تاریخ انتشارشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۴۶۲۹۶۹
عرفه آمد تا جاماندگان را بسوی رحمت بیکران خداوند فرابخواند. آنانی که به هر دلیلی نتوانستند شب‌های قدر را درک کنند و از آن توشه یکساله خود را برگیرند، در این فراخوان عرفه قادر خواهند بود تا از سفره غنی انعام و کرامات خداوند بهره کافی ببرند. بنابراین، روز عرفه را دریابید تا دیرنشده.
۰
plusresetminus
عرفه؛ بهار عبادت و اطاعت
به گزارش بلاغ؛ روز عرفه، روز نیایش است؛ روزی که مؤمنان به امید اجابت دعا، رو به سوی پروردگار می‌کنند. برای بهتر بهره بردن از برکات این روز، اعمال مختلف و متعددی به نقل از ائمه معصومین(ع) روایت شده که شایسته‌است برای درک بهتر ثواب و فضیلت این روز بزرگ، به انجام آن‌ها اهتمام داشته‌باشیم.

نخستین عمل سفارش شده در این روز، غُسل است و پس از آن، زیارت امام حسین(ع) که برخی از اهل علم، به استناد روایات معتبر، ثواب آن را افضل بر ثواب کسی می‌دانند که همان روز در صحرای عرفات حضور دارد. از اعمال دیگر این روز، اقامه دو رکعت نماز، زیر آسمان است؛ بعد از نماز عصر و قبل از آن‌که قرائت دعای عرفه را شروع کنیم.
در این نماز، باید در رکعت اول، بعد از سوره حمد، سوره توحید (قل هو الله احد) قرائت شود و در رکعت دوم، بعد از سوره حمد، سوره کافرون (قُل یا ایها الکافرون). بعد از آن نیز، مستحب است چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) اقامه شود که در هر رکعت، بعد از سوره حمد، باید پنجاه بار سوره توحید را قرائت کنید. بعد از پایان نماز، مستحب است ذکر تسبیحات پیامبر اکرم(ص) که سید بن طاووس آن را در کتاب «اقبال الاعمال»، روایت کرده، زمزمه شود: «سُبْحانَ مَنْ فِی السَّماءِ عَرْشُهُ، سُبْحانَ الَّذِی فِی الاَرْضِ سَطْوَتُهُ، سُبْحانَ الَّذِی فِی الْبَحْرِ سَبیلُهُ، سُبْحانَ الَّذِی فِی النّارِ سُلْطانُهُ، سُبْحانَ الَّذِی فِی الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ، سُبْحانَ الَّذِی فِی الْقُبُورِ قَضاؤُهُ،سُبْحانَ الَّذِی فِی الْهَواءِ اَمْرُهُ، سُبْحانَ الَّذِی رَفَعَ السَّماءَ، سُبْحانَ الَّذِی وَضَعَ الاَرْضَ، سُبْحانَ مَنْ لا مَنْجا مِنْهُ إلاّ إِلَیْهِ.» پس از این تسبیحات، مستحب است 100 مرتبه  تسبیحات اربعه بگوییم: «سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ اَکْبَرُ». قرائت دعای ام‌داوود (نقل شده از امام صادق علیه‌السلام)، از اعمال ایام اعتکاف ماه رجب نیز، در روز عرفه توصیه شده‌است؛ همچنین، ادعیه نقل شده از دیگر ائمه(ع) و در رأس همه آن‌ها، دعای مشهور امام حسین(ع). روزه گرفتن هم، از اعمال سفارش شده در روز عرفه است؛ با این حال، کفعمی در «مصباح»، روزه این روز را برای کسی مستحب می‌داند که به دلیل روزه‌داری، دچار ضعف نشود و از دعا و نیایش باز نماند. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴