کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل سیاسی در گفت‎وگو با بلاغ:

حقوق بشر آمریکایی؛ بزرگ‌ترین تناقض تاریخ است/موج خشم دنیا از رویکرد وحشیانه دولت آمریکا

9 تير 1399 ساعت 0:59

کارشناس مسائل سیاسی گفت: استانداردهای دوگانه به جزئی جدایی‌ناپذیر از سیاست‌های آمریکا در عرصه‌های گوناگون تبدیل‌شده است. سرکوب گسترده اعتراضات ضد نژادپرستی توسط مقامات آمریکایی آن‌هم در شرایطی که آن‌ها ادعای حمایت از حقوق بشر را دارند، بسیار قابل‌تأمل است.


روح‌الله ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ بابیان اینکه سلسله اعتراضات مردمی به سیاست‌های نژادپرستانه ایالات‌متحده آمریکا به دنبال قتل جورج فلوید، در نقاط مختلف این کشور همچنان ادامه دارد گفت: در طول اعتراضات مردمی، مقامات آمریکایی نه‌تنها به دلیل جنایت‌های نژادپرستانه خود عذرخواهی نکرده‌اند، بلکه پاسخ سرکوبگرانه و وحشیانه به این اعتراضات دادند درحالی‌که  واقعیت آن است که وجود استانداردهای دوگانه در سیاست‌های ایالات‌متحده آمریکا مسئله جدیدی نیست.
 
وی با اشاره به سیاست‌های دوگانه آمریکا عنوان کرد: آمریکایی‌ها سال‌هاست که به دلیل پرونده هسته‌ای تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرده‌اند و این درحالی‌که است که با رژیم صهیونیستی به‌عنوان طرفی که از زرادخانه بزرگ تسلیحات هسته‌ای برخوردار است، کاری ندارند اما از سوی دیگر، آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که طرفدار دموکراسی هستند و از آن حمایت به عمل می‌آورند و این درحالی‌که است که آن‌ها برخلاف ادعای خود، بیشترین کمک‌ها را به رژیم‌های دیکتاتوری در منطقه ازجمله عربستان سعودی ارائه می‌کنند.
 
کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه در خصوص حوادث اخیر در آمریکا به دنبال قتل جورج فلوید خاطرنشان کرد: آنچه که عیان است، استانداردهای دوگانه به جزئی جدایی‌ناپذیر از سیاست‌های واشنگتن در عرصه‌های گوناگون تبدیل‌شده است و سرکوب گسترده اعتراضات ضد نژادپرستی توسط مقامات آمریکایی آن‌هم در شرایطی که آن‌ها ادعای حمایت از حقوق بشر را دارند، بسیار قابل‌تأمل است.
 
ملکی بابیان اینکه آمریکا همواره دشمنان خود ازجمله ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است اظهار کرد: در واقع متهم ساختن دیگران به نقض قوانین حقوق بشری به ابزاری در دست آمریکایی‌ها برای ضربه زدن به دشمنانشان تبدیل‌شده است در این میان، جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در شکست سلسله پروژه‌های توسعه‌طلبانه آمریکایی‌ها داشته است، بیش از دیگران متهم به نقض حقوق بشر می‌شود.
 
 وی بیان کرد: تاریخ شهادت می‌دهد که آمریکا در زمره کشورهایی قرار دارد که بیشترین نقض حقوق بشر را مرتکب شده است، از کشتار سرخپوستان آمریکایی و به بردگی گرفتن آن‌ها گرفته تا بمباران شیمیایی هیروشیما و ناکازاکی و پس‌ازآن جنگ‌های افغانستان و عراق، جملگی در زمره جنایت‌های ضد حقوق بشری آمریکا قلمداد می‌شوند و حمایت از یکی از نژادپرست‌ترین رژیم‌های موجود یعنی اسرائیل نیز جزو دیگر جنایت‌های ضد حقوق بشری واشنگتن تلقی می‌گردد.
 
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره ماده یک(۱) کنوانسیون بین‌المللی مبنی بر رفع هر نوع تبعیض‌نژادی مصوب ۲۱ دسامبر ۱۹۶۵ عنوان کرد: ‌در توافق حاضر، اصطلاح‌ «تبعیض‌نژادی» به‌ هر نوع‌ تمایز، ممنوعیت، محدودیت‌ و یا برتری اطلاق می‌‌شود که‌ براساس‌ نژاد، رنگ‌، نسب، منشأ ملی‌ و یا قومی‌ مبتنی‌ بوده‌ و هدف‌ یا اثر آن‌، از بین‌ بردن‌ و یا در معرض‌ تهدید و مخاطره‌ قراردادن‌ شناسایی، تمتع، استیفاء در شرایط‌ متساوی‌ از حقوق‌ بشر و آزادی‌های‌ اساسی‌ در زمینه‌ سیاسی‌، اجتماعی‌، فرهنگی‌ و یا در هر زمینه‌ دیگری‌ از حیات‌ عمومی‌ باشد.
 
ملکی ادامه داد: لگدمال شدن حیثیت و کرامت انسانی یک سیاه‌پوست زیر پاهای پلیس سفیدپوست کاملاً مغایر با مفاد اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر مصوب ۱۹۴۸ میلادی است در این اعلامیه به‌عنوان یکی از بنیادی‌ترین اسناد حقوق بشری، در مواد مختلفی، بر برابری همه‌ انسان‌‌ها جدا از رنگ، نژاد، مذهب، جنسیت و ... تأکید شده است.
 
وی تأکید کرد: در بند (۱) ماده (۲) میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۹۶۶ میلادی نیز به این موضوع اشاره‌شده است که دولت‌های‌ طرف‌ این‌ میثاق‌ متعهد می‌شوند که‌ حقوق‌ شناخته‌شده‌ در این‌ میثاق‌ را درباره‌ همه­‌ افراد مقیم‌ در قلمرو تابع‌ حاکمیتشان‌ بدون‌ هیچ‌گونه‌ تمایزی‌ از قبیل‌ نژاد، رنگ‌، جنس‌، زبان،‌ مذهب‌ و عقیده‌ سیاسی‌ یا عقیده‌ دیگر ـ اصل‌ و منشأ ملی‌ یا اجتماعی‌ ـ ثروت‌ ـ نسب‌ یا سایر وضعیت‌ها محترم‌ شمرده‌ و تضمین‌ کنند.
 
کارشناس مسائل سیاسی بابیان اینکه همچنین بر اساس ماده (۲۶) این سند، «همه اشخاص‌ در مقابل‌ قانون‌ مساوی‌ هستند و بدون‌ هیچ‌گونه‌ تبعیض‌ استحقاق‌ حمایت‌ برابر از قانون‌ را دارند از این‌ لحاظ‌ قانون‌ باید هرگونه‌ تبعیضی‌ را منع‌ و برای‌ همه­‌ اشخاص‌ حمایت‌ مؤثر و تساوی‌ علیه‌ هر نوع‌ تبعیض‌ تضمین‌ کند.
 
ملکی به دیگر نشانه‌‌های بارز تبعیض‌نژادی در آمریکا، اشاره و عنوان کرد: یکی دیگر از رفتار دوگانه‌ای آمریکا اوضاع شیوع ویروس کرونا با سیاه‌پوستان بود که بر اساس آمار رسمی منتشرشده، سیاه‌پوستان در آمریکا نزدیک به سه برابر بیشتر از سفیدپوستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، که این امر مغایر با ماده (۲) میثاق بین‌‌المللی حقوق اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی مصوب ۱۹۶۶ است که تأکید شده دولت‌های طرف این میثاق متعهد می‌شوند اعمال حقوق یادشده در این میثاق را بدون هیچ نوع تبعیض ازنظر نژاد، رنگ، جنس،زبان، ‌مذهب، عقیده سیاسی یا هرگونه عقیده دیگر، اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، ثروت، نسب و یا هر وضعیت دیگر تضمین کنند.
 
وی افزود: بدیهی است که حقوق مربوط به «سلامت و بهداشت عمومی» به‌عنوان یکی از حقوق بارز این میثاق که در بند (۱) ماده‌ (۱۲) آن منعکس‌شده (دولت‌های طرف این میثاق حق هر فرد را به تمتع از بهترین حال سلامت جسمی و روحی ممکن‌الحصول به رسمیت می‌شناسند)، از سوی دولت آمریکا نقض شده است.
 
کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اگرچه از منظر حقوق بین‌‌الملل، نقض سیستماتیک حقوق بشر در آمریکا و نادیده انگاشتن حقوق اقلیت سیاه‌پوست در این کشور مسئولیت حمایت  جامعه­ بین‌‌المللی و مسئولیت دیگر کشورها در دفاع از حقوق اقلیت سیاه‌پوست را به دنبال دارد، اما به دلیل ملاحظه­‌کاری‌ها و سکوت کشورهای غربی ناشی از منافع اقتصادی و ابرقدرت پنداری آمریکا، هرگز مجال طرح چنین مباحثی فراهم نشده است.
 
ملکی با اشاره به اینکه امروز احساسات ضد نژادپرستی از مرزهای آمریکا نیز فراتر رفته و به بسیاری از کشورها دیگر نیز رسیده است گفت: امروز ملت‌ها احساس انتقام‌جویی از سیاست‌های ایالات‌متحده آمریکا را دارند موج ضد نژادپرستی که از آمریکا آغازشده است، تداوم می‌یابد و می‌بینیم که بسیاری از تظاهرات کنندگان در نقاط مختلف جهان رویکرد وحشیانه دولت آمریکا را محکوم می‌کنند.
 
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 429731

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/429731/حقوق-بشر-آمریکایی-بزرگ-ترین-تناقض-تاریخ-موج-خشم-دنیا-رویکرد-وحشیانه-دولت-آمریکا

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com