تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۴۲۰۴۹۹
پرتاب ماهواره ایرانی نور به فضا، مایه خشم آمریکاست چرا که بی‌اثر بودن تحریم‌های شدید را نشان می‌دهد.
۰
plusresetminus
امریکا از خشم بترکد، ایران با ماهواره، فضایی شد
به گزارش بلاغ، اسپوتنیک ضمن انتشار این تحلیل می‌نویسد: عجیب نیست که آمریکا در واکنش به اقدام اخیر ایران در پرتاب ماهواره، ابراز خشم کرده است. ایران با پرتاب این ماهواره، اقدامی استثنایی انجام داد.
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا خواستار تحریم ایران شده و همچنین از ایران خواست در بحبوحه شیوع ‌کرونا، منابع خود را اولویت‌بندی کرده و به پویش تروریسم جهانی پایان دهد. در حقیقت باید از پمپئو به خاطر بی‌اطلاعی کاملش از پوچی سیاست‌های آمریکا قدردانی کرد.

پمپئو به قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت اشاره کرد که به توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام می‌پردازد ، همان معاهده‌ای که دولت ترامپ در می 2018 دفن کرد. واشنگتن از ایران می‌خواهد که به قطعنامه‌های مربوط به این معاهده که از نظر آمریکا دیگر وجود خارجی ندارد، پایبند باشد. در هر حال ایران می‌گوید پرتاب ماهواره مخابراتی‌اش ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل نیست.

پمپئو به دخالت سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره به گونه‌ای اشاره می‌کند که گویی نیات خاصی پشت آن قرار دارد، غافل از اینکه فناوری نظامی و فضایی همواره در تاریخ با هم کاملا مرتبط بوده‌اند. این مسئله قطعا بیشتر از فعالیت‌های فضایی آمریکا نیست.

دعوت پمپئو از ایران برای «اولویت‌بندی منابع» به منظور «برآوردن نیازهای مردم ایران» در حالی مطرح می‌شود که آمریکا در میان کشورهای جهان بالاترین میزان ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن را به خود اختصاص داده است.

مصیبت واشنگتن که قادر نیست این بیماری را کنترل کند، نتیجه سیستم‌های بهداشتی‌ای است که در این کشور هزینه کافی صرف آنها نمی‌شود. این در حالی است که آمریکا به خلیج فارس رزمناو اعزام می‌کند (10 هزار کیلومتر دورتر از سواحل خود) تا مانور نظامی اجرا کنند، اقدامی که تهدیدی علیه ایران و کل منطقه است. پس چه کسی است که پویش تروریسم جهانی را به راه می‌اندازد؟

اگر هزینه‌های نظامی بسیار وحشتناک در آمریکا مجددا مدیریت شود، خواسته‌های شهروندان آمریکایی برای سیستم بهداشت و درمان بهتر، به سادگی برآورده خواهد شد. بحران کرونا، ناتوانی این سیستم را بیش از پیش آشکار کرده است. ایران نخستین ماهواره نظامی خود را به فضا پرتاب کرده است. ایرانی‌ها به خاطر این دستاورد فنی که کاملا با تکیه بر منابع داخلی و توانمندی دانشمندان ایرانی حاصل شده است، لیاقت تشویق دارند.

آنچه که به معنای واقعی خشم واشنگتن را برمی‌انگیزد، این است که سیاست تحریم‌های آن کاملا شکست خورده است. آمریکا با این همه منابعی که در اختیار دارد، نتوانسته است مقابل ایران بایستد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما