کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرانجام فرانسه به استعمار خود در مالی پایان داد

26 مرداد 1401 ساعت 12:29

همزمان با سالگرد سقوط کابل، آخرین گروه از سربازان فرانسوی خاک مالی را ترک و کنترل پایگاه نظامی «گائو» را به نیروهای محلی واگذار کردند.


پایان استعمار فرانسه در مالی

با ادامه تنش سیاسی میان فرانسه و مالی و به خواست این کشور، سرانجام فرانسه به حضور نظامی خود در مالی پایان داد و تمامی نیروهایش را از این کشور خارج کرد.تنش میان فرانسه و مالی به دنبال کودتای سال 2021 در این کشور که طی آن «اسیمی گویتا» قدرت را در دست گرفت، افزایش یافت. مقامات مالی، نظامیان فرانسوی را به همکاری با گروه‌ های تروریستی جدایی طلب در شمال این کشور و همچنین، خشونت علیه غیر نظامیان و موفق نبودن  در مبارزه با گروه های تروریستی، متهم می کنند.


حکومت نظامی در مالی به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه، هشدار داد تا رویکرد « نئو استعماری و قلدرمآبانه» را کنار بگذارد و در امور داخلی  مالی دخالت نکند. شورای نظامی مالی؛ همچنین اعلام کرد که توافق نامه‌های دفاعی با فرانسه را به رسمیت نمی‌شناسد و آن‌ها را اجرا نمی‌کند .نظامیان فرانسوی با ادعای مبارزه با تروریسم و کمک به برقراری امنیت در آفریقا سال هاست که در کشورهای منطقه  ساحل از جمله مالی حضور فعال دارند.  براساس آمارهای منتشر شده، حدود چهار هزار و 500 نظامی فرانسوی در چارچوب عملیات «برخان» در کشورهای منطقه مستقر هستند. این درحالی است که طی این سال ها گروه های تروریستی در کشورهای ساحل همواره فعال بوده و حملات آن ها به ویژه در مناطق شمال مالی، ده ها کشته و زخمی به جا گذاشته است.اکنون با اصرار مقامات مالی، فرانسه مجبور شده است تا نیروهای نظامی خود را کامل از مالی خارج کند. با این حال مقامات فرانسوی اعلام کرده اند که نیروهای خود را در کشورهای دیگر منطقه ساحل مستقر خواهند کرد.در واقع به رغم این که فرانسه تحت فشار افکار عمومی مالی نیروهای خود را از این کشور خارج کرده است؛ اما رسما حاضر نیست آفریقا را ترک کند. همین موضوع، رقابت قدرت های بزرگ در آفریقا را شدت می بخشد. اگرچه کشورهای آفریقایی همواره به سبب داشتن منابع طبیعی غنی در کانون رقابت های استعماری قرار داشته اند، اما با تغییرات در سیاست های بین الملل به ویژه در پی جنگ روسیه و اوکراین، رقابت ها تشدید شده است.این درحالی است که در مقابل، سطح آگاهی های عمومی، استقلال طلبی و استعمار ستیزی نیز در کشورهای آفریقا افزایش یافته است و بسیاری از آن ها، ادامه حضور کشورهای بیگانه را بر نمی تابند.


کد مطلب: 463916

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/article/463916/سرانجام-فرانسه-استعمار-خود-مالی-پایان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com