تاریخ انتشارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۱۰۹۱۴۲
عضو هیات مدیره اتحادیه فرش دستبافت ساری با بیان اینکه باوجود متوقف شدن تنها کارگاه تولیدی فرش دستبافت در مرکز مازندران، حتی یک نفر هم پیگیر این موضوع نشد؛ گفت: مسئولان ذیربط به این خودباوری نرسیده‌اند که در ساری تولیدکننده و بافنده خوب داریم و این یک فرصت بسیار خوب برای صادرات مازندران است.
۰
plusresetminus
تعطیلی تنها کارگاه تولیدی فرش دستبافت در مرکز مازندران/بلاتکلیفی 8 ماهه هیأت مدیره فرش دستبافت و سواستفاده تأمین اجتماعی
حسین کیهانی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، از بلاتکلیفی 8 ماهه اعضا و هیأت مدیره این اتحادیه پس از مردود شدن انتخابات سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در حالیکه انتخابات هیات مدیره جدید مرکز مازندران در شهریورماه پارسال برگزار شد، به‌دلیل شکایت یکی از داوطلبان و تغییر شیوه‌نامه ابلاغی اتاق اصناف، انتخابات باطل اعلام شد و پس از آن در حالی که باید تا بررسی شکایت و انتخابات جدید، سرپرستی به هیات مدیره قبلی سپرده می‌شد، در اقدامی غیرقابل انتظار در آبان‌ماه پارسال به اتاق اصناف واگذار شد.

وی افزود: حیطه کاری اتحادیه فرش دستبافت از لحاظ عملی با خیلی از اتحادیه‌های دیگر تفاوت دارد و این موضوع و ناآشنایی و صرف زمان تا اشرافیت کامل اتاق اصناف به شیوه اداره، سبب سرگردانی ارباب رجوع شده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه فرش دستبافت ساری، بیان کرد: از این اوضاع آشفته، تأمین اجتماعی به‌عنوان یک فرصت استفاده کرد و بیمه خیلی از کارگزان و اعضا را قطع کرد.

کیهانی به مشکلات فراوان بازار فرش دستبافت اشاره کرد و ادامه داد: جهت‎دهی به تولید در مازندران ضعیف است و در حالی که ساری تنها یک کارگاه تولیدی فرش دستبافت دارد اما به دلیل عدم حمایت از آن، راکد شده است.

وی با بیان اینکه فعالان بخش فرش دستبافت کارگران بسیاری از تجار کشور به‌ویژه تبریزی‌ها هستند، تصریح کرد: در مازندران به‌ویژه ساری تعداد کارگر و بافنده فرش دستبافت فراوان است، لذا سرمایه‌گذار غیربومی آنها را به استثمار خود گرفته و در حالیکه فرش در ساری و دیگر نقاط استان بافته می‌شود اما به نام استان‌های دیگر به‌ویژه تبریز تمام و صادر می‌شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه فرش دستبافت ساری با بیان اینکه باوجود متوقف شدن تنها کارگاه تولیدی فرش دستبافت در مرکز مازندران، حتی یک نفر هم پیگیر این موضوع نشد؛ خاطر نشان کرد: مسئولان ذیربط به این خودباوری نرسیده‌اند که در ساری تولیدکننده و بافنده خوب داریم و این یک فرصت بسیار خوب برای صادرات مازندران است.

کیهانی تاکید کرد: چرا داریم با این سهل‎انگاری‌ها کاری می‌کنیم که همان بلایی که بر سر پرتقال و نارنگی ما آمده است، بر سر فرش دستبافت ما هم بیاید، دقیقاً کار، زحمت و تولید در مازندران است اما سود را دلالان غیر بومی می‌برند؛ اگر با هماهنگی و دلسوزی تاجر در این بخش ورود پیدا کند و به تولیدکننده و بافنده تعهد ارائه سفارش، تهیه مواد اولیه و خرید فرش اعلا دستبافت را بدهد، ظرفیت بالایی برای صادرات فرش دستبافت مرغوب در مازندران و به‌ویژه ساری وجود دارد.

وی ضمن ابراز گلایه از حمایت نکردن مسئولان در برگزاری نمایشگاه دائمی فرش دستبافت مازندران، خاطرنشان کرد: شما قبول می‌کنید در استان شما نمایشگاه حرفه و صنعتی برگزار شود اما از خود استان شما غرفه و یا نماینده‎ای حضور نداشته باشد؟ در هیچ کجای کشور اینگونه نیست که در مازندران برگزار می‌شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه فرش دستبافت ساری با بیان اینکه مازندران از زمان‎های خیلی دور تولیدکننده ابریشم بوده است، اضافه کرد: چرا در حالیکه خودمان می‌توانیم تولیدکننده ابریشم باشیم و مواد اولیه را دست اول در اختیار بافندگان فرش دستبافت قرار دهیم، باید با زحمت و تقبل هزینه مضاعف، ابریشم دست چندم از تبریز و نقاط دیگر کشور تهیه کنیم.

کیهانی در پایان گفت: از مسئولان تقاضا داریم ضمن توجه ویژه به این ظرفبت مناسب و پویا، ضمن رفع موانع موجود در این بخش، علاوه بر حمایت تولیدکندگان و بافندگان فرش، بستر مناسب برای فعالیت بیشتر این حرفه را فراهم آورند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴