تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۵۶۳۶۰
برداشت از جنگل‌های شمال کشور در حالی انجام می‌شود که مسئولان محیط زیست مازندران به یقین درباره برداشت بی رویه از جنگل هشدار می‌دهند ولی از طرفی کوتاهی در اجرای مصوبه برداشت از جنگل با هشدارهای آنها تنقاض دارد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، هیئت دولت برای جلوگیری از انقراض جنگل‌های شمال کشور مصوبه‌ای را در دستور کار قرار داد که طی آن برداشت از جنگل‌های شمال کشور به مدت پنج سال متوقف شود و یا به قول محیط زیست و مسئولان منابع طبیعی «تنفس داده شود.»

برای جلوگیری از برداشت بی رویه جنگل در شمال کشور، جلسات و همایش‌های متعددی نیز در دستور کار قرار گرفت و چندین همایش نیز در کشور و استان برگزار شد.

اما در حال حاضر مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی برای اجرای این مصوبه با مشکل در خطر افتادن منافع شرکت‌های بهره بردار مواجه شدند.

برداشت بی رویه در جنگل‌های شمال کشور باعث بروز سیل در بیشتر نقاط استان مازندران شد، غیر از تغییر مسائل اقلیمی مازندران که در تابستان امسال خبری از بارش باران نبود، در پاییز هم به جز چند بارش پراکنده خبری از بارش مداوم پاییزی در استان نیست.

برداشت از جنگل‌های شمال کشور در حالی انجام می‌شود که مسئولان محیط زیست استان مازندران در سخنرانی‌ها و همایش‌ها به طور قطع و یقین درباره برداشت بی رویه از جنگل هشدار می‌دهند ولی از طرفی کوتاهی در اجرای مصوبه برداشت از جنگل با گفته‌ها و هشدارهای آنها تنقاض دارد.

از طرفی شرکت‌های بهره بردار نیز تلاش دارند به نوعی با استفاده از ابزار رسانه و نیز هشدار درباره احتمال بیکاری برای برداشت غیر اصولی به نوعی رسانه‌ها و افکار عمومی استان و کشور را توجیه کنند.

یکی از ابزار این شرکت‌ها بیکار شدن نیروی کار استان است، مسئولان شرکت‌های بهره بردار به جای تهدید به بیکار کردن نیروهای فعال در ابتدا به افکار عمومی پاسخ دهند که برای احیای جنگلی که در اختیار شما بود آیا به تعهدات خویش عمل کردید؟

از طرفی دیگر افکار عمومی خواهان پاسخگویی درباره نحوه برداشت از جنگل است، آیا روال قانونی در برداشت از جنگل و محیط زیست از جانب شما رعایت شد؟

اینکه طرح‌های اشتغال زا در استان باید مورد حمایت قرار گیرد در آن شکی نیست ولی نباید به بهانه ایجاد اشتغال تیشه به ریشه تنها محیط زیست و برتر کشور زد.

دولت راهکار واردات چوب به کشور را نیز مطرح کرد، مسئولان این واحدهای تولید به جای مقاومت در برابر دولت، زمینه واردات چوب را با روال قانونی و مورد درخواست مسئولان محیط زیست فراهم کنند.

این جنگل متعلق به همه مردم ایران است، تنها اختصاص به مردم مازندران ندارد ولی در حال حاضر بیشترین منافع جنگل مازندران به سود شرکت‌های بهره برداری می‌رود که درباره تعهداتی که برای حفظ و احیای جنگل داشتند هم پایبند نیستند.

با وجود استفاده تقریباً رایگان از جنگل شمال کشور توسط شرکت‌های بهره بردار تولیدکنندگان این واحدهای اقتصادی از واردات بی رویه محصولات نیز گلایه دارند.

واردات بی رویه محصولاتی که در داخل تولید می شود دغدغه جدی است که مدیران این واحدهای تولیدی در بیان مشکلات و دغدغه های به حق خویش کمتر سخن گفتند و سعی در محافظه کاری دارند ولی در بحث برداشت از جنگل تلاش دارند به نوعی اقدامات و مصوبه‌های دولت را زیر سئوال ببرند.

از طرفی دیگر استفاده از کاغذهای بازیافتی نیز بر فعال بودن این واحدهای تولیدی می تواند موثر باشد، مسئولان این واحدها باید برای تأمین بخشی از نیازمندی‌های خویش برنامه مناسبی برای بازیافت کاغذهای باطله را در دستور کار قرار دهند و کمی از سود خویش بکاهند و به جای ساخت و ساز و ایجاد هتل، زمینه درآمد این واحد تولیدی را به سمت تهیه مواد اولیه ببرند تا اشتغال در استان دچار خدشه نشده و بنای نابودی جنگل نیز فراهم نشود./آ

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
رضا
اکنون زمین های بیکار فراوان است که با راهنمایی شرکت های بهره بردار می توان تولید چوب جایگزین جنگل را مطرح کرد. وقتی درخت با قیمت خیلی ارزان خریده شده کشاورز رغبت تولید درخت ندارد.
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷