رئيس هيئت مديره تعاونی سورتينگ‌داران مازندران:

دولت اقدام مثبتی برای صادرات مرکبات نداشته است

تاریخ انتشاردوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۴۴۲۰۹
رئيس هيئت مديره تعاونی سورتينگ‌داران مازندران گفت: مازندران در سال جاری با تولید بیش از 3 میلیون تن مرکبات، جا داشت دولت نگاه ویژه‌ای به صادرات آن داشته باشد و با حمایت‌های خود از بخش خصوصی توفیقاتی را داشته باشد اما در عمل قدم مثبتی که بتوان صادرات انجام شود برداشته نشد یا نخواستند توجه کنند.
۰
plusresetminus
دولت اقدام مثبتی برای صادرات مرکبات نداشته است
محمد احمدزاده در گفت‌وگو با بلاغ درباره برنامه دولت برای ذخیره‌سازی مرکبات، اظهار کرد: ذخیره‌سازی مرکبات طبق رویه سال‌های قبل توسط باغداران و سورتینگ‌داران انجام شده و براساس پایش‌های اولیه بیش از 500 هزار تن در سردخانه‌ها و انبارهای فنی ذخیره شده تا در ماه‌های پایانی سال به بازار عرضه شود.

وی افزود: دولت هم بنا دارد 25 هزار تن مرکبات ذخیره‌سازی شده را در غالب تنظیم بازار از مباشرین تامین که از باغداران، ذخیره‌سازان و سورتینگ‌داران هستند با مبلغ 2 هزار تومان خریداری کرده و در ایام پایانی سال عرضه کند و سازمان تعاونی روستای به‌عنوان مباشر اصلی تامین و توزیع، مسئولیت آن را پذیرفته است.

رئيس هيئت مديره تعاوني سورتينگ‌داران مازندران، خاطرنشان کرد: آنچه در طرح تنظیم بازار و ذخیره مرکبات امسال مازندران در حال انجام است و تفاوت زیادی با سال‌های قبل دارد، کاهش رنج وزنی پرتقال شمال و قیمت آن است که به ضرر تولیدکنندگان و صنایع وابسته به آن است.

احمدزاده تاکید کرد: ماهیت ذاتی پرتقال تامسون شمال در رنج وزنی 180 تا 330 گرم تعریف می‌شود اما با کاهش رنج وزنی علی‌رقم تاکید و دستورالعمل اولیه صادره از سوی وزیر جهاد کشاورزی، با اصلاحیه‌ای توسط معاونت باغبانی وزارت جهاد به 190 تا 300 گرم تغییر کرد که مورد انتقاد مباشرین تامین قرار گرفت.

پرتقال جنوب 3200 تومان، پرتقال شمال 2000 تومان

وی درباره قیمت پرتقال‌ها، گفت: در قیمت خریداری شده پرتقال شمال و جنوب کشور اختلاف فاحشی دیده می‌شود، دولت بنا دارد پرتقال جنوب را با قیمت 3 هزار و 200 تومان خریداری کند اما پرتقال تامسون شمال را از مباشرین تایمن با مبلغ 2 هزار تومان قرارداد بسته است.

احمدزاده افزود: دولت به‌جای آن‌که آثار زیان‌بار آسیب به باغداران شمال که به‌واسطه برف و سرما سال گذشته حادث شده بود را جبران کند عکس‌العمل معکوس انجام داده که به ضرر تولیدکنندگان شمال تمام شده است.

این عضو تعاونی سورتینگ‌داران مازندران با بیان اینکه مباشرین تامین، درخواست تجدیدنظر در قیمت و رنج وزنی براساس ابلاغیه اولیه وزیر جهاد کشاورزی را دارند، تصریح کرد: از مسئولان و نمایندگان استان انتظار می‌رود به روش‌های مختلف تبعیض به‌وجود آمده در قیمت پرتقال خریداری شده از شمال و جنوب را به‌صورت معنا داری کاهش دهند.

احمدزاده ادامه داد: هزینه‌های تولید پرتقال برابر است اما ذخیره‌سازان مرکبات شمال حداقل دو ماه باید شرایط انبارداری را سپری کنند اما برای پرتقال جنوب انبارداری تعریف نمی‌شود و کمترین افت و ضایعات را در زمان بسته‌بندی و تحویل به مباشرین خرید به‌واسطه برداشت و بسته‌بندی همزمان انجام می‌دهند، دارند.

دولت مشوق قابل توجهی پیش روی صادرکنندگان قرار نداد

وی درباره صادرات مرکبات نیز گفت: مازندران در سال جاری با تولید بیش از 3 میلیون تن مرکبات، جا داشت دولت نگاه ویژه‌ای به صادرات آن داشته باشد و با حمایت‌های خود از بخش خصوصی توفیقاتی را داشته باشد اما در عمل قدم مثبتی که بتوان صادرات انجام شود برداشته نشد یا نخواستند توجه کنند.

احمدزاده با بیان اینکه مازندران بیش از 500 هزار تن مرکبات مازاد بر تولید دارد که می‌توان با حمایت‌های دولت وارد عرصه صادرات شد، اظهار کرد: قیمت تمام‌شده تولید مرکبات که دلایل متفاوتی دارد باعث شده بخش خصوصی توان رقابت با کشورهای رقیب در کشور هدف را نداشته باشد و دولت با بسنده کردن مشوق دو کیلو مرکبات در قبال واردات یک کیلو موز که از نظر ارزش ریالی حدود 2 هزار ریال برای هر کیلوگرم است و تسهیلات 14 درصد برای صادرکنندگان نتوانسته است مشوق قابل توجهی پیش روی صادرکنندگان قرار دهد و در عمل نتوانستیم صادرات قابل توجهی داشته باشیم.

وی افزود: حتی گمرک در ابلاغیه‌ای که صادر کرده است برای برخورداری از مشوق‌های صادراتی پرتقال در قبال واردات موز تاریخ ابلاغیه را در نظر گرفته است، یعنی کسی قبل از 26 آبان سال جاری صادرات پرتقال را انجام داده باشد نمی‌تواند از این مشوق استفاده کند و حتما باید بعد از این تاریخ باشد، اما درخصوص سیب درختی قبل از تاریخ 26 آبان را گنجانده است و می‌تواند از این مزایا استفاده کند که در صورت صحت آن، این خود نشان دهنده تبعیض و ژن‌های برتر در سیب است.

برای صادرات دولت یارانه نقدی بدهد یا کاهش هزینه گمرکی در کشور هدف

این صادرکننده مرکبات خاطرنشان کرد: برای توفیق در صادرات، دولت باید یارانه نقدی در اختیار صادرکنندگان قرار دهد یا یارانه حمل و نقل و یا کاهش هزینه‌های گمرکی در کشورهای هدف، در غیر این صورت حرف زدن درباره صادرات هیچ ارزش عملی نخواهد داشت.

احمدزاده در پاسخ به این سوال که آیا صادرکنندگان هم در تولید کم مرکبات دخیل هستند، گفت: در مورد صادرات همه از نبود یک تشکل قوی در مازندران یاد می‌کنند، باید از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری لازم صورت گیرد که مورد توجه مسئولان استان قرار نگرفته است، تشکلی مانند سورتینگ‌داران مازندران که بیش از 250 نفر عضو فعال دارد که عمدتا از تولیدکنندگان برتر استان و کشور هم محسوب می‌شوند و بالغ بر هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام دادند و اشتغال‌زایی زیادی در استان ایجاد کردند، همچنین صادرکنندگان برتر استان در آن عضویت دارند حمایت و پشتیبانی لازم صورت نمی‌گیرد و تنها به‌دنبال منجی صادرات می‌گردند و فکر می‌کنند با بهره‌برداری از پایانه صادراتی مازندران مشکل صادرات استان حل می‌شود اما در عمل در آینده متوجه خواهند شد که سرابی بیش نیست.

مشکل اساسی در قیمت تمام شده مرکبات است

وی تصریح کرد: برای موقیت باید به داشته‌های استان اتکا کرد، سورتینگ‌داران استان توان تامین و بسته‌بندی مرکبات را براساس استاندارهای داخلی و جهانی دارا هستند و مشکل در سورت و بسته‌بندی نیست مشکل اساسی در قیمت تمام شده مرکبات است که کمتر به آن توجه می‌شود و همین امر باعث می‌شود در کشورهای هدف نتوانیم رقابت کنیم که این نیازمند به بازنگری و حمایت همه جانبه است.

احمدزاده درباره نبود صنایع تبدیلی در منطقه شرق استان با وجود تولید زیاد مرکبات و انواع هلو و شلیل در این منطقه، بیان کرد: وجود صنایع تبدیلی در نقاط مرکزی و شرقی استان می‌تواند موجب استغال‌زایی شود و در مواقع بحران مانند سرمای سال قبل به کمک تولیدکنندگان بیاید اما این مسئله را باید مورد توجه قرار داد که تامین کنستانتره و آب‌گیری از پرتقال تامسون اصلا مقرون به صرفه در صنعت نیست اما درخصوص تهیه کمپود هلو و شلیل حائز اهمیت است و می‌توان در این بخش سرمایه گذاری‌های لازم را انجام داد.

رئيس هيئت مديره تعاوني سورتينگ‌داران مازندران اظهار امیدواری کرد با حضور مهندس اسلامی در مدیریت استان مازندران و داشتن طرح و برنامه عملی برای صادرات مرکبات مازندران، با پشتیبانی و حمایتشان بتوانیم گام‌های موثر عملی برداشته شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴