کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل اقتصادی:

گردش نقدینگی به سمت تولید باشد/رونق تولید؛ راه نجات کشور

9 فروردين 1399 ساعت 11:44

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نقدینگی در جامعه زیاد است ولی گردش نقدینگی در جامعه به سمت تولید نیست و نظام بانکی در این زمینه مسوولیت زیادی دارد، چرا که سرمایه‌های مردم را به سمت تولید هدایت نمی‌کند.


به گزارش بلاغ، مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر پرداختن به موضوعات اقتصادی را در اولویت کار دولتمردان قرار داده و حتی شعار سال‌های اخیر را نیز به موضوعات اقتصادی و مباحث تقویت همه جانبه از تولید داخل و اقتصاد مقاومتی اختصاص داده‌اند.

ایشان به این یقین و باور رسیده‌اند که هر قدر تولید ملی در کشور ارزش‌گذاری شده و به آن بهای لازم داده شود، امید به آینده در جامعه افزایش یافته و تحریم‌های اعمال شده بر روی کشورمان اثر کمتری خواهد داشت.

در این میان سیاستگذاری‌ها و تدوین برنامه‌های جامع جهت شکوفایی اقتصاد موضوعی است که دولتمردان باید با روش‌ها  و راهکارهای مختلف به مطالبات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانند.

علیرضا رضایی،کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام جهش تولید اظهار کرد: متاسفانه نظام بانکی در این میان به نقدینگی مردم جهت نمی‌دهد در حالی که نظام بانکی باید نقدینگی مردم را در جهت تولید هدایت کند ولی نقدینگی مردم در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود، به امید اینکه سود کسب کنند در حالی که اگر نظام بانکی آنها را به سمت تولید هدایت کند و اطمینان دهد که در جهت تولید و سرمایه‌گذاری در اقتصاد ملی می‌توانند سود بیشتری کسب کنند، می‌توان به رونق تولید کمک کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه می‌توان چالش ارز و فضای تحریم  را به فرصت تبدیل کرد، ادامه داد: با استفاده از نظرات کارشناسان اقتصادی می‌توان از شرایط فعلی بازار و تحریم‌های صورت گرفته علیه کشورمان برای تحرک رونق تولید در داخل کشور بهره‌مند شد.

وی اضافه کرد: هر قدر که بتوان دست تولیدکنندگان را گرفته و هزینه‌های آنان را کاهش داده، آنان هم با روی گشاده میزان تولیدات خود را افزایش می‌دهند و هم زمینه اشتغال‌زایی جوانان را فراهم می‌کنند،کاهش هزینه‌های تولیدکنندگان می‌تواند هزینه‌های مصرفی مانند هزینه آب،برق،گاز و انرژی باشد که می‌تواند مشوقی برای تولیدکنندگان باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به واحدهای تولیدی که طی سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند،گفت: در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده است، مجلس و دولت باید توان خود را به کار گیرند و با اتخاذ سیاست‌ها و قوانین درست باعث از سرگیری فعالیت کارگاه‌های تعطیل شده باشند که قطعا از سرگیری فعالیت آنها به رونق تولید کشور می‌انجامد، از سوی دیگر به بازار مسکن باید توجه ویژه‌ای داشت، چرا که صدها شغل و کار تولیدی از بازار مسکن متاثر بوده و با رونق فعالیت در عرصه مسکن می‌توان به سایر مشاغل مربوطه نیز رونق بخشید.

وی در ادامه صحبت‌های خود رونق تولید را متاثر از عوامل مختلف دانست و تاکید کرد: رونق فضای تولید و کسب و کار نیازمند سیاست‌هایی است که بتواند فارغ از نگاه‌های حاکم و جناحی تنها در زمینه اقتصادی، بازرگانی و تولید راهگشا بوده و به هیچ وجه موضوعات سیاسی را در اقتصاد مداخله ندهد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: اگر بانک‌ها در خدمت تولید نباشند، هیچ‌وقت رونق تولید اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به نرخ سود وام‌های بانکی نیز افزود: نرخ بهره‌های بانکی مانع از تولید است، چرا که واحدهای تولیدی پس از اخذ وام نمی‌توانند آنها را بازپرداخت کنند و با مشکلات عمده‌ای مواجه هستند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نقدینگی در جامعه زیاد است ولی گردش نقدینگی در جامعه به سمت تولید نیست و نظام بانکی در این زمینه مسوولیت زیادی دارد، چرا که سرمایه‌های مردم را به سمت تولید هدایت نمی‌کند.

رضایی افزود: سیاستگذاری‌های اقتصادی باید توسط اقتصاددانان مطرح شود و بحث‌های اقتصاد ساختاری در آن تدوین شود تا از این طریق بتوان به بهره‌وری در بخش تولید امیدوار شد.

وی ادامه داد:بخش عظیمی از رونق تولید داخل به بخش صادرات مربوط است، یک کشور  چقدر نیاز داخل دارد که فقط برای مردم خودش تولید کند، باید تولیدکنندگان با حمایت دولتمردان کالای تولیدی با کیفیت خود را به خارج از مرزها صادر کنند تا چرخه تولید همچنان ادامه داشته باشد و در این میان دیپلماسی اقتصادی برای صادرات کالا می‌تواند نقش موثری در رونق تولید داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: کشورهای منطقه بازار خوبی برای تولیدات ما می‌توانند باشند، در صورتی که دیپلماسی اقتصادی کشور بتواند با رایزنی‌های فعال خود نقش موثری در این زمینه داشته و بخش بازرگانی بین‌الملل برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی فعال باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه باید از حضور نخبگان اقتصادی در جامعه بهره‌مند شد و از تجارب و راهکارهای آنها در جهت رونق تولید بهره گرفت، گفت: بهتر است، از ظرفیت تولیدکنندگان موفق در جامعه برای رونق دادن به واحدهایی که فعالیت و بازدهی کمتری دارند، استفاده کرد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 417058

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/417058/گردش-نقدینگی-سمت-تولید-باشد-رونق-راه-نجات-کشور

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com