرستان داشته‌ایم که با احتساب آمار تعدا فوتی‌های کرونا از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون در نکا به 72 نفر رسیده است که اگر رعایت نکنیم قطعا تلفات ما در موج دوم سنگین‌تر خواهد بود.
۰
plusresetminus
افزایش تلفات موج دوم کرونا با عادی‌انگاری و غفلت/ یک گام تا شنیدن آژیر قرمز
علیرضا خانجانی در گفت‌وگو با بلاغ با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در سطح شهرستان نکا، اظهار کرد: باتوجه به موج دوم بیماری کرونا، استان مازندران درگیر این موضوع شد و پنج شهرستان نیز در وضعیت قرمز قرار گرفته و تقریبا تمامی شهرستان‌های استان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

وی افزود: مرز وضعیت‌های زرد و قرمز نیز بسیار نزدیک است به شکلی برای تعیین وضعیت زرد برای یک شهرستان وجود متوسط دو بیمار بستری به ازای هر ۱۰۰ نفر در نظر گرفته می‌شود درحالیکه در وضعیت قرمز بیش از سه نفر بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ملاک خواهد بود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا خاطرنشان کرد: از طرفی نیز در مازندران باتوجه به نزدیکی شهرها به هم خطر انتقال این بیماری زیاد است و باید آمادگی خود را حفظ کنیم البته طبق نظر کارشناسان عملکرد خوب ستاد پیشگیری از کرونا و دانشگاه علوم پزشکی استان سبب شد تا تنها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم مازندران در موج اول با این بیماری مواجه باشند.

این مسئول اضافه کرد: طبیعی است که ۷۰ درصد دیگر مردم ما با این بیماری ارتباط نداشتند و اگر مقداری غفلت کرده و رعایت نکنیم در موج دوم غافلگیر خواهیم شد و قطعا با رعایت نکردن ما حمله موج دوم نسبت به موج اول شدیدتر خواهد.

وی گفت: در خانه ماندن امن‌ترین راه برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری است بنابراین سعی کنیم جز در مواقع ضروری وارد اجتماع نشویم و اگر خواستیم وارد اجتماع شویم زمان ماندن خود را محدود کنیم همچنین مسائل حفاظت فردی را رعایت کنیم که دست دادن و روبوسی کردن ممنوع بوده و باید از ماسک و دستکش استفاده و فاصله یک مترونیم از هم را رعایت کنیم که با رعایت همین اقدامات حفاظت فردی ساده به راحتی می‌توان این بیماری را کنترل کرد.
 
* امکانات برای شرایط عادیست نه بحرانی
خانجانی تصریح کرد: در غیر اینصورت اگر مسائل حفاظت فردی و فاصله اجتماعی را رعایت نکنیم قطعا دچار مشکل خواهیم شد و خسارت‌های سنگینی را خواهیم داد به خاطر اینکه امکانات ما در شهرستان محدود است به طوریکه تنها ۱۰۰ تخت در شهرستان داریم و به جز دو تخت برای شرایط اضطراری نیز تخت ویژه وجود ندارد.

وی افزود: بنابراین نداشتن تخت‌های ویژه همچنین تعداد تخت‌های محدود در شهرستان باعث می‌شود که خطرپذیری ما بالا باشد چراکه ما باید مواظبت کنیم تا افراد به شکل تدریجی و کم مواجه با این بیماری باشند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونای شهرستان نکا اذعان کرد: درحال حاضر روزانه دو نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ما بیمار بستری داریم که شاید در شهرستان بستری نشود اما باتوجه به تقسیم دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیماران کرونایی نکا به شهرستان‌های بهشهر و یا قائمشهر منتقل می‌شوند.

این مسئول اضافه کرد: بدین ترتیب هر ۱۰ روز ۲۰ نفر بستری از شهرستان نکا داریم و روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ نفر به شکل سرپایی مورد پذیرش و تشخیص در بیمارستان‌ها، کلینیک تب و مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری قرار می‌گیرند.

وی گفت: قطعا با رعایت کردن و همکاری که تاکنون در همه ارکان‌های اداری و بازار و مردم وجود داشته با کمک به یکدیگر و وحدت می‌توانیم این موج را نیز با سلامتی و کمترین خسارت و تلفات پشت سر بگذاریم.
 
* کاهش محدودیت‌ها عامل رشد دوباره کرونا
خانجانی در ادامه به تشریح عوامل اوج‌گیری مجدد کرونا پس از عبور موفق از موج اول در ابتدای امسال پرداخت و تأکید کرد: به خاطر برداشته شدن بسیاری از محدودیت‌ها از اواخر اردیبهشت، تعطیلی بازار و اماکن عمومی سبب بازگشت فراگیری بیماری شد درحالیکه کم بودن رفت و آمدها، تعطیلات عید و کم بودن مسافرت‌ها در ماه مبارک رمضان به عبور از موج اول با کمترین تلفات کمک کرد.

وی افزود: البته بعد از موج اول نیز همواره بیمار وجود داشت اما تحت کنترل بود اما الان خطری که تهدید می‌کند این است که تعداد بیماران ما زیاد شود و تحت کنترل ما نباشد الان برخی از اماکن ازجمله تالارها، مساجد و بعضی از مراسمات دایر هستند از طرفی نیز عادی انگاری مردم باتوجه به گذشت زمان شرایط را عادی دیدند درحالیکه ما حالا حالاها باید با این ویروس زندگی کنیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا ادامه داد: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم از این بیماری عبور کردیم و همه چیز عادی است که به دارو یا واکسن آن دست پیدا کرده باشیم درحالیکه الآن نه واکسن و نه دارو نداریم بنابراین باید رعایت کنیم اگر همه دست به دست هم بدهیم و رعایت کنیم این موج دوم را نیز می‌توانیم به سلامت پشت سر بگذاریم.
 
* خطر مواجهه ۷۰ درصدی در موج دوم
این مسئول با ابراز نگرانی جدی از شرایط کنونی، اضافه کرد: بازهم تأکید می‌کنم به علت مواجه نشدن بیش از ۷۰ درصد مردم مازندران با این بیماری در موج اول، درصورت مواجهه این قشر با بیماری به علت محدودیت امکانات و شرایط درمانی با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد.

وی گفت: اگر شرایط زرد فعلی نکا به سمت قرمز پیش برود که احتمال آن خیلی زیاد است به غیر از استخرها که هم اکنون نیز تعطیل هستند باقی مراکز عمومی از تالارها، مساجد و نمازجمعه نیز تعطیل خواهند شد البته در حال حاضر تالارها با رعایت پروتکل‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت فعال هستند و ما نیز نظارت داریم که درصورت تخلف پلمب می‌شوند.

خانجانی متذکر شد: در مساجد، مراسم عزا و شادی ممنوع است و تنها برای اقامه نماز با رعایت پروتکل‌ها باز هستند که البته رعایت نیز می‌کنند اما درصورت عدم رعایت می‌توانیم جلوی فعالیت همه را بگیریم.
 
* شهر دوباره باید خلوت شود
وی همچنین به میزان فوتی‌های شهرستان در اثر کرونا پرداخت و افزود: در همین هفته تاکنون دو مورد و در دو هفته اخیر چهار مورد فوتی در اثر کرونا در شهرستان داشته‌ایم که با احتساب آمار تعداد فوتی‌های کرونا از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون در نکا به ۷۲ نفر رسیده است که اگر رعایت نکنیم قطعا تلفات ما در موج دوم سنگین‌تر خواهد بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا خاطرنشان کرد: از این میان تعداد قطعی درمجموع که آزمایش آن‌ها اثبات شده ۱۶ نفر بوده‌اند و باقی نفرات با ابتلای مشکوک دارای علائم یا مرتبط به بیماری و فعال شدن بیماری‌های مزمن وفات یافته‌اند که تعداد تلفات در موج اول با همراهی مردم، ادارات و نهادها به نسبت خوب بوده و اکنون نیز باید رعایت کنیم.

این مسئول با بیان اینکه باید شهر ما دوباره خلوت شود، اضافه کرد: وضعیت شهر دیگر نباید عادی باشد البته تدابیری نیز در نظر گرفته شده که بنرها و علائم شهرداری نصب شود تا مردم فکر نکنند که شرایط عادی است بلکه خطرناک است بنابراین اجتماعات باید محدود و بازارهای ما به خصوص اماکن سرپوشیده باید خلوت باشد.
 
* یک گام تا شنیدن آژیر قرمز
وی گفت: بازهم تأکید می‌کنم که مسیر حرکت وضعیت از زرد به قرمز بسیار سریع اتفاق می‌افتد که اگر چنین شود محدودیت‌ها در سطح شهر قطعاً بیشتر خواهد شد.

خانجانی بیان کرد: درشرایط فعلی تمام تجهیزات بهداشتی و درمانی شهرستان در وضعیت مطلوبی است اما اگر با موج ناگهانی در سطح شهرستان مواجه شویم یقیناً مشکلات جدی در پذیرش و رسیدگی به بیماران به وجود خواهد آمد.

وی افزود: البته در زمان موج اول تدبیر شد و مکان جایگزین با همکاری خیرین سلامت و مجموعه سپاه و بسیج برای دوران نقاهت بیماران در نظر گرفته شد که باتوجه به کنترل مطلوب شرایط مورد استفاده قرار نگرفت که این مکان را نیز برای شرایط حاد بستری احتمالی در نظر گرفته‌ایم تا غافلگیر نشویم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا تأکید کرد: عادی‌انگاری این بیماری و تصور شرایط سفید در شهرستان واقعاً خطرناک است که باتوجه به امکان سرایت بسیار سریع و ساده درصورت رعایت ملزومات از سوی همه مشکل‌دار نخواهیم شد.

انتهای پیام/

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما