تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۴۳۱۷۱۹
شکوه دوردست غار اسپهبد خورشید در نگاه نخست، در زیر غبار معادن روبرو، سروصدای کامیون‌ها و بولدزرها، در لحظه‌ای به محاق می‌رود و اکنون این طاق انگار دهان فریاد کوه است که به کمک‌خواهی باز شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، جاده سوادکوه به تهران، کمی قبل از پادگان دوآب، در کوه سمت چپ جاده، بزرگ‌ترین طاق طبیعی دنیا، نگاه آدمی را به خود جلب می‌کند و اگر وارد جاده خطیرکوه شوی، پس از دقایقی خود را در پای این طاق بزرگ می‌بینی، غاری 300 میلیون ساله که علاوه بر تاریخی طبیعی این کره خاکی، بواسطه دژ ساخته شده در درون این طاق، کتاب گشوده تاریخ این سرزمین در  هزار سال پیش است؛ دوران آخرین اسپهبدان مازندران و بنایی چهار طبقه که در داخل این طاق بلند برای مقابله با حمله اعراب ساخته شده بود؛ اما آن شکوه دوردست در نگاه نخست، در زیر غبار معادن روبرو، سروصدای کامیون‌ها و بولدزرها، در لحظه‌ای به محاق می‌رود و اکنون این طاق انگار دهان فریاد کوه است که به کمک‌خواهی باز شده است.
 
این تخریب‌ها تا جایی است که دادستان شهرستان سوادکوه خواستار تحرک جدی در زمینه حفظ آثار تاریخی در درجه نخست در اداره میراث شهرستان و سپس اداره کل میراث فرهنگی استان شده و این مسئله را جزو مطالبات مردم شهرستان سوادکوه بیان کرده است. احمد محمدی تازه‌آبادی انفجار در معادن را یکی از عوامل تخریب غار اسپهبد خورشید دانست.
 
در ادامه تصاویری از وضعیت این روزهای غار اسپهبدخورشید را مشاهده می‌کنید.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴