کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امام جمعه نکا:

نباید از نظام اقتصادی فاصله طبقاتی و فقر زائیده شود/ توجه اهل بیت به محرومان الگوی جوانان جهادی امروز

31 مرداد 1398 ساعت 23:12

امام جمعه نکا گفت: باید نظام اقتصادی و سیاست‌های اقتصای به گونه‌ای باشد که چنین فاصله‌های طبقاتی و چنین محرومیت‌ها و فقرهایی از آن نظام اقتصادی زائیده نشود چراکه نمی‌شود الگوی اقتصادی ما در ممکلت برگرفته از سرمایه‌داری که در آن روز به روز شکاف بین فقیر و غنی بیشتر و فقیر آفرین باشد از سوی دیگر ما به خانواده‌ها سفارش کنیم که به فقرا توجه بیشتری بکنید.


آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی در گفت‌وگو با بلاغ، با اشاره به در پیش بودن ایام نزول سوره هل اتی، اظهار کرد: این آیات یک خانواده متعالی متعادل الگو را معرفی کرده و براساس سوره هل اتی جبرئیل امین تبریک خداوند را به پیامبر خدا بابت داشتن چنین خانواده‌ای اعلام می کند.

وی افزود: گوشه‌ای از عملکرد این خانواده در این آیه بیان شده که به نذر خودشان وفا می‌کنند، پس عمل کردن به نذر و خود نذر برای قضای حاجت و عمل به نذر خود یک مسئله فکری، اخلاقی، اجتماعی و شرعی است.

امام جمعه نکا خاطرنشان کرد: در آیه نیامده که نذر برای چیست اما در روایات آمده که برای بهبود بیماری حسنین(ع) پیامبر خدا به حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) پیشنهاد چنین نذری را دادند پس در نظام سلامت، درمان و بهداشت باید به مسئله دعا، نذر و راهکارهای معنوی نیز به موازات راهکارهای پزشکی توجه داشته باشیم.
 
* توجه ویژه به آخرت
این مسئول اضافه کرد: حرف از آخرت یکی دیگر از ویژگی‌های این خانواده است که از شر روز قیامت می‌ترسند و واقعاً باید خانواده ترس از خدا و آخرت را در خود و نسل خود نهادینه کنند و فرزندان و نسلی که خداترس و آخرت‌ترس باشند هیچوقت دست‌شان به دزدی، جنایت، خیانت و ناهنجاری آلوده نمی‌شود و آخرت را به دنیای خود نمی‌فروشند.

وی گفت: هیچ کار غیراخلاقی نیست که به دعوت ایمان و خداترسی باشد بلکه همه به دعوت خلاف ایمان است و اگر ایمان و تقوا باشد هیچگاه انسان آلوده نمی‌شود.

محمدی لائینی به ویژگی سوم این خانواد نیز پرداخت و تصریح کرد: در درون این ارزش در راستای عمل به نذر خود سه شبانه روز روزه گرفتن ارزش دیگری برای آن‌ها رقم می‌خورد و آن اینکه یک انفاق قابل توجه با بخشیدن افطار سه روز خود به یکی از درخواست‌کنندگان یتیم، فقیر و اسیر اعطا می‌کنند درحالیکه خودشان گرسنه بودند.
 
* دیگر هیچ توجیهی قابل قبول نیست
وی افزود: زیبایی این انفاق در این است که فقط برای رضای خدا و در اوج نیاز به این غذا بوده، در کمال شدت نیاز، احتایج و گرسنگی بوده اما در عین حال انفاق می‌کنند و هیچ پاداشی را جز رضای خدا انتظار ندارند.

این استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: با این تفاسیر دیگر کسی نمی‌تواند بگوید که وضعمان خراب است و نمی‌توانیم انفاق کنیم درحالیکه دیگر خراب‌تر از این وضعیت خانواده حضرت علی(ع) و زهرا(س) نیست.

این مسئول اضافه کرد: این نشان دهنده این است که توجه به محرومان و رفع مشکلات زندگی و معاش آنان چقدر اهمیت دارد و خانواده‌ای که دغدغه سفره خانه‌های دیگر را داشته باشد و شادی و زیبایی سفره خود را در پر بودن سفره دیگران بداند این بسیار ویژگی مهمی است.

وی گفت: برخلاف بعضی از دنیاپرستانی که سفره‌های‌شان پر نعمت است و هیچ خبر از سفره همسایه خود و سفره فقرا نیز ندارند و سفره فقرا و مستضعفان روز به روز کوچکتر می‌شود و سفره آنان روز به روز بزرگتر می‌شود و هیچ توجیهی ندارند.
 
* لزوم مبارزه با علت به جای معلول
محمدی لائینی تأکید کرد: البته اینکه خانواده‌ها چنین توجهی داشته باشند بسیار زیبا است اما مهمتر این است که نظام اقتصادی و سیاست‌های اقتصای به گونه‌ای باشد که چنین فاصله‌های طبقاتی و چنین محرومیت‌ها و فقرهایی از آن نظام اقتصادی زائیده نشود.

وی افزود: اینگونه نمی‌شود که الگوی اقتصادی ما در مملکت برگرفته از سرمایه‌داری باشد که در آن روز به روز شکاف بین فقیر و غنی بیشتر می‌شود و این الگو روز به روز فقر را و فقیر آفرین باشد از سوی دیگر ما به خانواده‌ها سفارش کنیم که به فقرا توجه بیشتری بکنید.

امام جمعه نکا بیان کرد: این کارها مبارزه با معلول است درحالی که باید با علت مبارزه کرد در راستای توجه به فقرا و محرومان باید سرچشمه‌های تولید فقر و فقیر را بست یعنی اقتصاد مقاومتی اسلامی را باید احیا کرد و جدی گرفت.

این مسئول اضافه کرد: در چنین ایامی بسیار خوب است که خانواده‌ها روزه بگیرند به یاد آن خانواده بزرگی که الگوی همه ما هستند و معادل قیمت افطاری خود را یک روز به یتیم و یک روز به یتیم و یک روز نیز به زندانی و خانواده یک زندانی هدیه بکنند.
 
* بهترین الگو برای جوانان
وی با تأکید بر لزوم الگو گرفتن جوانان جهادی از سیره اهل بیت در رسیدگی به محرومان، گفت: جوانان ما نباید توجه کنند که دنیای غرب چه الگوهایی را به آنان معرفی می‌کند بلکه الگوی ما اسلام و اهل بیت است.

محمدی لائینی ادامه داد: الگوی ما الگویی باید باشد که علاوه بر خوشی و خوشبختی در این عالم بتواند در آن عالم هم مایه نجات ما باشد بنابراین جوان‌ها در خطر بیشتری هستند که دشمنان برای آن‌ها الگوهای کاذبی را تبلیغ می‌کنند.

وی افزود: چهره‌های نادرست را دشمنان برجسته کرده و به چنین چهره‌هایی دعوت می‌کنند درحالیکه باید به دنبال چهره‌های قرآنی و اهل ‌بیتی باشند و حتی در انتخاب اسامی فرزندان خود نیز به دنبال اسامی اهل بیتی باشیم.

این استاددحوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: چرا این سلبریتی‌ها برای ما الگو و اسوه باشند که برای گربه خود اینجور برنامه و بساط دارند و حتی به اندازه پدر و مادر خود برای حیوانات خود  ارزش قائلند درحالیکه این حرکت‌های نادرستی است که دنیای تهی از معنویت و اخلاق به سمت آن کشیده می‌شود.

وی گفت: جوانان ما ابرار هستند و الگوی خاص خودشان را دارند که خداوند معرفی کرده است.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 401007

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/401007/نباید-نظام-اقتصادی-فاصله-طبقاتی-فقر-زائیده-شود-توجه-اهل-بیت-محرومان-الگوی-جوانان-جهادی-امروز

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com