تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۲۹۸۰۱۴
عضو انجمن علمی گیاهان دارویی کشور گفت: روح مانند سواری است که باید بر مرکب جسمی سالم بنشیند و هرگاه جسم سالم باشد روح متعالی خواهد شد، در شب‌های قدر سعی کنیم با پرهیز از پرخوری کسالت و تنبلی را از خود دور سازیم.
۰
plusresetminus
با رعایت اصول تغذیه صحیح توان معنوی‌مان برای استفاده از فرصت شب‌های قدر افزایش می‌یابد
به گزارش بلاغ به نقل از بابل نوین، هادی عبداللهی با عرض تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ماه مبارک رمضان و لیالی قدر فرصتی است که باید با افزایش توان معنوی و رعایت اصول تغذیه از آن نهایت استفاده را ببریم.

وی افزود: اولین مسئله‌ای که در خصوص ماه رمضان وجود دارد عدم آگاهی مردم از علت روزه گرفتن است، ما باید بدانیم برای چه روزه می‌گیریم و راه صحیح روزه گرفتن را بیاموزیم.

عضو انجمن علمی گیاهان دارویی کشور ادامه داد: در طب اسلامی همواره بر دو نوع تغذیه تاکید شده است، تغذیه روح و تغذیه جسم، این توجه تفاوت حکیم و پزشک را مشخص می‌سازد، زیرا پزشک جسم را درمان می‌کند و طبیب روح و جسم هر دو مدنظر دارد.

هادی عبداللهی با اشاره به اثر تغذیه بر جسم و روح انسان تصریح کرد: جسم ما از چهار خلط دم، سودا، بلغم و صفرا تشکیل شده است، در طول زندگی در مواجه با موقعیت‌های غم، شادی، اضطراب و همچنین غذاهایی که می‌خوریم اثر می‌پذیرند.

وی افزود: در واقع با گذر زمان تجمعی از این چهار نوع مزاج و فضولاتی ناشی از تغذیه جسمی و روحی در بدن ما شکل می‌گیرد که امکان بازسازی را برای بدن فراهم نمی‌آورد، خون‌مان را کثیف می‌کند.

این کارشناس آروماتراپی گفت: برای مثال زمانی که شوکی عصبی به ما وارد می‌شود به عنوان یک غذای روحی باعث بالا رفتن غلظت خون شده و در نتیجه به جسم نیز آسیب می‌رساند، همین‌طور غذایی که می‌خوریم نیز بر روح ما اثرگذار است.

وی افزود: به همین علت خداوند با حکمت و تدبیر بی‌نهایتش ماهی را برای استراحت بدن مقرر کرد که اگر در این ماه اصول تغذیه جسمی و روحی درست را رعایت کنیم، اخلاط مضر و فضولات بدن‌مان می‌سوزد.

این فوق‌تخصص گیاه‌درمانی آسیب‌هایی که روزه بر انسان می‌گذارد را ناشی از اصول تغذیه غلط دانست و خاطرنشان کرد: امروزه برخلاف دستورات دینی که از فواید روزه سخن می‌گوید بیشتر مردم بیان می‌کنند که در این ماه ضعیف و اذیت می‌شوند که این به علت شیوه غلط تغذیه ماست، خداوند به عنوان خالق انسان هنگامی که دستوری صادر می‌کند راه اجرای آن را نیز مشخص ساخت، همان‌طور که ما وسیله‌ای را می‌خریم و برای استفاده از آن کاتالوگش را می‌خوانیم باید شیوه درست روزه گرفتن را هم یاد بگیریم.

وی ادامه داد: به صورت کلی در طب اسلامی برای تغذیه باید مزاج غالب را در نظر بگیریم و بنا به اهمیت تغذیه در این ماه براساس مزاج در وعده‌های سحری و افطار تغذیه کنیم.

عبداللهی با اشاره به مواد غذایی مناسب در هنگام افطار اظهار کرد: روزه‌داران عزیز سعی کنند روزه خود را با مایعات، نمک دریا، سنگ نمک و خرما باز کنند، البته چای سیاه، سبز و سفید گیاهی مضر است که به غلط نوشیدنی اصلی در نظر گرفته شد این گیاه منشا تمام مشکلات گوارشی و کبد است و حتی حیوانات از آن استفاده نمی‌کنند، برای مثال افراد بلغمی که نبض کندی دارند و سرمایی هستند از چایی دارچین، بابونه و بهارنارنج استفاده کنند.

وی افزود: به فاصله ۲۰ دقیقه از نوشیدن مایعاتی مانند شربت آبلیمو  می‌توان غذا خورد زیرا حرارت معده به علت گرسنگی و تشنگی طولانی مدت بالا می‌رود حتما باید نوشیدنی ولرم باشد و از خوردن مایعات سرد بپرهیزیم، اگر به فکر سلامت بدنمان هستیم بهتر از یک نوع غذا فقط خورده شود، آن هم غذایی مانند سوپ‌جو و از مواد مغذی مانند گندم، جو، سبزیجات در طبخ آن استفاده شود.

درمانگر  طب سنتی اسلامی ایران بیان کرد: افراد بلغمی که عطش بالایی دارند و کسانی که تشنگی زیادی را احساس می‌کنند بهتر است به جای نوشیدن زیاد آب و یا هندوانه، شربت آبلیمو و آب زرشک بنوشند زیرا تشنگی‌شان را رفع می‌کند.

وی ادامه داد: در هنگام سحر نیز از میوه‌جاتی چون سیب، موز رسیده، خرما، خربزه و غذاهایی چون لوبیا، عدس، ماش، عدس‌پلو و کدو استفاده کنند تا رطوبت معده حفظ شود.

عضو رسمی انجمن علمی گیاهان دارویی کشور تاکید کرد: در دین ما تاکید بر کم‌خوری شده است و روزه نیز در همین راستا است این‌طور نباشد که با حجم زیادی از غذا در زمان افطار و سحری بخواهیم خود را در طول روز سیر نگه داریم، بلکه برعکس پرخوری موجب افزایش دفع مواد غذایی از بدن و افزایش نیاز به آب می‌شود.

عبداللهی در پایان گفت: روح مانند سواری است که باید بر مرکب جسمی سالم بنشیند و هرگاه جسم سالم باشد روح متعالی خواهد شد، در این شب‌‌ها سعی کنیم با پرهیز از پرخوری کسالت و تنبلی را از خود دور سازیم و بدانیم با رعایت اصول تغذیه صحیح توان معنوی‌مان برای استفاده از فرصت شب‌های قدر افزایش می‌یابد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰