تاریخ انتشارجمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۳۶۲۷۲۴
وقتی ملتی در قبال اهانت به غرور ملی خود واکنش نشان می‌دهد و همه ملاحظات را به کناری می‌نهد و در جهت تقویت و تکریم غرور ملی خود اقدام می‌کند، شایسته تمجید و تکریم است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،  تحریم‌های آمریکا در هفته‌های جاری ترکیه و روسیه را هدف گرفتند و باعث کاهش ارزش ارز‌های این دو کشور (لیر و روبل) در مقابل دلار شدند. البته تحریم‌هایی که اردوغان خواستار اجرای آن شده است فقط بخشی از برنامه گسترده‌تر او برای تلافی اقدامات آمریکا است.
 
آمریکا در ماه اوت به دلیل امتناع ترکیه از آزادی کشیش آمریکایی -که مظنون به ارتکاب جرائم تروریستی است- تحریم‌هایی را بر این کشور اعمال کرد و از آن زمان ارزش لیر چندین بار کاهش یافته است.
 
امریکا حال به هر دلیلی ترکیه را تحت فشار تحریم قرار داد و پشت صحنه این اقدامات چه چیزی وجود دارد و آیا این یک معامله دوجانبه و نمایش است یاخیر، موضوع این نوشته نیست. نکته در این است که دولت و بویژه ملت ترکیه تا اینجا خوب آمده‌اند.
 
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شدت حملات به آمریکا را افزایش داد و خواستار تحریم آیفون‌های شرکت اپل و دیگر کالا‌های الکترونیکی آمریکا شد. وزیر خارجه ترکیه هم در انتقاد از تحریم‌های غرب به همتای روسش پیوست.
 
ترکیه که یکی از متحدان قدیمی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است همیشه بین روسیه و غرب گرفتار بوده، اما در هفته گذشته مقامات ترکیه‌ای عمداً به سمت مسکو متمایل شدند.
 
رئیس دولت ترکیه در واکنش به افزایش تعرفه کالاهای ترکیه و تحریم امریکا، دست به اقدام متقابل زد و دستور افزایش تعرفه کالاهای امریکا را داد و تاکید کرد که دولت و ملت ترکیه در مقابل زورگویی و سرکشی امریکا از قوانین بین‌المللی ساکت نمی‌نشینند و دست به اقدام متقابل می‌زنند.

در همین ارتباط، مردم ترکیه نیز به عنوان اعلام انزجار خود از امریکا اقدام به از بین بردن برخی کالاهای امریکایی از جمله تلفن همراه آیفون و سوزاندن دلار، به عنوان نماد اقتصاد امریکا کرده و از ارائه خدمات به شرکت‌های امریکایی امتناع ورزیدند.
 
وال‌استریت‌ژورنال نوشت: ابراز تنفر ترک‌ها از آمریکا در فضای مجازی چندبرابر شده است و بعضی از مردم ویدیو‌هایی از خودشان در حال سوزاندن دلار و وسایل الکترونیکی آمریکا منتشر کرده اند. جامعه تجاری آمریکا و ترکیه هشدار داده‌اند ادامه این روند نتایج فاجعه باری به دنبال خواهد داشت.
 
بر حسب ظاهر، ملت و دولت ترکیه تحریم و نوع برخورد امریکا را خود را بهانه‌ای برای وحدت و انسجام خود و فرصتی برای نمایش اراده و اقتدار ملی خود قرار داده‌اند و به همه دشمنان خود و در رأس آنها امریکا، این واقعیت را نشان دادند که با تکیه بر غیرت دینی و ملی خود، می‌توانند در مقابل دشمنان خود بایستند و با اعتماد به توانمندی‌های خود، دشمنان را به زانو و عقب‌نشینی وادارند؛ ضمن آنکه از جنبه جهان بینی اسلامی و اصل «لاتَظلمون و لاتُظلمون»؛ (نه ظلم کنید، نه قبول ظلم کنید و زیر بار ظلم بروید)، مگر ممکن است کسی مسلمان باشد، اعتقاد به اسلام داشته باشد، درعین‌حال ظلم و زور را از کسی قبول کند؛ چه برسد به دشمن دیرینه‌ی ملت‌های جهان -یعنی امریکا - که این همه به ملت‌ها ضربه زده و ظلم‌ها کرده و منشاء همه جنایات علیه بشریت در دهه‌های اخیر تاکنون بوده است.


ملت مسلمان ترکیه بارها اعلام کرده که حیات دینی خود در دوران معاصر را مدیون انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران است. قطعاً واکنش ملت انقلابی ایران در قبال تحریم‌های جدید شیطان بزرگ همانند چهل سال گذشته، درس‌آموز ملت‌های آزاده جهان همانند مردم مسلمان ترکیه خواهد بود.
 
درود بر ترک‌ها که با غیرت دینی و ملی خود درس فراموش ناشدنی در جنگ اقتصادی، که عرصه نوین جنگ شیطان بزرگ علیه ملت‌ها در کنار کشتارها و نسل‌کشی‌های سنتی‌اش می‌باشد، به دشمنان بشریت خواهند داد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴