تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۱۹۳۲۴۴
سخن گفتن از اینکه ما از مرحله رکود عبور کرده‌ایم و افق اقتصاد ایران روشن است، در حالی به کلیدواژه‌های ثابت سخنرانی‌های رئیس‌جمهور تبدیل شده که شرایط ناپایدار اقتصادی و عدم توجه به حمایت از تولید داخلی علی‌رغم تاکیدات چند باره مقام معظم رهبری، مشکلات فراوانی را برای تولیدکنندگان داخلی به وجود آورده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، سال گذشته هنگامی که لیست بلندبالایی از انواع کالاهای وارداتی به کشورمان در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد منتشر شد، رسانه‌های حامی دولت، این موضوع را به اهرمی جدید برای انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت نهم و دهم تبدیل کرده و لیست را بر سر حامیان دولت قبل کوبیدند و به تمسخر و مزاح و انتقاد در رسانه‌های‌شان نوشتند و گفتند که «آخر مگر سنگ پا را هم باید از خارج وارد کنیم؟»

این حامیان دلسوز اقتصاد ایران(!) اما گویا خبر نداشتند در دو سالی که از ریاست جمهوری حسن روحانی می‌گذرد و رهبر معظم انقلاب در این دو سال، بیش از همیشه بر روی موضوع «اقتصاد مقاومتی» و «حمایت از تولید داخلی» تاکید فرموده‌اند، از قضا دولت تدبیر و امید، با تدابیری که در این زمینه اندیشیده، تنها راه را برای هرچه وابسته‌تر شدن اقتصاد داخل به خارج هموارتر کرده و عملا «امید» تولیدکنندگان داخلی را ناامید کرده است.

درست در روزهای ابتدایی هفته گذشته و در روزی که به نام پاسداشت «معلم» نامگذاری شده بود، خبر تجمع دامداران در اصفهان و چند نقطه دیگر از کشور از جمله خراسان رضوی، البرز، قم، قزوین و فارس به سرعت در فضای مجازی انتشار یافت. این تجمع از سوی تعدادی از دامداران عضو شرکت تعاونی گاوداران استان اصفهان و مقابل ساختمان استانداری شکل گرفت. دامداران در این تجمع، حمایت مسئولان از تولید شیر و گوشت داخلی را مطالبه کردند.

رسانه‌های حامی دولت و وابستگان به این جریان، ترجیح دادند در برابر این اعتراض سکوت و بایکوت خبری را در پیش بگیرند. رویه‌ای که در موارد مشابه قبلی نیز به کار گرفته شده بود. این تجمع این هفته نیز با حضور مقابل اداره جهاد کشاورزی ادامه پیدا کرد.  یکی از تجمع‌کنندگان در همین باره، صحبت‌های جالبی داشت: «مگر رهبری نفرمودند واردات هر کالایی که مشابه داخلی دارد، ممنوع است؟ مگر زمان احمدی‌نژاد در بوق و کرنا نکردند که اینها شیرخشک را هم از خارج وارد می‌کنند. حالا که دیگر دولت قبلی سر کار نیست و این دولت هم قرار بوده صد روزه تمام مشکلات را حل کند. حل مشکلات در 100 روز پیشکش. لطفا به آقایان بگویید اگر برای مردم ارزش قائل نیستید و هوای تولید‌کننده داخلی را نمی‌خواهید داشته باشید، لااقل به حرف‌های حضرت آقا گوش بدهید. اینکه ما گوشت و شیرخشک و کره را از خارج وارد می‌کنیم، بی‌اعتنایی به فرمایشات رهبری است.»

دامداران اعتقاد دارند که بی‌تدبیری مسئولین دامپروری کشور را نابود کرده است. این موضوع در پلاکاردها و پارچه نوشته‌هایی که به همراه آورده بودند نیز به خوبی دیده می‌شد. روی یکی از همین پلاکاردها نوشته شده بود: «ادامه این بی‌تدبیری، تیشه به ریشه تولید ملی و انقلاب است.»

پیروز علوی‌نیا، عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی گاوداران استان اصفهان، یکی از کسانی است که تدابیر دولت تدبیر و امید را باعث نابودی تولید داخلی می‌داند.

علوی‌نیا می‌گوید: «قیمت هر لیتر شیر طبق مصوبه دولت، یک هزار و 440 تومان بوده اما در حال حاضر کارخانه‌های شیر هر لیتر را یک هزار تومان از گاوداری خریداری می‌کنند. از طرفی مافیای وارد‌کننده شیرخشک، سال گذشته 8 هزار تن شیرخشک وارد کشور کرده که ضربه جدی به تولیدکنندگان داخلی زده است. و دیگر اینکه سال گذشته برای تامین نیاز کشور، واردات 10 درصد گوشت مورد نیاز کشور از برزیل به تصویب رسید اما سندهایی در اختیار داریم که این میزان به 40 درصد افزایش یافته است.»

این اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که در ابتدای امسال، مقام معظم رهبری با نامگذاری سال 95 به نام «اقتصاد مقاومتی ؛ اقدام و عمل» بار دیگر دغدغه‌های خود در زمینه حمایت از تولید داخل را آشکار کردند. علوی‌نیا اما معتقد است «‌دست‌هایی در کار است تا تولید داخلی را به نابودی بکشاند.»

این موضوع را «موسی رهنمایی»‌؛ رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان در گفت‌و‌گو با «تسنیم» تایید می‌کند. رهنمایی درباره تجمع روز یکشنبه دامداران اصفهانی در اعتراض به عدم حمایت از تولیدات داخلی می‌گوید: «در این میان یک تجارت سیاه مطرح است، مافیای واردات روزگار را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده سیاه کرده است.»

رئیس اتحادیه دامداران اصفهانی به آشفته‌بازاری که در این زمینه ایجاد شده، اشاره می‌کند: «قرار بر این بود تا از اول تیر 93 شیر را 1440 تومان بخرند، کارخانه‌‌ها پیشنهاد کردند برای این اقدام به آنها اجازه داده شود که 62درصد قیمت همه محصولات آنها شامل شیر، پنیر، کره و غیره افزایش پیدا کند که دولت این موضوع را نپذیرفت و به نظر من دولت در این مورد اشتباه کرد اما در ادامه، دولت 15 درصد افزایش را پذیرفت.

این موضوع بهانه‌ای شد برای کارخانه‌ها تا شیر را از دامدار با قیمت 1440 تومان نخرند، از آن روز این قیمت را کاهش داده‌اند تا امروز که همچنان شیر را از دامدار خیلی کمتر از این قیمت خریداری می‌کنند...».

اردیبهشت گویا ماه دامداران است. سال گذشته نیز درست در همین ماه بهاری بود که دامداران تهران و اصفهان و چند شهر دیگر مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده و خواستار دیدار با محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور شدند. تجمع سال گذشته در اعتراض به ارزان خریدن شیر از گاوداران و واردات گوشت بوفالوی هندی بود. آن زمان، به دامداران قول داده شد که دولت مشکلات را حل خواهد کرد. یک سال گذشت و به نظر می‌رسد نه تنها مشکلات حل نشد که افزایش هم پیدا کرده است.

اردیبهشت این ماه بهاری، شاید پس از این یادآور خزان زحمت دامدارانی باشد که نمی‌دانند چرا با وجود این همه تاکید مقام معظم رهبری بر «اقتصاد مقاومتی» و «حمایت از تولید ملی»‌؛ دولت همچنان بی‌توجه به تاکیدات رهبری راه خود را می‌رود و رئیس‌جمهور همچنان از «عبور از رکود» سخن می‌گوید! «رکود» را که این روزها از هر طرف بخوانی، «رکود» است!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴