تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۳۵۸۰۹۳
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه متأسفانه نوروز 97، بی سابقه‌ترین آمار آتش‌سوزی جنگل‌های مازندران رقم خورد، گفت: در کمال تأسف بیش از 100 هکتار از اراضی جنگلی مازندران طی این ایام، طعمه حریق شده است؛ پس در روزی که زمین میزبان ما است، حرمت میزبانی طبیعت را نگاه داریم.
۰
plusresetminus
بی‌سابقه‌ترین آمار جنگل‌سوزی مازندران در نوروز 97/ 100 هکتار از اراضی جنگلی استان خاکستر شد
حسین‌علی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با بلاغ، در خصوص حفاظت از محیط زیست مازندران در روز طبیعت از سوی شهروندان و مسافران نوروزی، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوعات در خصوص روز طبیعت، بحث زباله و روشن‌کردن آتش به‌ویژه در عرصه‌های جنگلی است که صدمات فراوانی به محیط زیست وارد می‌کند.

وی افزود: از تمامی شهروندان و گردشگران نوروزی درخواست می‌کنیم کیسه زباله را نیز در کنار سایر وسایلی که برای گردش در این روز بر می‌دارند، بگنجانند و در پایان سفر، ضمن جمع‌آوری زباله، آن‌را در نزدیک‌ترین مکان حمل زباله قرار دهند تا به محل‌های دفن هدایت شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه از تمامی گردشگران این روز خواهشمندیم از برپایی هرگونه آتش در جنگل‌ها خودداری کنند، تأکید کرد: نوروز 97، بی‌سابقه‌ترین آمار آتش‌سوزی جنگل‌های مازندران رقم خورد و ده‌ها فقره آتش‌سوزی در سطح استان اتفاق افتاد که وسعت برخی از مناطق به بیش از 40 هکتار می‌رسد.

این مسئول با بیان اینکه در کمال تأسف بیش از 100 هکتار از اراضی جنگلی مازندران طی این ایام، طعمه حریق شده است، اظهار کرد: جنگل‌های ما به‌حد کافی لطمه خورده است و ظرفیت بیش از این را ندارد و از هرگونه صدمه به درختان، شکستن شاخه‌ها، ریشه‌کن کردن بوته‌ها و برپایی آتش خودداری کنید.

ابراهیمی کارنامی در ادامه ضمن تقاضا برای عدم شکار صید و حمل اره و تفنگ از سوی گردشگران، توصیه کرد: سعی کنید غذاها را در منزل آماده کنید و حتی‌المقدور برای گرم‌کردن و طبخ غذا، از روشن‌کردن آتش خودداری کنید و از کپسول‌های مسافرتی استفاده کنید تا لطمه به طبیعت را به حداقل برسانید.

وی ادامه داد: از شهروندان تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی هم در صورت امکان، برای اطفای آن اقدام کنید و هم دستگاه‌های ذیربط را در اسرع وقت مطلع کنید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به رهاسازی سبزه‌ و ماهی در این روز از سوی مردم، خاطرنشان کرد: حتی‌المقدور از رها کردن سبزه در طبیعت خودداری و آن را در محل‌های تعبیه‌شده از سوی شهرداری‌ها تحویل دهید تا برای مصرف دام استفاده شود و از سوی دیگر خواهشمندیم به هیچ‌وجه ماهی‌های قرمز را در روخانه‌ها رها نکنید که موجب از بین رفتن ماهی‌های بومی می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در زمان گل‌دهی گیاهان و درختان هستیم، یادآور شد: واقعا در انتخاب مکان استقرار دقت کنید تا مانع تجدید حیات گیاهان نشویم؛ در ضمن حتی‌المقدور از پاکوب کردن مراتع و گیاهان خودداری کنید.

ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه تقاضای ما از تمام گردشگران عدم استفاده از ظروف یک‌بار مصرف و رهاسازی آن در طبیعت است، تصریح کرد: ظروف یک‌بار مصرف از یک‌سو برای سلامتی انسان و از سویی دیگر برای سلامتی طبیعت مضر است و از سویی دیگر مشکل دفن و بازیافت این ظروف از معضلات جدی پسماند در سطح استان است که خواهشمندیم مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در روز طبیعت، زمین میزبان ما است و ما باید حرمت میزبانی طبیعت را نگاه داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان با ابراز امیدواری برای عملیاتی شدن کارخانه‌های زباله‌سوز در سطح استان از سوی مسئولان، گفت: حفظ محیط زیست نیاز به شعار ندارد و نیازمند عمل از سوی مسئولان و سایر آحاد و اقشار مردم است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما