تاریخ انتشارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۶۰۲۴۸
یگان ویژه فاتحین بسیج با اجرای عملیات اسپای (ورود و خروج سریع) ۱۴ نفره، رکورد اجرای این عملیات در ایران و جهان را شکست.
۰
plusresetminus
بلاغیگان ویژه بسیج که با عنوان "یگان ویژه فاتحین" "The Fatehin (Conquerors) Special Unit of the Basij Force" شناخته می‌شود، با اجرای یک عملیات اسپای، در اجرای این نوع از عملیات‌ها از حیث به کارگیری تعداد نفرات بالا، رکورد ایران و جهان را شکست.

یگان ویژه فاتحین بسیج این عملیات را با طراحى و بافت یک طناب خاص و به منظور اجرای این عملیات تاکتیکال و ویژه نفرات یا همان اسپای (Special Patrol Insertion/Extraction) انجام داده است.

حداکثر استانداردی که در جهان برای اجرای عملیات اسپای انجام در نظر گرفته شده است، 10 الی 12 نفر است اما یگان ویژه فاتحین توانسته این عملیات را با 14 نفر انجام دهد.

"عملیات اسپای" به عملیاتی خاصی گفته می‌شود که کاربردهای متفاوتی دارد. در عملیات‌های اسپای، بالگرد امکان نشستن روی زمین را به هر علتی، ندارد و از سوی دیگر، نیروهای ویژه برای اجرای یک عملیات خاص، باید از بالگرد پیاده شده و به عملیات و مأموریت خود بپردازند.

اما به دلیل اینکه امکان فرود بالگرد نیست، از بالگرد یک طناب آویزان شده و نیروها با کمک طناب، عملیات فرود را انجام می‌دهند.

نکته حائز اهمیت در اجرای مرحله اول عملیات، سرعت عمل و اعتماد به نفس نیروهاست چرا که به دلیل اتکاء نفرات به قدرت دستان و پاها و همچنین عدم وجود هیچ نقطه اتصالى، در صورت خطا، فرد سقوط خواهد کرد.


آغاز عملیات اسپای


اجرای عملیات فرود اولیه

سپس، نیروها به انجام ماموریت خود می‌پردازند اما پس از اجرا، باید به پایگاه بازگردند اما امکان فرود بالگرد وجود ندارد؛ نیروها یک امکان بیشتر ندارند و آن اینکه باید از طریق آویزان شدن از طناب، خود را به بالگرد وصل کرده و بالگرد نیروها را بلند کرده به مکان امن و قابل فرودی ببرد.

در این مرحله، به محض حضور بالگرد در منطقه، طناب مخصوص پایین ریخته می‌شود و نیروها برابر آموزه‌ها و آرایشات خود با کمک تأمین ایجاد شده توسط یک کارابین، به سرعت به طناب متصل و پس از تأیید فرمانده گروه، بالگرد اقدام به اوج‌گیرى و انتقال نیروها می‌کند.

در این نوع انتقال نیرو، کاهش زمان و قابلیت نیروها جهت تیراندازى و مقالبه با تهدیدات نیز مورد توجه است و همه نیروها باید در امادگی کامل باشند.

طناب طراحى شده برای اجرای عملیات‌های اسپای، داراى مقاومت 24000 کیلویی بوده و با وزن کلى طناب 30 کیلویی می‌تواند 24 نفر را از طریف اتصال با خود حمل کند.

جمع‌آوری نیروها پس از اجرای ماموریت

به مجموعه این عملیات، "اسپای" می‌گویند که در تمام جهان، عملیاتی متداول بوده و برای اجرای عملیات‌های امداد و نجات و به خصوص اجرای عملیات‌های ویژه برای ماموریت‌هایی که یگان‌های مخصوص و ویژه در آن اقدام به عملیات می‌کنند، استفاده می‌شود.

در همین زمینه، علی فرجی فرمانده عملیات یگان ویژه فاتحین بسیج در گفت وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اجرای این عملیات گفت: ایده و طراحی‌های لازم برای انجام این عملیات، توسط نیروهای یگان ویژه فاتحین بسیج انجام شده است.

وی افزود: حتی برای انجام این عملیات، یک طناب مخصوص و 8 رشته نیاز داشتیم که بسیجیان یگان ویژه فاتحین در 2 روز موفق شدند این طناب خاص را ببافند و ما در عملیات اخیر موفق شدیم، اسپایی 14 نفره را انجام دهیم ولی با همین طناب، امکان اجرای عملیات اسپای 20 تا 24 نفره هم وجود دارد.


فرجی می‌گوید، مهارت خلبانان نیروی هوافضای در اجرای این عملیات فوق العاده بوده است

فرمانده عملیات یگان ویژه فاتحین بسیج با بیان اینکه تصریح کرد: در ایران، پیش از این یک عملیات اسپای 10 نفره با الگوگیری از مدل یگان ویژه فاتحین بسیج انجام شده بود اما عملیاتی که بسیج آن را انجام داد، 14 نفره بود و از این حیث، عملیات یگان ویژه فاتحین در ایران کم‌نظیر بود.

به گفته فرجی، این عملیات در جهان هم کم‌نظیر است چرا که طبق اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، در جهان بیشترین تعداد نفراتی که برای انجام عملیات‌های اسپای به کار گرفته می‌شود، حدود 6 الی 8 نفر بوده است البته در یک فیلم سینمایی هالیوودی نیز یک عملیات اسپای 12 نفره انجام شده اما تاکنون هیچ عملیات اسپای نظامی و غیرنظامی با حضور 14 نفر در جهان انجام نشده است از این رو، یگان ویژه فاتحین بسیج توانسته رکورد اسپای در جهان و ایران را بشکند.


اجرای عملیات اسپای 14 نفره

وی در ادامه این گفت‌وگو به نکته دیگری هم اشاره کرد و با بیان اینکه روش های دیگری هم در عملیات‌های اسپای مانند استفاده از لوله‌های بزرگ بکار گرفته می‌شد، اما مشکل جدی‌ای برای جمع‌آوری نیروها پس اجرای عملیات در مورد استفاده از این لوله‌ها وجود داشت، گفت: این مشکل با طناب‌های ابداعی رزمندگان بسیجی در یگان ویژه فاتحین حل شده است.

فرمانده عملیات یگان ویژه فاتحین بسیج در پایان با بیان اینکه جایجایى این استعداد نیرو در کشور در قالب عملیات اسپای، براى اولین بار صورت پذیرفت، از عملکرد بسیار خوب و مهارت بالای خلبانان نیروى هوا و فضاى سپاه و گروه هوابرد دانشگاه افسری امام حسین(ع) قدردانی کرد./آ

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴