تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۲۰۲۲۸۴
مدیرحفظ نباتات کشاورزی استان مازندران از کاهش 8 هزار تنی سموم شیمیایی در اراضی کشاورزی مازندران خبر داد.
۰
plusresetminus
کشاورزان از مصرف سموم خارج از شبکه و بدون برچسب خودداری کنند/ کاهش 8 هزار تنی مصرف سموم شیمیایی در اراضی کشاورزی مازندران
عبدالرحمان زاغی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: یکی از کارهایی که برای کاهش سموم انجام شده، استفاده از حشرات مفید و مبارزه بیولوژیک به جای مبارزه شیمیایی در زمینه کشاورزی است.

وی افزود: از سال 74 تاکنون این روش در حال انجام است که به‌نوعی می‌توان گفت حدود هزار تن سم از طریق این روش کمتر استفاده می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: توسعه و گسترش شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی، استفاده از کارشناسان بخش خصوصی، استفاده از کلینیک‌های گیاه پزشکی برای عوامل خسارت‌زا، آموزش و اطلاع‌رسانی و ترویج روش‌های مبارزه غیرشیمیایی از عوامل دیگری است که به عنوان جایگزین مبارزه شیمیایی معرفی می‌شوند.

زاغی گفت: در سال 68 استفاده از سموم شیمیایی در استان مازندران حدود 12 هزار و 300 تن بود و با فعالیت‌های همکاران بخش کشاورزی و استفاده از روش‌های جایگزین مبارزه شیمیایی این عدد به حدود 4هزار تن کاهش یافته است.

این کارشناس مسائل کشاورزی خاطرنشان کرد: عامل بیولوژیکی در باغ‌های مرکبات و چای، کفشدوزک کریپب تالموس و همچنین زنبور تریکوگراما و زنبور براکو برای مزارع برنج، سویا، گوجه فرنگی استفاده می‌شوند که هر کدام به روش‌های خاصی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

این مسئول بیان کرد: روش‌های دیگری مانند استفاده از فرمون‌ها(شکار انبوه) وجود دارد که با بررسی بعمل آمده نتیجه خوبی در پی داشته اما این روش هزینه‌ی سنگینی دارد که نیاز به کمک دستگاه‌های مختلف برای تامین آن است.

زاغی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی و آموزش توسط رسانه‌های تصویری، مجازی و مکتوب برای کشاورزان لازم است تا آن‌ها اعتماد بیشتری به روش‌های غیرشیمیایی داشته باشند.

وی تصریح کرد: درحالی که رسانه‌ها باید درخدمت مردم و آگاهی‌بخشی آن‌ها باشند، اما متاسفانه صداوسیما برای بحث‌های آموزشی جهاد کشاورزی مبلغ صد میلیون تومان قرارداد بسته‌ است.

مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: لازم است کشاورزان با کارشناسان هیئت نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی، هماهنگی و مشاوره دریافت و سموم را براساس توصیه‌های نسخه‌های گیاه پزشکی از فروشگاه‌های مجاز خریداری کنند و همچنین در زمان‌های مناسبی که تعیین می‌شوند استفاده کنند.

وی در پایان گفت: با توجه به بیماری‌های فراوان و به‌ویژه سرطان که امروزه درجامعه رشد چشمگیری دارد،  کشاورزان باید از مصرف سموم خارج از شبکه و بدون برچسب خودداری کنند و با حضور در کلاس‌های گیاه پزشکی آموزش‌های لازم را  دریافت کنند تا با رعایت این نکات بتوانند هم محصولات خوبی برداشت و هم از آلودگی‌های پیش‌رو جلوگیری کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما